Toyota Supran voi tuunata myös näin – maastotyylisen yksilön pellin alla puhisee Cumminsin diesel

Toyotan mallistoa on usein moitittu tylsäksi, mutta onneksi japanilaisvalmistaja ei ole tyytynyt tekemään vain perusperheautoja historiansa aikana. Yksi valikoiman valopilkkuja on Supra, joka on juuri palannut markkinoille lähes 20 vuoden poissaolon jälkeen. Uusi Supra on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa, ja auto onkin tekniikaltaan baijerilaisten Z4 Roadsterin umpikattoinen sisarmalli. Niinpä monet haikailevat edelleen vanhojen Suprien perään, joita vauhditti vielä aito japanilainen voimanlähde.

Ehkäpä legendaarisin kaikista Suprista on vuosina 1993-2002 valmistettu neljännen sukupolven malli, jonka moottorina palveli tuplaturbotettu 2JZ-kuutonen. Tämä pannu on kuuluisa virityspotentiaalistaan, joka ulottuu 1000 hevosvoiman paremmalle puolelle. Niinpä 2JZ-koneita on istutettu myös monien muiden autojen keuloille, ja onpa upouuteen Supraankin ehditty jo asentaa sellainen. Päinvastaisena esimerkkinä toimii Retro Rides -nimiseltä foorumilta bongattu neloskoppainen Supra, jonka alkuperäinen mylly on joutunut tekemään tilaa paljon eksoottisemmalle moottorille.

-- MAINOS --

Auton omistaja Ashley Whitsey hankki Supransa rullaavana projektina huhtikuussa 2017. Auton nokalla oli alun perin palvellut 2JZ-tuplaturbokuutonen kuusipykäläiseen manuaaliin yhdistettynä, mutta moottori oli poistettu Toyotasta jo aiemmin. Whitsey ei halunnut hankkia uutta vastaavaa voimanlähdettä tilalle, vaan hakusessa oli jotakin eksoottisempaa. Niinpä mies hommasi amerikkalaisen Cumminsin valmistaman 5,9-litraisen dieselkuutosen, joka on fyysiseltä kooltaankin massiivinen henkilöauton nokalle.

-- MAINOS --




Pannu on kuitenkin saatu sovitettua Supran keulalle, ja sen viereen on onnistuttu mahduttamaan vielä valtavan kokoinen turbo. Kuvista päätellen projekti alkaa olla jo loppusuoralla, joten dieselistäkin on varmasti otettu jo ensisavut. Voimansiirrosta vastaa ZF:n valmistama viisivaihteinen manuaali, ja takatasauspyörästö on peräisin Lexus LS400:sta. Akseleitakin on kavennettu isojen maastorenkaiden sovittamiseksi Supran alle.

-- MAINOS --

Brutaalia ulkonäköä saadaan myös mattamustasta väristä, ja auton katolla komeilee safarihenkinen teline. Jäämme odottelemaan kuvia ja videoita valmiista diesel-Suprasta, joka voi olla jopa maailman ainoa lajissaan.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.