Toyota juhlistaa Le Mansin 100-vuotista taivalta – juhlakaluna palvelee uuden Priuksen pohjalta tehty sporttinen yksittäiskappale

Le Mansin legendaarinen 24 tunnin kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1923, ja Ranskan Sarthessa 10.-11.6. ajettu koitos oli tapahtuman 100-vuotisjuhla. Kisaa viime vuosina dominoinut Toyota juhlistaa merkkipaalua varsin persoonallisella tavalla.

Japanilaismerkki on napannut viimeisten viiden vuoden aikana viisi perättäistä Le Mansin voittoa hybriditekniikalla ryyditetyllä prototyyppikilpurillaan. Katuautojen puolella Toyotan hybridipioneerina on puolestaan toiminut jo 1990-luvulta lähtien Prius, joten japanilaiset ovat päättäneet yhdistää toisiinsa nämä ensi kuulemalta aivan erilaiset maailmat.

Kuva: Toyota

Nykyinen Prius on sentään huomattavasti edeltäjiään sporttisempi ilmestys, joten hybridin pohjalta on saatu tehtyä ainakin ulkoisesti melko uskottavan näköinen urheiluversio. Le Mansin kisan yhteydessä esiteltävällä autolla on varsin pitkä nimi, eli Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition. Ainakin toistaiseksi kyse on vain yksittäiskappaleeksi jäävästä konseptista, joka voi kuitenkin antaa esimakua Priuksen mahdollisesta GR-versiosta.

Tekniikalle tehdyistä muutoksista Toyota ei puhu mitään, mutta Priuksen aerodynamiikkaa on viilattu sitäkin kattavammin Le Mans -kilpurien hengessä. Autossa on ensinnäkin uusi etupuskuri, jonka keskiosan hunajakennoritilällä verhottua isoa ilmanottoaukkoa reunustavat ratakilpurien tyyliset valot. Priuksen keulasta löytyvät myös splitterityylinen etuhelma, puskurin reunojen ilmanohjaimet sekä kevyempi hiilikuituinen konepelti.

Kuva: Toyota

Kylkiprofiilia on puolestaan höystetty mustilla lokasuojanlevikkeillä, uusilla sivuhelmoilla sekä ”Racing Hybrid” -tarroilla. Korin muutokset kruunataan takapään isolla siivellä, takapuskurin alle sovitetulla diffuusorilla sekä puskuriin asti ulottuvilla lokasuojanlevikkeiden jatkeilla. Auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet on kietaistu Michelin Pilot Sport 4S -renkaille, joiden koko on 235/50 R18. Lisäksi raideväliä on kasvatettu ajettavuuden kohentamiseksi.

Kuva: Toyota

Sportti-Prius on Le Mansissa näytteillä autonvalmistajien käyttöön varatulla osastolla radan vierellä. Japanilaismerkkien osastolta löytyy myös Mazda MX-30 R-EV, eli toimintamatkan pidentäjänä käytetyllä wankelmoottorilla varustettu sähköauto. Myöhemmin kisahenkinen Prius tuodaan esille myös Japanin Fujin radalla järjestettävään WEC-sarjan kilpailuun ja muihinkin tapahtumiin.

Suosittelemme

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota

 

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tämä auto aiheutti tuskaa Ison-Britannian poliisille – Opelin tai Vauxhallin sedanin koriin tehty tuplaturbotykki oli aikansa nopein neliovinen tuotantoauto

Opelin takavetoiset voimaversiot ovat merkin nykymalliston valossa vain kaukainen muisto, joten harva uskoisi, että reilut kolme vuosikymmentä sitten maailman nopein neliovinen tuotantoauto oli omaa sukua Opel. Asiaa selittää paremmin se, että tämän projektin toisena osapuolena toimi Lotus.

Tämä Fiat haastoi ominaisuuksillaan jopa S-luokan Mersun – 130 jäi kuitenkin myynnilliseksi flopiksi

Nykyään isojen luksussedanien pelikenttä on lähes täysin saksalaisten premium-merkkien hallussa, mutta reilut puoli vuosisataa sitten asia oli vielä toisin. Esimerkiksi Fiatin tarjonta ulottui kaiken kansan pikkuautoista edustussedaniin, joka jäi kuitenkin italialaismerkin osalta lajinsa viimeiseksi.

Tämä Ford Mustang vaati yli 5500 työtuntia – Ringbrothersin ”Kingpin” on yksi SEMA Show’n tähdistä

SEMA Shown kohokohtiin ovat jo vuosia kuuluneet Ringbrothersin luomukset, joiden sarja saa jatkoa tänäkin vuonna.

Alfa Romeo ja Maserati yhdistävät voimansa erikoismallien suhteen – luvassa on räätälöintien lisäksi supereksklusiivisia autoja

Alfa Romeo ja Maserati ovat monikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluvia italialaismerkkejä, joista kummallakaan ei ole mennyt viime vuosina erityisen hyvin. Ratkaisua tilanteeseen haetaan merkkien entistä tiiviimmästä yhteistyöstä, joka koskettaa myös Alfan ja Maseratin yksilöintiohjelmia.

Tyyliniekan uusimmat