Lähi-idässä on rakenneltu viime aikoina järjettömän tehokkaita Nissan Patroleja, jotka uhkaavat jättää suoralla tiellä jopa useimmat hyperautot taakseen. Tehomaastureiden buumi ei ole jäänyt autonvalmistajiltakaan huomaamatta, ja niinpä Toyota esitteli Las Vegasissa viime syksynä järjestetyssä Sema Show’ssa äärimmäisyyksiin asti viedyn Land Cruiserin.
Yksittäiskappaleen pellin alla möyryää tuotantoautoonkin USA:ssa saatavilla oleva 5,7-litrainen veekasi, jota on kuitenkin piristetty kahdella jättimäisellä turbolla. Ne majailevat suoraan etupuskurin takana, ja koneen sisuskalujakin on päivitetty rankalla kädellä. Moottori on saanut mm. tukevammat männät sekä kiertokanget, ja myös imusarja on tehty räätälintyönä tätä autoa varten.
Tuplaturbokasista irtoaa näillä virityksillä yli 2000 hevosvoiman huipputeho, joka välitetään pyörille massiivisia teholukemia kestävän kisavaihteiston kautta. Alustaa on puolestaan madallettu mahdollisimman paljon, joten maastoajon voi unohtaa suosiolla. Tavoitteena on ollut optimaalinen jousitusgeometria, ja akselistoja on jopa kavennettu kolmella tuumalla leveiden Michelin Pilot Sportien mahduttamiseksi pyöränkoteloihin.
Suosittelemme
Land Speed Cruiseriksi nimetty luomus ei onneksi jäänyt pelkäksi show-autoksi, vaan se päästettiin tositoimiin Mojaven lento- ja avaruuskeskuksessa. NASCAR-kuski Carl Edwards tykitti ”maasturilla” peräti 370 km/h:n nopeuteen, kunnes kiitorata loppui kesken. Auton koko potentiaalia ei siis nähty vielä, mutta tulokseksi saatiin silti uusi SUV:ien maailmanennätys.
Tuore ennätyslukema odottelee vielä virallista hyväksyntää. Se on kuitenkin yli 19 mph nopeampi kuin edellinen huippusuoritus, joka kirjattiin 211 mph:n, eli noin 340 km/h:n vauhtiin. Land Speed Cruiser alkoi kuulemma vaeltaa hieman 225 mph:n nopeudessa, mutta Edwards piti silti kaasun pohjassa ja ylsi lopulta 230 mph:n ennätysvauhtiin.