Moni asia on Kiinassa toisin. Kun muu maailma kärvistelee edelleen koronapandemian kourissa, Shanghaissa järjestetään huhtikuussa jälleen perinteinen iso autonäyttely. Yksi sen tähdistä on Toyotan tulevan täyssähköauton tutkielma.
Japanilaismerkin osastolla komeileva konsepti antaa esimakua suunnilleen RAV4:n kokoisesta täyssähköisestä katumaasturista, jonka perusrakenne kehitetään yhdessä Subarun kanssa. Tähän asti Toyota on panostanut voimakkaasti hybrideihin, mutta nyt japanilaisetkin ovat hyppäämässä mukaan täyssähköautojen jatkuvasti kasvavaan joukkoon. Tulokkaan nimi on vielä hämärän peitossa, mutta tuotantopaikka on jo selvillä. Auto valmistetaan Toyotan nollapäästöisessä tehtaassa Japanissa, mutta sähkö-SUV räätälöidään kuitenkin Euroopan markkinoiden tarpeiden mukaan.
Täyssähköinen katumaasturi tulee olemaan ensimmäinen yhteensä kuudesta sähköautosta, jotka tehdään yhdessä Subarun kanssa kehitetylle e-TNGA-pohjalevylle. Tämä perusrakenne on suunniteltu hyvin joustavaksi, ja sitä voidaan käyttää erimittaisille autoille niin pituuden kuin akselivälinkin suhteen. Lisäksi e-TNGA:n varaan pystytään tekemään etu-, taka- ja nelivetoisia autoja sen mukaan, millä akselilla sähkömoottori tai -moottorit sijaitsevat. Eri kokoiset akutkin on huomioitu heti suunnittelun alkumetreiltä lähtien. Toyota kehuu myös, että merkin kattava kokemus hybridien parissa auttaa kasvattamaan sähköautojen toimintasädettä ja akkujen elinikää.
Toyotan Euroopan tuotekehityksestä vastaava Andrea Carlucci kertoo, että uudesta sähkö-SUV:sta tulee hyvin eurooppalainen sekä auton DNA:n että muotoilun suhteen. RAV4:n kokoinen katumaasturi valittiin merkin ensimmäiseksi sähköautoksi, koska tämän segmentin globaaliin malliin saadaan parhaiten yhdistettyä eri markkinoiden tarpeet. Pienemmillekin sähköautoille on kuitenkin kysyntää, ja sellaisia onkin suunnitteilla erityisesti eurooppalaisasiakkaita varten.
Suosittelemme
Toyotan edustajat ilmoittivat jo aiemmin, että uuden e-TNGA-pohjalevyn varaan aiotaan tehdä ainakin yhdessä Suzukin kanssa kehitettävä kompakti SUV, crossover, iso katumaasturi, porrasperäinen malli ja jopa tila-auto. Japanilaiset ovat panostamassa myös ns. solid-state-akkuteknologiaan, ja sitä hyödyntävä massavalmistettu sähköauto aiotaan tuoda myyntiin asti vielä 2020-luvun ensimmäisellä puoliskolla.
Jo tänä vuonna tulossa ovat Proace- ja Proace City -pakettiautojen sähköversiot. Vaikka Toyota aikoo tarjota monta e-TNGA:n varaan tehtyä uutta sähköautoa, myös hybrideistä, pistokehybrideistä ja vetyautoista aiotaan pitää kiinni. Japanilaisten tavoitteena on myydä vuodessa 5,5 miljoona kokonaan tai osittain sähkötoimista autoa vuoteen 2025 mennessä.
Euroopassa aiotaan lanseerata siihen mennessä 60 uutta tai päivitettyä sähköistettyä automallia. Vuonna 2025 yli 70 prosenttia Toyotan myynnistä pitäisi tulla merkin itselataaviksi kutsumista hybrideistä, kun taas pistokehybrideille, sähköautoille ja polttokennomalleille odotetaan noin 10 prosentin siivua kullekin.