Toyota juhlistaa Le Mansin 100-vuotista taivalta – juhlakaluna palvelee uuden Priuksen pohjalta tehty sporttinen yksittäiskappale

Le Mansin legendaarinen 24 tunnin kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1923, ja Ranskan Sarthessa 10.-11.6. ajettu koitos oli tapahtuman 100-vuotisjuhla. Kisaa viime vuosina dominoinut Toyota juhlistaa merkkipaalua varsin persoonallisella tavalla.

Japanilaismerkki on napannut viimeisten viiden vuoden aikana viisi perättäistä Le Mansin voittoa hybriditekniikalla ryyditetyllä prototyyppikilpurillaan. Katuautojen puolella Toyotan hybridipioneerina on puolestaan toiminut jo 1990-luvulta lähtien Prius, joten japanilaiset ovat päättäneet yhdistää toisiinsa nämä ensi kuulemalta aivan erilaiset maailmat.

Kuva: Toyota

Nykyinen Prius on sentään huomattavasti edeltäjiään sporttisempi ilmestys, joten hybridin pohjalta on saatu tehtyä ainakin ulkoisesti melko uskottavan näköinen urheiluversio. Le Mansin kisan yhteydessä esiteltävällä autolla on varsin pitkä nimi, eli Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition. Ainakin toistaiseksi kyse on vain yksittäiskappaleeksi jäävästä konseptista, joka voi kuitenkin antaa esimakua Priuksen mahdollisesta GR-versiosta.

Tekniikalle tehdyistä muutoksista Toyota ei puhu mitään, mutta Priuksen aerodynamiikkaa on viilattu sitäkin kattavammin Le Mans -kilpurien hengessä. Autossa on ensinnäkin uusi etupuskuri, jonka keskiosan hunajakennoritilällä verhottua isoa ilmanottoaukkoa reunustavat ratakilpurien tyyliset valot. Priuksen keulasta löytyvät myös splitterityylinen etuhelma, puskurin reunojen ilmanohjaimet sekä kevyempi hiilikuituinen konepelti.

Kuva: Toyota

Kylkiprofiilia on puolestaan höystetty mustilla lokasuojanlevikkeillä, uusilla sivuhelmoilla sekä ”Racing Hybrid” -tarroilla. Korin muutokset kruunataan takapään isolla siivellä, takapuskurin alle sovitetulla diffuusorilla sekä puskuriin asti ulottuvilla lokasuojanlevikkeiden jatkeilla. Auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet on kietaistu Michelin Pilot Sport 4S -renkaille, joiden koko on 235/50 R18. Lisäksi raideväliä on kasvatettu ajettavuuden kohentamiseksi.

Kuva: Toyota

Sportti-Prius on Le Mansissa näytteillä autonvalmistajien käyttöön varatulla osastolla radan vierellä. Japanilaismerkkien osastolta löytyy myös Mazda MX-30 R-EV, eli toimintamatkan pidentäjänä käytetyllä wankelmoottorilla varustettu sähköauto. Myöhemmin kisahenkinen Prius tuodaan esille myös Japanin Fujin radalla järjestettävään WEC-sarjan kilpailuun ja muihinkin tapahtumiin.

Suosittelemme

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota

 

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Fordin sporttibrändit eivät ehkä katoakaan – ST ja RS saattavat olla tulevaisuudessa sähköautoja

Fordilla on hieno historia erilaisten sporttimallien osalta jo vuosikymmenten ajalta. Ovaalimerkin mallistoon kuului vielä muutama vuosi sitten useampia ST-brändättyjä hot hatcheja ja nelivetoinen Focus RS, mutta tätä nykyä niistä on enää rippeet jäljellä.

Cupran sähköpikkuauto esitellään syyskuussa – Raval on VW ID.2:n sporttisempi sisarmalli

Cupran ja Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths astui äskettäin varsin yllättäen syrjään VW-konsernin espanjalaisbrändien johtotehtävistä. Sitä ennen hän ehti vielä kertoa brittiläiselle Auto Expressille Cupran tulevaisuudensuunnitelmista.

Korea coupé ja avo Koreasta – Genesiksen isot kaksioviset mallit jäävät todennäköisesti yksittäiskappaleiksi

Hyundai-konsernin luksusbrändi Genesis on esitellyt viime vuosina monia kuvankauniita konseptiautoja, jotka eivät ole kuitenkaan valitettavasti päätyneet tuotantoon asti. Nyt tähän joukkoon liittyy G90-edustussedanin pohjalta tehty parivaljakko.

Nollasta sataan vähän yli neljässä sekunnissa – restomod-henkinen MGA yhdistää klassisen tyylin moderniin suorituskykyyn

1950-luvun urheiluautot ovat kauniita kuin karamellit, mutta suorituskyvyn osalta niillä ei ole useimmiten mitään jakoa nykysporteille. Frontline Carsin rakentama MGA on kuitenkin toista maata.

Tyyliniekan uusimmat