Toyota rakensi maailman nopeimman “maasturin” – tämä Land Cruiser ylsi 370 km/h:n nopeuteen

Lähi-idässä on rakenneltu viime aikoina järjettömän tehokkaita Nissan Patroleja, jotka uhkaavat jättää suoralla tiellä jopa useimmat hyperautot taakseen. Tehomaastureiden buumi ei ole jäänyt autonvalmistajiltakaan huomaamatta, ja niinpä Toyota esitteli Las Vegasissa viime syksynä järjestetyssä Sema Show’ssa äärimmäisyyksiin asti viedyn Land Cruiserin.

Yksittäiskappaleen pellin alla möyryää tuotantoautoonkin USA:ssa saatavilla oleva 5,7-litrainen veekasi, jota on kuitenkin piristetty kahdella jättimäisellä turbolla. Ne majailevat suoraan etupuskurin takana, ja koneen sisuskalujakin on päivitetty rankalla kädellä. Moottori on saanut mm. tukevammat männät sekä kiertokanget, ja myös imusarja on tehty räätälintyönä tätä autoa varten.

Tuplaturbokasista irtoaa näillä virityksillä yli 2000 hevosvoiman huipputeho, joka välitetään pyörille massiivisia teholukemia kestävän kisavaihteiston kautta. Alustaa on puolestaan madallettu mahdollisimman paljon, joten maastoajon voi unohtaa suosiolla. Tavoitteena on ollut optimaalinen jousitusgeometria, ja akselistoja on jopa kavennettu kolmella tuumalla leveiden Michelin Pilot Sportien mahduttamiseksi pyöränkoteloihin.

Land Speed Cruiseriksi nimetty luomus ei onneksi jäänyt pelkäksi show-autoksi, vaan se päästettiin tositoimiin Mojaven lento- ja avaruuskeskuksessa. NASCAR-kuski Carl Edwards tykitti ”maasturilla” peräti 370 km/h:n nopeuteen, kunnes kiitorata loppui kesken. Auton koko potentiaalia ei siis nähty vielä, mutta tulokseksi saatiin silti uusi SUV:ien maailmanennätys.

Tuore ennätyslukema odottelee vielä virallista hyväksyntää. Se on kuitenkin yli 19 mph nopeampi kuin edellinen huippusuoritus, joka kirjattiin 211 mph:n, eli noin 340 km/h:n vauhtiin. Land Speed Cruiser alkoi kuulemma vaeltaa hieman 225 mph:n nopeudessa, mutta Edwards piti silti kaasun pohjassa ja ylsi lopulta 230 mph:n ennätysvauhtiin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...