Toyota Hiluxilla on monia meriittejä, kuten lähes legendaariset mittasuhteet saavuttanut kestävyys. Urheilullisuus ei sen sijaan tule ihan ensimmäisenä mieleen Hiluxista puhuttaessa, vaikka tuunaajat ovat aikojen saatossa iskeneet kyntensä myös Toyotan lava-autoon. Nyt japanilaismerkki esitteli tehtaan oman tulkinnan sporttisesta Hiluxista, joka on tehty rallin MM-sarjastakin tutun Gazoo Racingin brändin alla.
Gazoo on lisäksi ollut mukana kehittämässä mm. ensi vuonna markkinoille lanseerattavaa uutta Supraa, joten Hilux on melkoinen outolintu Gazoo Racingin valikoimassa. Auto ei kuitenkaan tule tarjolle Euroopassa, vaan se lanseerattiin Brasilian markkinoille Sao Paulon autonäyttelyssä. Hilux GR Sportiksi nimetty uutuus on ensimmäinen Etelä-Amerikkaa varten kehitetty GR-malli, ja se on myös Gazoo Racingin ensimmäinen maastoajoon suunnattu auto.
GR-Hiluxin ulkonäöstä on viilattu perusmalleja aggressiivisempi perinteisillä keinoilla. Maskissa lukee valmistajan nimi isoilla kirjaimilla, ja lokasuojiakin on levitetty. Hilux on myös saanut putkimalliset astinlaudat, lavalla kulkevan turvakaaren, näyttävät kylkiteippaukset, kuraläpät, ledien voimin loistavat sumuvalot ja mustilla tehosteilla höystetyt 17-tuumaiset alumiinivanteet.
Sisätiloja dominoivat puolestaan mustat nahkapenkit, joita on koristeltu punaisilla tikkauksilla ja etuistuimien niskatukiin brodeeratuilla GR-logoilla. Myös mittaristo on laitettu uusiksi, ja starttinappulassakin on GR:n logo. Se löytyy myös lattiamatoista, ja keskikonsolissa komeilee auton järjestysnumeron kertova lätkä. Sisustan sporttinen fiilis viimeistellään kiiltävän mustilla koristeilla.
Ajettavuudestakin on ainakin yritetty tehdä perus-Hiluxeja urheilullisempi. GR Sportin jousitusta on nimittäin säädetty sporttisempaan suuntaan jäykempien etujousten ja uusien iskunvaimentimien avulla. Lisäksi ohjausta on viilattu tarkemmaksi, mutta se ei ole vielä kovin suuri saavutus, kun lähtökohtana on lava-auton tunnetusti hidas ohjaus. Sportti-Hiluxia vauhdittaa 2,8-litrainen diesel, josta irtoaa 177 heppaa ja 450 newtonin maksimivääntö. Pannu on yhdistetty kuusipykäläiseen automaattiin, ja voima ohjataan luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle.
Hilux GR Sportiin tarjotaan kolmea eri ulkoväriä, ja auton myynti alkaa ensi vuoden alussa Brasiliassa. Auto jää sielläkin harvinaiseksi näyksi, koska sporttiavolavaa valmistetaan vain 420 yksilön rajoitettu erä.