Toyota Yaris tuli ensimmäistä kertaa markkinoille noin 20 vuotta sitten Euroopassa muotoiltuna haastajana vanhan mantereen pikkuautoille. Sittemmin Yariksen tyyli on japanilaistunut, ja auto on edennyt tätä nykyä kolmanteen sukupolveensa. Se esiteltiin jo kahdeksan vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta nyky-Yariksen linjoja on tuoreutettu parinkin faceliftin avulla. Auto on toiminut myös pohjana Toyotan menestyksekkäille WRC-kilpureille, ja tämän kunniaksi Yariksesta tehtiin pieni erä sporttista GRMN-erikoismallia.
Yariksen perusversioissa urheilullisuus on kuitenkin loistanut poissaolollaan. Sen sijaan Toyota on satsannut ajamisen helppouteen ja taloudellisuuteen, mistä toimii parhaana esimerkkinä suureen suosioon noussut hybridimalli. Toyota on alkanut viime aikoina panostaa myös ajamisen hauskuuteen uuden TNGA-perusrakenteen myötä, ja nyt myös Yaris saa osansa tästä. Pikkuauton seuraava sukupolvi tehdään TNGA-arkkitehtuurin varaan kehitetylle GA-B-pohjaleyvylle, joka lupaa hyvää ajettavuuden kannalta.
Uuden perusrakenteen pitäisi Toyotan mukaan olla paljon entistä jäykempi, ja lisäksi se mahdollistaa matalamman painopisteen sekä tehokkaamman tilankäytön. Tämän myötä myös ajo-ominaisuuksien luvataan olevan aiempaa sporttisemmat. Uudesta Yariksesta onkin tulossa tarjolle vähintään warm hatchin statukseen tähtäävä GR-versio, joka on jo bongattu kiertämässä Nürburgringin Nordschleifea naamioteipin peittämänä. Perus-Yariksen muotoja ei sen sijaan tarvitse enää arvailla, koska auton kuvat vuosivat nyt julkisuuteen ilman rihman kiertämää.
Tavoiteltu sporttisuus näkyy myös pikkuauton designissa. Kattolinja on melko munanmuotoinen, mutta vaikutelmaa voi keventää C-HR:n ja uuden Corollan kaltaisella mustalla katolla. Yariksen maski komeilee keulalla kuin ammollaan oleva kita, ja takavalot on yhdistetty toisiinsa leveällä ledinauhalla. Tämä muotoilukikka tekee pikkuautosta todellista leveämmän näköisen, ja samaa ideaa on hyödyntänyt esimerkiksi Volkswagen pienessä T-Cross-katumaasturissaan.
Suosittelemme
Uuttakin Yarista saa luonnollisesti ainakin yhtenä hybridiversiona. Sen voimanlähteenä palvelee tuttuun tyyliin 1,5-litrainen bensanelonen sähkömoottoriin yhdistettynä, mutta kokonaisteho kasvaa ilmeisesti noin 115 hevosvoimaan nykymallin 100 pollen sijasta. Auton esittely tapahtuu pikapuoliin, ja uusi Yaris nähdään vahvojen huhujen mukaan jo viikon päästä avautuvassa Tokion autonäyttelyssä. Euroopan markkinoille Toyotan pikkuautouutuus ehtinee ensi vuoden alkupuolella.