MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

Toyota Supran voi tuunata myös näin – maastotyylisen yksilön pellin alla puhisee Cumminsin diesel

Toyotan mallistoa on usein moitittu tylsäksi, mutta onneksi japanilaisvalmistaja ei ole tyytynyt tekemään vain perusperheautoja historiansa aikana. Yksi valikoiman valopilkkuja on Supra, joka on juuri palannut markkinoille lähes 20 vuoden poissaolon jälkeen. Uusi Supra on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa, ja auto onkin tekniikaltaan baijerilaisten Z4 Roadsterin umpikattoinen sisarmalli. Niinpä monet haikailevat edelleen vanhojen Suprien perään, joita vauhditti vielä aito japanilainen voimanlähde.

Ehkäpä legendaarisin kaikista Suprista on vuosina 1993-2002 valmistettu neljännen sukupolven malli, jonka moottorina palveli tuplaturbotettu 2JZ-kuutonen. Tämä pannu on kuuluisa virityspotentiaalistaan, joka ulottuu 1000 hevosvoiman paremmalle puolelle. Niinpä 2JZ-koneita on istutettu myös monien muiden autojen keuloille, ja onpa upouuteen Supraankin ehditty jo asentaa sellainen. Päinvastaisena esimerkkinä toimii Retro Rides -nimiseltä foorumilta bongattu neloskoppainen Supra, jonka alkuperäinen mylly on joutunut tekemään tilaa paljon eksoottisemmalle moottorille.

Auton omistaja Ashley Whitsey hankki Supransa rullaavana projektina huhtikuussa 2017. Auton nokalla oli alun perin palvellut 2JZ-tuplaturbokuutonen kuusipykäläiseen manuaaliin yhdistettynä, mutta moottori oli poistettu Toyotasta jo aiemmin. Whitsey ei halunnut hankkia uutta vastaavaa voimanlähdettä tilalle, vaan hakusessa oli jotakin eksoottisempaa. Niinpä mies hommasi amerikkalaisen Cumminsin valmistaman 5,9-litraisen dieselkuutosen, joka on fyysiseltä kooltaankin massiivinen henkilöauton nokalle.

Suosittelemme


Pannu on kuitenkin saatu sovitettua Supran keulalle, ja sen viereen on onnistuttu mahduttamaan vielä valtavan kokoinen turbo. Kuvista päätellen projekti alkaa olla jo loppusuoralla, joten dieselistäkin on varmasti otettu jo ensisavut. Voimansiirrosta vastaa ZF:n valmistama viisivaihteinen manuaali, ja takatasauspyörästö on peräisin Lexus LS400:sta. Akseleitakin on kavennettu isojen maastorenkaiden sovittamiseksi Supran alle.

Brutaalia ulkonäköä saadaan myös mattamustasta väristä, ja auton katolla komeilee safarihenkinen teline. Jäämme odottelemaan kuvia ja videoita valmiista diesel-Suprasta, joka voi olla jopa maailman ainoa lajissaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää