Toyota juhlistaa Le Mansin 100-vuotista taivalta – juhlakaluna palvelee uuden Priuksen pohjalta tehty sporttinen yksittäiskappale

Le Mansin legendaarinen 24 tunnin kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1923, ja Ranskan Sarthessa 10.-11.6. ajettu koitos oli tapahtuman 100-vuotisjuhla. Kisaa viime vuosina dominoinut Toyota juhlistaa merkkipaalua varsin persoonallisella tavalla.

Japanilaismerkki on napannut viimeisten viiden vuoden aikana viisi perättäistä Le Mansin voittoa hybriditekniikalla ryyditetyllä prototyyppikilpurillaan. Katuautojen puolella Toyotan hybridipioneerina on puolestaan toiminut jo 1990-luvulta lähtien Prius, joten japanilaiset ovat päättäneet yhdistää toisiinsa nämä ensi kuulemalta aivan erilaiset maailmat.

Kuva: Toyota

Nykyinen Prius on sentään huomattavasti edeltäjiään sporttisempi ilmestys, joten hybridin pohjalta on saatu tehtyä ainakin ulkoisesti melko uskottavan näköinen urheiluversio. Le Mansin kisan yhteydessä esiteltävällä autolla on varsin pitkä nimi, eli Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition. Ainakin toistaiseksi kyse on vain yksittäiskappaleeksi jäävästä konseptista, joka voi kuitenkin antaa esimakua Priuksen mahdollisesta GR-versiosta.

Tekniikalle tehdyistä muutoksista Toyota ei puhu mitään, mutta Priuksen aerodynamiikkaa on viilattu sitäkin kattavammin Le Mans -kilpurien hengessä. Autossa on ensinnäkin uusi etupuskuri, jonka keskiosan hunajakennoritilällä verhottua isoa ilmanottoaukkoa reunustavat ratakilpurien tyyliset valot. Priuksen keulasta löytyvät myös splitterityylinen etuhelma, puskurin reunojen ilmanohjaimet sekä kevyempi hiilikuituinen konepelti.

Kuva: Toyota

Kylkiprofiilia on puolestaan höystetty mustilla lokasuojanlevikkeillä, uusilla sivuhelmoilla sekä ”Racing Hybrid” -tarroilla. Korin muutokset kruunataan takapään isolla siivellä, takapuskurin alle sovitetulla diffuusorilla sekä puskuriin asti ulottuvilla lokasuojanlevikkeiden jatkeilla. Auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet on kietaistu Michelin Pilot Sport 4S -renkaille, joiden koko on 235/50 R18. Lisäksi raideväliä on kasvatettu ajettavuuden kohentamiseksi.

Kuva: Toyota

Sportti-Prius on Le Mansissa näytteillä autonvalmistajien käyttöön varatulla osastolla radan vierellä. Japanilaismerkkien osastolta löytyy myös Mazda MX-30 R-EV, eli toimintamatkan pidentäjänä käytetyllä wankelmoottorilla varustettu sähköauto. Myöhemmin kisahenkinen Prius tuodaan esille myös Japanin Fujin radalla järjestettävään WEC-sarjan kilpailuun ja muihinkin tapahtumiin.

Suosittelemme

Kuva: Toyota
Kuva: Toyota

 

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

BMW julkaisi tiiserikuvia ensimmäisestä sähkö-M:stä – Neue Klasse -pohjaisessa sporttisedanissa saattaa olla neljä sähkömoottoria ja yli 1000 hevosvoimaa

BMW:n täysin uusi Neue Klasse -sähköautomallisto alkaa olla jo lähtökuopissaan. IX3-katumaasturia seuraa vastaava sedan, jonka pohjalta kehitetään myös ensimmäinen ”aito” täyssähköinen M-auto.

Yli 1000-heppaisella G-Mersulla juhlistetaan Lewis Hamiltonin Mercedes-uran päättymistä – autoja tehdään vain 11 kappaletta

Sir Lewis Hamiltonin pitkä ura Mercedeksen F1-kuljettajana tuli juuri päätökseensä, ja ensi vuonna seitsemänkertainen maailmanmestari nähdään Ferrarin ratissa. Hamiltonin jäähyväisiä tähtimerkille juhlistetaan nyt erikoisella G-Mersulla, jossa ainakin teholukema on kilpa-autoluokkaa.

Euroopan parlamentin suurin ryhmä vaatii – vuoden 2035 polttomoottorikielto on kumottava

EU päätti jo monta vuotta sitten käytännössä kieltää uudet polttomoottoriautot vuodesta 2035 alkaen. Tuolloin elettiin vielä sähköautobuumin aikaa, mutta sittemmin karu todellisuus on iskenyt silmille. Sähköautojen kysyntä on hiipunut esimerkiksi poistuneiden hankintatukien myötä, mikä sai jo muutaman maan hallituksen ja usean autonvalmistajan vaatimaan vuoden 2035 kiellon uudelleenarviointia.

Tämä 1960-luvun coupé-Alfa on todellisuudessa uusi auto – Totem Automobilin GT Superissa on maailman kevyin tuplaturbo-V6

Pieni italialaisfirma Totem Automobili on herättänyt 1960-luvun lopun Alfa Romeo Giulia GTAm:n henkiin modernina versiona, jonka piensarjatuotanto on jo täydessä vauhdissa. Autoja aiotaan valmistaa kaikkiaan 40 yksilöä, ja sarjan 12. auto tuli juuri valmiiksi.

Tyyliniekan uusimmat