Le Mansin legendaarinen 24 tunnin kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1923, ja Ranskan Sarthessa 10.-11.6. ajettu koitos oli tapahtuman 100-vuotisjuhla. Kisaa viime vuosina dominoinut Toyota juhlistaa merkkipaalua varsin persoonallisella tavalla.
Japanilaismerkki on napannut viimeisten viiden vuoden aikana viisi perättäistä Le Mansin voittoa hybriditekniikalla ryyditetyllä prototyyppikilpurillaan. Katuautojen puolella Toyotan hybridipioneerina on puolestaan toiminut jo 1990-luvulta lähtien Prius, joten japanilaiset ovat päättäneet yhdistää toisiinsa nämä ensi kuulemalta aivan erilaiset maailmat.
Nykyinen Prius on sentään huomattavasti edeltäjiään sporttisempi ilmestys, joten hybridin pohjalta on saatu tehtyä ainakin ulkoisesti melko uskottavan näköinen urheiluversio. Le Mansin kisan yhteydessä esiteltävällä autolla on varsin pitkä nimi, eli Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition. Ainakin toistaiseksi kyse on vain yksittäiskappaleeksi jäävästä konseptista, joka voi kuitenkin antaa esimakua Priuksen mahdollisesta GR-versiosta.
Tekniikalle tehdyistä muutoksista Toyota ei puhu mitään, mutta Priuksen aerodynamiikkaa on viilattu sitäkin kattavammin Le Mans -kilpurien hengessä. Autossa on ensinnäkin uusi etupuskuri, jonka keskiosan hunajakennoritilällä verhottua isoa ilmanottoaukkoa reunustavat ratakilpurien tyyliset valot. Priuksen keulasta löytyvät myös splitterityylinen etuhelma, puskurin reunojen ilmanohjaimet sekä kevyempi hiilikuituinen konepelti.
Kylkiprofiilia on puolestaan höystetty mustilla lokasuojanlevikkeillä, uusilla sivuhelmoilla sekä ”Racing Hybrid” -tarroilla. Korin muutokset kruunataan takapään isolla siivellä, takapuskurin alle sovitetulla diffuusorilla sekä puskuriin asti ulottuvilla lokasuojanlevikkeiden jatkeilla. Auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet on kietaistu Michelin Pilot Sport 4S -renkaille, joiden koko on 235/50 R18. Lisäksi raideväliä on kasvatettu ajettavuuden kohentamiseksi.
Sportti-Prius on Le Mansissa näytteillä autonvalmistajien käyttöön varatulla osastolla radan vierellä. Japanilaismerkkien osastolta löytyy myös Mazda MX-30 R-EV, eli toimintamatkan pidentäjänä käytetyllä wankelmoottorilla varustettu sähköauto. Myöhemmin kisahenkinen Prius tuodaan esille myös Japanin Fujin radalla järjestettävään WEC-sarjan kilpailuun ja muihinkin tapahtumiin.
Suosittelemme