Toyota Hiluxistakin saa tehtyä sporttiversion – Gazoo Racingin tuunaama avolava esiteltiin Brasiliassa

Toyota Hiluxilla on monia meriittejä, kuten lähes legendaariset mittasuhteet saavuttanut kestävyys. Urheilullisuus ei sen sijaan tule ihan ensimmäisenä mieleen Hiluxista puhuttaessa, vaikka tuunaajat ovat aikojen saatossa iskeneet kyntensä myös Toyotan lava-autoon. Nyt japanilaismerkki esitteli tehtaan oman tulkinnan sporttisesta Hiluxista, joka on tehty rallin MM-sarjastakin tutun Gazoo Racingin brändin alla.

Gazoo on lisäksi ollut mukana kehittämässä mm. ensi vuonna markkinoille lanseerattavaa uutta Supraa, joten Hilux on melkoinen outolintu Gazoo Racingin valikoimassa. Auto ei kuitenkaan tule tarjolle Euroopassa, vaan se lanseerattiin Brasilian markkinoille Sao Paulon autonäyttelyssä. Hilux GR Sportiksi nimetty uutuus on ensimmäinen Etelä-Amerikkaa varten kehitetty GR-malli, ja se on myös Gazoo Racingin ensimmäinen maastoajoon suunnattu auto.

-- MAINOS --

GR-Hiluxin ulkonäöstä on viilattu perusmalleja aggressiivisempi perinteisillä keinoilla. Maskissa lukee valmistajan nimi isoilla kirjaimilla, ja lokasuojiakin on levitetty. Hilux on myös saanut putkimalliset astinlaudat, lavalla kulkevan turvakaaren, näyttävät kylkiteippaukset, kuraläpät, ledien voimin loistavat sumuvalot ja mustilla tehosteilla höystetyt 17-tuumaiset alumiinivanteet.

Sisätiloja dominoivat puolestaan mustat nahkapenkit, joita on koristeltu punaisilla tikkauksilla ja etuistuimien niskatukiin brodeeratuilla GR-logoilla. Myös mittaristo on laitettu uusiksi, ja starttinappulassakin on GR:n logo. Se löytyy myös lattiamatoista, ja keskikonsolissa komeilee auton järjestysnumeron kertova lätkä. Sisustan sporttinen fiilis viimeistellään kiiltävän mustilla koristeilla.

Ajettavuudestakin on ainakin yritetty tehdä perus-Hiluxeja urheilullisempi. GR Sportin jousitusta on nimittäin säädetty sporttisempaan suuntaan jäykempien etujousten ja uusien iskunvaimentimien avulla. Lisäksi ohjausta on viilattu tarkemmaksi, mutta se ei ole vielä kovin suuri saavutus, kun lähtökohtana on lava-auton tunnetusti hidas ohjaus. Sportti-Hiluxia vauhdittaa 2,8-litrainen diesel, josta irtoaa 177 heppaa ja 450 newtonin maksimivääntö. Pannu on yhdistetty kuusipykäläiseen automaattiin, ja voima ohjataan luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle.

-- MAINOS --




Hilux GR Sportiin tarjotaan kolmea eri ulkoväriä, ja auton myynti alkaa ensi vuoden alussa Brasiliassa. Auto jää sielläkin harvinaiseksi näyksi, koska sporttiavolavaa valmistetaan vain 420 yksilön rajoitettu erä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.