Monen uskollisen Toyota-kuskin aamukahvit saattoivat mennä keväällä väärään kurkkuun, kun japanilaisbrändi kertoi suorastaan hälyttäviä uutisia. Suomalaisten suursuosikkeihin jo parinkymmenen vuoden ajan kuuluneen Avensiksen tuotantoa Ison-Britannian Burnastonissa oltiin nimittäin lopettamassa heikon kysynnän vuoksi, koska yhä useampi keskiluokan sedanin tai farmarin ostaja on siirtynyt viime vuosina katumaasturin rattiin.
Sama trendi on näkynyt Suomessakin, vaikka Avensista onkin myyty täällä suhteellisesti paljon paremmin kuin juuri missään muualla Euroopassa. Tällä hetkellä Avensis on edelleen kotimaisessa hinnastossa, mutta se kadonnee listoilta pikapuoliin, kun varastossa olevat autot on myyty loppuun. Farmari-Tojoa etsivien täytyy jatkossa suunnata katseensa pykälää pienempään Aurikseen, mutta sedanin yhä harvalukuisemmille ostajille on tiedossa todellista Toyota-nannaa.
Japanilaiset alkavat nimittäin jälleen tuoda vanhalle mantereelle Camrya, jota on viimeksi myyty täällä lähes 15 vuotta sitten. Camry katosi Euroopan markkinoilta viidennen sukupolvensa jälkeen, koska saksalaiset premium-merkit olivat napanneet itselleen leijonanosan isojen sedanien myynnistä. Massamerkin kookkaalla porrasperällä ei ollut juuri enää kysyntää Euroopassa, mutta muualla maailmassa Camry on porskuttanut mainiosti. Se on kuulunut esimerkiksi USA:n myydyimpiin henkilöautoihin jo vuosikausia, ja tahti on vain parantunut viime vuonna esitellyn kahdeksannen sukupolven myötä.
Suosittelemme
Uusinta Camrya voi luonnehtia jopa rohkeasti muotoilluksi ilmestykseksi, joka sopii hyvin Toyotan terävälinjaisten nykymallien joukkoon. Camryn pappatyyli on siis historiaa ainakin muotoilun osalta, ja tekniikassakin luotetaan hybridiratkaisuun. Auto on Toyota-slangin mukaisesti itselataava hybridi, jota vauhdittaa 2,5-litraisen bensanelosen ja sähkömoottorin yhdistelmä. Euroopan mallin teknisiä tietoja ei ole vielä kerrottu, mutta jenkkiversion bensakoneesta irtoaa reilut 200 heppaa ja 250 newtonin vääntö. Sähkömoottorista saadaan vielä lisävoimaa 120 hevosvoiman ja hitusen yli 200 newtonmetrin verran.
Pohjois-Amerikassa Camrya saa joko 259- tai 245-volttisella akulla, ja vaihteistoksi on tarjolla kaksi vaihtoehtoa. Ne ovat kahdeksanpykäläinen automaatti tai eCVT:ksi nimetty portaaton laatikko, jonka välityssuhde muuttuu jatkuvasti. Kahdeksannen sukupolven Camry on tehty Toyotan tuoreen TNGA-perusrakenteen varaan, jonka pitäisi mahdollistaa myös edeltäjiä napakampi ajettavuus. Euroopan mallista kuullaan varmasti lisää lähiaikoina, koska auton pitäisi tulla myyntiin jo ensi vuoden alussa. Camryn hinta asettunee täällä jonkin verran myöskin hybridinä tarjottavan RAV4:n yläpuolelle.