Toyotan GR-valikoima saa arvoisensa kruunun – Le Mans -kilpurin 1000-heppainen katuversio tuodaan myyntiin ensi vuonna

Toyota on nostanut viime vuosina osakkeitaan autofanien silmissä sporttisten GR-malliensa avulla. Rallihenkisestä GR Yariksesta, GR Suprasta ja pian myyntiin tulevasta GR 86:sta koostuva valikoima täydentyy ensi vuonna Le Mans -kilpurin katuversiolla.

Japanilaismerkin takavetoinen hyperautoprojekti starttasi jo vuonna 2018, jolloin julkaistiin uudet säännöt Le Mansiin tarkoitettujen kilpa-autojen osalta. LMH-luokan kilpurin valmistamisen piti ensin edellyttää vähintään 20 katuauton valmistamista, mutta tästä vaatimuksesta on sittemmin luovuttu. Uudessa luokassa saakin kilpailla alusta asti kilpa-autoksi tarkoitetuilla laitteilla, joissa on neliveto hybridivoimalinjan seurana. Toyota ei kuitenkaan luopunut suunnitelmistaan Le Mans -kilpurin katuversion valmistamisesta, ja niinpä GR-malliston kruunuksi asettuva hyperauto on tarkoitus esitellä ensi vuonna.

GR Super Sport

-nimen saavasta hyperautosta tulee Toyotan uuden GR010 Hybrid -kilpurin sisarmalli, mutta katuauton tekniikka perustuu Toyotan aiempaan TS050 Hybrid -kilpa-autoon. GR Super Sportissa käytetään katukäyttöön säädettyä versiota 2,4-litraisesta tuplaturbo-V6:sta Toyota Racing System -hybridijärjestelmän parina. Tehotavoitteeksi asetettiin alun perin 1000 hevosvoimaa, koska GR010 Hybrid -kilpurissa piti olla sen verran potkua alkuperäisten LMH-sääntöjen mukaan.





Sittemmin rukatut säännöt aiheuttivat kuitenkin sen, että LMH-kategorian maksimiteho onkin noin 680 heppaa ja Toyotan kilpurin voimanlähteenä palvelee kolmilitrainen hybridi-V6. Tästä huolimatta katuversion alkuperäisestä tehotavoitteesta aiotaan pitää kiinni, ja viimeisimpien huhujen mukaan potkua voi olla jopa yli 1000 hevosvoimaa kolmea moottoria hyödyntävän hybridijärjestelmän ansiosta.

GR Super Sport teki ensimmäisen julkisen esiintymisensä viime syksyn Le Mansin 24 tunnin kisan yhteydessä, jolloin avokattoinen prototyyppi ajoi radalla muutaman näytöskierroksen. Tuotantomalli saa kuitenkin kiinteän katon, ja ohjaamoon kuljetaan ilmeisesti kattokuvun kautta perinteisten ovien sijasta. Koska auton on tarkoitus toimia japanilaismerkin GR-valikoiman keulakuvana, tuotantomäärä saattaa olla suurempi kuin alkuperäisten luokitteluvaatimusten edellyttämät 20 yksilöä.

Ensi vuonna myyntiin tulevan hyperauton tilauskirjat eivät ole vielä auenneet, mutta Toyota on jo kartoittanut potentiaalisia asiakkaita nettikyselyn avulla. Japanilaiset haluavat tietää, mitä muita urheiluautoja mahdolliset asiakkaat omistavat tai suunnittelevat ostavansa, ja lisäksi heiltä tiedustellaan Toyota 2000GT:n ja Lexus LFA:n omistushistoriasta. Toyota kyselee myös potentiaalisten asiakkaiden ajamisesta radalla ja kilpailulisenssistä, joten hyperauton ostajat saatetaan valikoida esimerkiksi Ford GT:n malliin. Etusijalla ovat ne, jotka ovat olleet brändille lojaaleja ja joita voidaan hyödyntää tehokkaasti auton markkinoinnissa.



LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.