Toyota pitää pintansa yli 11 miljoonalla myydyllä autolla maailman suurimpana autoyhtiönä

Japanilaisyhtiön myynti kasvoi, vaikka se myi paljon vähemmän sähköautoja kuin monet kilpailijansa.

Toyotan myynti nousi viime vuonna uusiin sfääreihin 11,23 miljoonalla myydyllä ajoneuvolla, ja vakiinnutti näin itsensä maailman suurimpana autonvalmistajana. Suurin haastaja Volkswagen-konserni jäi kauas toiseksi 9,24 miljoonalla myydyllä autollaan.

Toyota ja Lexus -merkit myivät yhteensä 10 307 395 ajoneuvoa vuonna 2023, joista 824 258 oli Lexus-malleja. Toyotan tytäryhtiöt Daihatsu ja Hino myivät puolestaan 790 441 ja 135 203 ajoneuvoa. Kaikkien Toyotan omistamien merkkien tuotanto kasvoi viime vuonna, ja saavutti yhteensä 11,51 miljoonaa ajoneuvoa, mikä on huomattavasti enemmän kuin edeltävän vuoden 10,61 miljoonaa ajoneuvoa. Tuotanto Japanissa nousi 4,3 miljoonaan yksikköön, ja loput 7,2 miljoonaa valmistettiin Japanin ulkopuolella.

Toyotan ja Lexuksen kumulatiivinen myynti on kasvanut lähes joka vuosi vuodesta 2011 lähtien. Poikkeus oli kuitenkin vuosi 2020, jolloin myynti romahti koronapandemian vuoksi. Viime vuoden myynti kasvoi 7,7 % vuoteen 2022 verrattuna. Erityisen vahvaksi myynti osoittautui haastavassa Pohjois-Amerikassa, jossa yhtymän myynti kasvoi 7 %. Euroopassa myynti kasvoi 9,1 %, ja Japanissa myynti nousi peräti 29,8 % 1,67 miljoonaan myytyyn ajoneuvoon. Mielenkiintoista on, että ainoastaan Kiinassa myynti laski 1,7 % lisääntyneen kilpailun vuoksi.

Autoalan jättiläiselle vuosi 2023 oli vahva siitäkin huolimatta, että Toyota myi paljon vähemmän akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja kuin monet kilpailijansa. Toyota myi viime vuonna vain 104 018 täyssähköautoa, mutta hybridimalleja sentään jo 3,42 miljoonaa. Kevythybridejä yhtiö myi puolestaan 26 859 autoa, ja plug-in-hybrideistäkin 124 755 autoa löysi uuden omistajan.

Keskusteltuaan yhtiön vuoden 2023 tuloksista ja sen tulevaisuuden visiosta Toyotan puheenjohtaja Akio Toyoda sanoi, että konsernin tulisi enemmän keskittyä perusasioihin, jotta yhtiön ympärillä leijuneet skandaalit saataisiin hälvenemään. Aiemmin tällä viikolla paljastettiin, että Toyota Industries Corp oli manipuloinut testituloksia saadakseen ajoneuvoilleen sertifioinnin, mikä sai sen keskeyttämään peräti kymmenen automallin toimitukset.

Suosittelemme

Joulukuussa 2023 puolestaan vahvistettiin, että Daihatsu oli manipuloinut törmäysturvallisuustestien tuloksia jo vuonna 1989. “Haluan esittää syvimmät pahoitteluni asiakkaillemme ja sidosryhmillemme Hino Motorsin, Daihatsun ja Toyota Industriesin peräkkäisten väärinkäytösten aiheuttamista haitoista ja huolesta”, Toyoda pyyteli anteeksi edustamansa yhtiönsä tekosia.

LähdeCarscoops

Lue lisää