Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet eurooppalaismerkit, mutta tänä vuonna pöydän putsasi Ranskassa valmistettava japanilaisbrändin edustaja.

Tämä auto on uusi Toyota Yaris, jonka kerrottiin äskettäin olevan myös vanhan mantereen myydyin auto. Omalla tavallaan kyse on eräänlaisesta paluusta juurille, koska Yariksen ihkaensimmäinen sukupolvi pokkasi saman palkinnon 21 vuotta sitten. Nykyinen Yaris edustaa mallisarjan neljättä sukupolvea, ja auton tuotanto käynnistyi viime kesänä Ranskan Valenciennesin tehtaalla. Viisiovisen perus-hatchbackin lisäksi valikoimaan kuuluu rallimaailmasta inspiraationsa saanut nelivetoinen GR Yaris, joka naputellaan kasaan Japanissa myös Euroopan markkinoita varten.



Palkintoraadin jäsenet kehuivat Yariksen voittoa ansaituksi, koska B-segmentin pikkuauto on juryn jäsenten mukaan hyvin yleispätevä paketti. Luokkansa parhaimpiin kuuluvan turvavarustelun lisäksi Yaris tarjoaa taloudellisuutta, luotettavuutta ja jopa suorituskykyä sekä ajamisen hauskuutta. Tämä koskee erityisesti GR Yarista, mutta myös perusmallin litran kokoista konetta kehuttiin pirteäksi, ja toki myös Toyotan hybriditekniikalla oli oma osansa valinnassa.





59 henkilöstä koostuva palkintoraati antoi Yarikselle 266 pistettä ja 14 ykkösääntä. Kakkossijalle ylsi uusi täyssähköinen Fiat 500, jonka saalis oli 240 pistettä ja yhdeksän ykkösääntä. Cupra Formentor nappasi hieman yllättäen kolmostilan 239 pisteen turvin, eli taakse jäivät saman konsernin VW ID.3 224 pisteellä ja Skoda Octavia 199 pisteen voimin. Volkswagenin täysin uuden sähköauton olisi luullut nousevan korkeammalle, mutta ehkäpä ID.3:a alkuvaiheessa piinanneet softaongelmat ja karun muovinen sisusta laskivat sen osakkeita tuomariston silmissä.

Finaaliin ylsivät myös Land Rover Defender 164 pisteellä ja Citroën C4, joka keräsi 143 pistettä. Esimerkiksi Audi A3, BMW 4-sarja ja Mersun uusi S-luokka eivät sen sijaan päässeet finaalikierrokselle asti, eli tässä äänestyksessä saksalaiset premium-merkit eivät juhlineet.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.