Toyota GT 86 ja Subarun BRZ-sisarmalli ovat pitäneet käytännössä ainoina malleina takavetoisten ja hinnaltaan kohtuullisten urheilucoupéiden lippua korkealla. Subaru esitteli jo muutama kuukausi sitten toisen sukupolven BRZ:n, ja Toyota toi nyt oman tulkintansa julkisuuden valokeilaan.
Toisin kuin Subaru, Toyota on laittanut uusiksi myös auton nimen. GT 86 saa tehdä tilaa GR 86:lle, koska uutuus halutaan asemoida samaan Gazoo Racing -sarjaan GR Yariksen ja GR Supran kanssa. Ajamista rakastavien entusiastien onneksi GR 86 on edelleen takavetoinen, mutta nokalle ei ole tuotu vieläkään monien kaipaamaan turboahdinta. Toyota haluaa pitää kiinni vapaasti hengittävästä moottorista sen tarjoaman välittömämmän kaasuvasteen vuoksi, joten lisätehoa on haettu turbon sijasta iskutilavuutta kasvattamalla.
Niinpä Subarun kehittämä bokserinelonen on nyt 2,4-litrainen edeltäjän kaksilitraisen koneen sijasta. Mylly luovuttaa 235 hevosvoiman huipputehon ja 250 newtonmetrin maksimiväännön, jotka välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalin tai yhtä monta vaihdetta sisältävän automaatin kautta. Tehokuuri on kohentanut suorituskykyä, ja niinpä nollasta sataan pyrähdetään nyt 6,3 sekunnissa edeltäjän reilun seitsemän sekunnin lukeman sijasta.
Yksi GR 86:n parhaista puolista on sen todella pieni paino nykyautoksi. Noin 1270 kilon massa on samaa tasoa edeltäjän kanssa, ja painopiste on hyvin alhaalla esimerkiksi alumiinista tehdyn katon ja lokasuojien ansiosta. Lisäksi korin vääntöjäykkyyttä on onnistuttu kohentamaan noin 50 prosentilla, millä on positiiviset vaikutuksensa Toyotan ajettavuuteen. Ratin takana istuva kuljettaja on keskiössä myös sisustassa, ja ohjaamoon on jätetty onneksi jonkin verran perinteisiä nappejakin helpottamaan auton käytettävyyttä. Toisaalta mittaristo on nykytyyliin digitaalinen, ja seitsemäntuumainen keskinäyttö on hieman edeltäjässä nähtyä ratkaisua isompi.
Suosittelemme
Turvallisuutta kohennetaan puolestaan automaattivaihteisista autoista löytyvällä EyeSight-avustinteknologialla, joka on Subarun käsialaa. Järjestelmä auttaa välttämään onnettomuuksia, mutta kaikkeen sekään ei tietenkään pysty. Kolarin sattuessa kuitenkin kohdalle tavoitteena on estää seuraavia törmäyksiä sekä auttaa pelastushenkilöstön toimintaa. Muotoilunsa osalta GR 86:n tunnistaa välittömästi GT 86:n seuraajaksi, koska esimerkiksi kattoprofiili on lähes identtinen. Linjoja on kuitenkin viilattu Toyotan mukaan lihaksikkaampaan suuntaan, ja esimerkiksi etupuskurin ilmanottoaukko on saanut inspiraationsa GR Yariksen vastaavasta.
Takarekisterikilpi on puolestaan siirtynyt alemmaksi puskuriin, ja entistä perinteisemmän oloiset takavalot on yhdistetty toisiinsa ohuella mustalla listalla. Lisäksi etulokasuojat ovat saaneet aukot, jotka ohjaavat ilmaa pyöränkoteloista kohti kylkeä. Muotoilu on aina makuasia, mutta jotakin GT 86:n sporttisesta atleettisuudesta on myös menetetty entistä tukevamman oloisten linjojen myötä. Toisaalta muotoilu on nyt lähempänä eurooppalaista tyyliä, ja vanhan mantereen asiakkaille on muutenkin tiedossa ilouutisia. Toisin kuin uusi BRZ, GR 86 tulee myös Euroopassa myyntiin. Myynnin alku voi kuitenkin mennä ensi vuoden puolelle, koska auto tulee Japanin kotimarkkinoillakin saataville vasta syksyllä.