Toyota ei luovu miniautoista – Aygosta tulee kuitenkin crossover

Ns. A-segmentin miniautojen luokkaan ei ole enää tunkua, koska uusimpien päästömääräysten täyttäminen vaatii monen valmistajan mielestä jo liian kallista tekniikkaa edullisiin pikkuautoihin. Toyota ei kuitenkaan hylkää tätä luokkaa jatkossakaan, mutta yhteistyö Peugeotin ja Citroënin kanssa on historiaa.

Nykyinen Toyota Aygo on Peugeot 108:n ja Citroën C1:n sisarmalli. Ranskalaiset miniautot eivät saa enää seuraajia, joten Toyota kehittää kolmannen sukupolven Aygon omin voimin. Samalla pikku-Toyota muuttuu nykytrendien mukaiseksi crossoveriksi, joka saa todennäköisesti Aygo X -nimen. Salavalokuviin jo muutaman kerran bongattu tuotantomalli nähdään ensi vuonna, mutta japanilaiset antoivat uutuudesta esimakua jo nyt Aygo X Prologue -nimisen tutkielman avulla.

Ainakin konseptin perusteella muutos on melkoinen nykyiseen Aygoon verrattuna. Korin peruslinjat ovat jopa yllättävän sporttiset viistojen lasien sekä voimakkaasti pullistettujen takalokasuojien myötä, ja nokkaa voisi kutsua kaksitasoiseksi. Nyky-Aygon X-kirjaimen muotoinen keulailme on menneen talven lumia, ja nyt etuvaloja voisi luonnehtia C-kirjaimen muotoisiksi. Umpiot on yhdistetty toisiinsa litteällä ledinauhalla, joka kulkee koko nokan halki.

Takaapäin tutkielma on jo tutumman näköinen. Pystysuuntaiset takavalot reunustavat lasista takaluukun kantta, ja täälläkin valoumpiot on liitetty toisiinsa perän levyisellä ledinauhalla. Takapuskurin pohjapanssarikoristeeseen saa kiinnitettyä pyörätelineen, ja kylkilinjan osalta silmään pistävät ainakin konseptissa korin pintaan upotetut ovenkahvat. Sivupeilien koteloihin sovitetut action-kamerat menevät ainakin konseptiauton erikoisuudentavoittelun piikkiin, ja sama koskee myös Goodyearin Aygo X -brändättyjä renkaita. Maavara lienee tuotantomallissakin peruspikkuautoja reilumpi.

Suosittelemme

On mielenkiintoista nähdä, tuleeko uudesta Aygosta tarjolle myös tavanomaisempi perusversio X-nimeä kantavan crossoverin vaihtoehdoksi. Tuotantomalli tehdään nykyisen Yariksen kanssa yhteiselle GA-B-pohjalevylle, joka olisi periaatteessa yhteensopiva monien erityyppisten moottorien kanssa. Yariksesta ja monista muista Toyotoista tuttua hybridivoimalinjaa ei Aygossa kuitenkaan kustannussyistä nähtäne, joten ainoa vaihtoehto lienee pieni bensakone.

LähdeCarscoops

Lue lisää