Toyota antaa esimakua uudesta C-HR:stä Prologue-konseptin avulla – tuotantomalli seuraa ensi vuonna perässä

Vuonna 2016 lanseerattu Toyota C-HR oli esittelyhetkellään melkoisen radikaali ilmestys Toyotaksi. Nuorekkaan terävät linjat ovat vedonneet konservatiivisena tunnetun merkin ostajiin ilmeisen hyvin, koska C-HR:stä odotellaan ensi vuodelle jo toista sukupolvea.

Siitä annettiin nyt esimakua C-HR Prologue -nimisen konseptin avulla, eli strategia on sama jota Toyota käytti jo esimerkiksi Aygo X:n kohdalla. Nykyinen C-HR on menestynyt erityisen hyvin Euroopan markkinoilla, joten tutkielman linjoista vastaa japanilaismerkin muotoilustudio Etelä-Ranskassa edeltäjän tavoin. Ja jos Aygo X:n näyttämään esimerkkiin on luottamista, tuotantoauton muodot ovat jo hyvin lähellä nyt esiteltyä konseptia.

Kuva: Toyota

C-HR Prologue on itse asiassa evoluutioversio Small SUV EV -nimisestä tutkielmasta, joka esiteltiin viime joulukuussa monen muun prototyypin kanssa. Puskureihin, kattoon ja vanteisiin tehdyt pienet muutokset tuovat auton askeleen lähemmäksi tuotantoa, ja Prologuen ulkoasu onkin jo lähes yksi yhteen tulevasta C-HR:stä julkisuuteen aiemmin vuotaneiden mustavalkoisten patenttikuvien kanssa.

Auton nokka edustaa samaa ”vasarahaityyliä” kuin Toyotan muut sähkö- ja hybridiuutuudet. Etuvalot oat nykymuodin mukaiset litteät nauhat kahdessa kerroksessa, ja varsin suuri osa mustasta keulailmeestä on itse asiassa aerodynamiikan ehdoilla suunniteltua umpinaista pintaa. Sivulasit ovat yhtä litteät kuin nykyisessä C-HR:ssä, ja C-pilarin erottuvuutta korostetaan kaksiväriteeman mukaisella mustalla perällä.

Kuva: Toyota

Konseptissa on käytetty jopa kolmatta väriä katon takareunan tehosteena, mutta tämän design-kikan tulo tuotantoon jää vielä nähtäväksi. Takaosaa dominoivat vaakasuuntaiset valot ja voimakkaat pokkaukset, joita löytyy kylkilinjastakin vähintään riittävästi. Edeltäjää isommat pyörät ja lyhyemmät korinylitykset päätyvät tuotantoon asti, mutta ulkopeilien tilalle sijoitetut kamerat jäävät vain konseptin erikoisuudentavoitteluksi.

Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta siitä tulee Toyotan mukaan aiempaa tilavampi ja käytännöllisempi. Myös digitaalisen kojelaudan entistä isommat näytöt ovat melko varma juttu, vaikka tutkielman tummat lasit estävätkin vilkaisun sisälle. Tekniikan yksityiskohdatkin pidetään vielä hämärän peitossa, mutta Toyota on jo vahvistanut että uusi C-HR saa sekä hybridi- että pistokehybridivoimalinjoja kuorensa alle. Autosta tulee siis Euroopan markkinoiden kolmas töpseli-Toyota RAV4:n ja Priuksen jälkeen.

Suosittelemme

Kuva: Toyota

Uuden C-HR:n perusrakenteena palvelee todennäköisesti TNGA-C-nimisen pohjalevyn edelleenkehitetty versio, joka löytyy jo hieman suuremman Corolla Crossin sekä uuden Priuksen alta. Itselataavaksi mainostettu voimalinja saatetaan ottaa ensiksi mainitusta, kun taas pistokehybriditekniikka olisi peräisin jälkimmäisestä. Täyssähköinen versiokin voisi olla mahdollinen lisä valikoimaan. Se on jo varmaa, että uuden C-HR:n valmistus tapahtuu nykymallin tavoin Turkissa, ja esittely on vahvistettu joksikin kohtaa ensi vuotta.

Kuva: Toyota
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat