Toyota joutuu tekemään C-HR:lle takaisinkutsun – crossoverin takapyörät voivat pudota kesken ajon

Toyota on tunnettu perijapanilaisesta luotettavuudestaan, mutta viime aikoina merkin maine on saanut pahoja kolhuja tässä suhteessa. Toyota on joutunut nimittäin tekemään viikon sisään peräti kolme takaisinkutsua, jotka vaikuttavat miljooniin autoihin ympäri maailmaa.

Suurin näistä takaisinkutsuista koskee 2,4 miljoonaa autoa, joiden joukossa on esimerkiksi yli 800 000 Priusta Amerikan markkinoilla. Hybrideissä piilee softabugi, joka voi saada ne sammumaan yhtäkkiä sen sijasta, että auto menisi turvallisempaan vikatilaan. Toinen äskettäinen takaisinkutsu vaikuttaa puolestaan 168 000 Toyotaan, joiden turvatyynyn ohjausyksikkö on viallinen.

-- MAINOS --

Nyt julkisuuteen tullut kolmas takaisinkutsu kuulostaa kuitenkin kaikkein noloimmalta. Se koskee Toyotan kompaktia C-HR-crossoveria, jonka takapyörät voivat pudota kesken ajon. Mallivuotta 2019 edustavien autojen takimmaisten pyörännapojen pultteja ei ole välttämättä kiristetty kunnolla tehtaalla, ja pulttien löystyminen voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa koko pyörän irtoamista vauhdissa.

Ainakaan USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA ei ole saanut tietoonsa yhtään tästä ongelmasta johtuvaa onnettomuutta tai loukkaantumista, mutta Toyota toteaa kuitenkin varsin loogisesti, että pyörän irtoaminen kesken ajon voi lisätä riskiä joutua onnettomuuteen.

-- MAINOS --




Toyota aikoo ottaa yhteyttä viallisten C-HR:ien omistajiin marraskuun alusta lähtien, mutta asiasta huolestuneet voivat tarkistaa alustanumeron avulla oman autonsa tilanteen jo nyt takaisinkutsun omalla nettisivulla. Vialliset autot kutsutaan huoltoon, jossa ne saavat kokonaan uudet takapyörännavat vanhojen pulttien kiristämisen sijasta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.