Viime aikoina yhä useammat autonvalmistajat ovat kertoneet siirtyvänsä valmistamaan pelkkiä sähköautoja jo lähivuosina. Toyota ei ole kuitenkaan lähdössä tälle tielle.
Automotive News kertoo japanilaismerkin vuosittaisesta yhtiökokouksesta, jossa Toyotan johtajistoon kuuluva Shigeki Terashi vastasi sähköautoja koskevaan kysymykseen. Aiheena oli se, miksi Toyotalla ei ole rohkeaa sähköautoja koskevaa strategiaa esimerkiksi Hondan tai GM;n tavoin. Terashin vastaus tähän oli, että vain yhteen vaihtoehtoon keskittyminen on tällä hetkellä vielä liian aikaista.
Miehen mukaan eri teknologioiden täytyy voida kilpailla keskenään markkinoilla, jotta päästään parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun. Tästä syystä Toyota aikoo investoida hybridi- ja polttokennotekniikkaan jopa vuoteen 2050 asti. Merkin teknologiajohtaja Masahiko Maeda totesi, että kaikki ihmiset eivät vielä pidä sähköautojen nykyistä tekniikkaa yhtä vaivattomana kuin perinteisiä vaihtoehtoja. Niinpä ratkaisevaa on se, mihin vaihtoehtoon asiakkaat päätyvät.
Toyota muistutti myös sähköautojen koko elinkaaren aikaisista päästöistä, jotka ovat edelleen korkeat paikallisesta päästöttömyydestä huolimatta. Akuissa käytettyjen metallien louhiminen ja akkujen valmistaminen aiheuttaa reilusti päästöjä, vaikka aiheesta on julkaistu päinvastaisiakin tutkimustuloksia. Niinpä esimerkiksi Polestar selvitti, että sen valmistamat sähköautot muuttuvat bensa-autoja vähäpäästöisemmiksi jo 50 000 ajokilometrin jälkeen. Lisäksi erään tutkimuksen mukaan vedyn valmistuskustannukset voisivat johtaa entistä suurempaan riippuvuuteen fossiilisista polttoaineista.
Suosittelemme
Toyota haluaa kuitenkin testata useita eri vaihtoehtoja, ja niinpä merkki osallistui esimerkiksi hiljattain järjestettyyn Nürburgringin 24 tunnin kisaan vetykäyttöisellä Corollalla, jonka moottori oli alun perin lainattu GR Yariksesta. Tästä huolimatta myös Toyota on kehittämässä uusia täyssähköautoja, ja jo pian markkinoille on tulossa yhdessä Subarun kanssa suunniteltu sähköinen crossover.