Keskimoottorinen MR2 piristi Toyotan valikoimaa kolmen sukupolven ajan vuosina 1984-2007. MR2:n paluusta markkinoille on liikkunut huhuja jo pitkään, ja nyt Toyota laittoi itse lisää vettä myllyyn.
Japanilaiset esittelivät tällä viikolla peräti 15 sähköautokonseptia antamaan esimakua tulevaisuudesta. Vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on tuoda markkinoille jopa 30 uutta sähköautoa joko Toyotalta tai Lexukselta, joten nyt näytettyjen tutkielmien lisäksi tulossa on monia muitakin sähköuutuuksia. Julkisuuteen päästetyistä tutkielmista melkoisen moni on nykytrendien mukainen täyssähköinen katumaasturi, mutta onneksi joukkoon mahtuu urheilullisempiakin luomuksia.
Tätä linjaa edustaa GR Sports Concept, jota monet ovat ehtineet povata jo MR2:n seuraajaksi. Gazoo Racingin ensimmäistä täyssähköautoa enteilevä konsepti näyttää ainakin mittasuhteidensa osalta hyvin keskimoottorihenkiseltä, ja targa-tyyppinen irrotettava kattokin on tuttu ratkaisu MR2:n kahdesta ensimmäisestä sukupolvesta. Muotoilultaan GR Sports Concept kulkee kuitenkin omia polkujaan.
Superautomainen tyyli syntyy matalasta nokasta ja lokasuojien voimakkaista pullistuksista. Etupuskurin isojen hunajakennoritilöiden on ilmeisesti tarkoitus ohjata ilmaa jarruille, ja takakyljestäkin löytyy omat aukkonsa, vaikka sähkötekniikka ei vaadikaan perinteistä jäähdytystä. Nämä aukot palvelevat ehkä takajarrujen tai akkupaketin viilennystä. Perästä Toyota ei ole julkaissut vielä kuvia, mutta etuviistosta ja kyljestä napatuista kuvista erottuvat ainakin takakulmien spoilerit, jotka ovat kuin Ferrarin FXX-rataspesiaalista.
Suosittelemme
Uudet sähkökonseptit esitellyt pääjohtaja Akio Toyoda ei valitettavasti kertonut GR Sports Conceptin tekniikasta mitään, joten pohjalevy jää vielä hämärän peittoon. Perusratkaisuna voisi toimia sähkökäyttöön päivitetty versio GA-B-nimisestä pohjalevystä tai alusta alkaen sähköautojen ehdoilla suunniteltu e-TNGA. Urheilullisuuden ja MR2:n perinteiden velvoittamana sähkömoottorit pitäisi sovittaa taka-akselille, ja akkujen sijoituspaikan avulla voitaisiin jäljitellä keskimoottoriauton ajokäytöstä. Etusplitterissä komeilevan GR-logon pitäisi joka tapauksessa varmistaa, että sähkösportista saadaan todellinen ajajan auton GR Yariksen, GR86:n ja GR Supran malliin.