Vuonna 2016 lanseerattu Toyota C-HR oli esittelyhetkellään melkoisen radikaali ilmestys Toyotaksi. Nuorekkaan terävät linjat ovat vedonneet konservatiivisena tunnetun merkin ostajiin ilmeisen hyvin, koska C-HR:stä odotellaan ensi vuodelle jo toista sukupolvea.
Siitä annettiin nyt esimakua C-HR Prologue -nimisen konseptin avulla, eli strategia on sama jota Toyota käytti jo esimerkiksi Aygo X:n kohdalla. Nykyinen C-HR on menestynyt erityisen hyvin Euroopan markkinoilla, joten tutkielman linjoista vastaa japanilaismerkin muotoilustudio Etelä-Ranskassa edeltäjän tavoin. Ja jos Aygo X:n näyttämään esimerkkiin on luottamista, tuotantoauton muodot ovat jo hyvin lähellä nyt esiteltyä konseptia.

C-HR Prologue on itse asiassa evoluutioversio Small SUV EV -nimisestä tutkielmasta, joka esiteltiin viime joulukuussa monen muun prototyypin kanssa. Puskureihin, kattoon ja vanteisiin tehdyt pienet muutokset tuovat auton askeleen lähemmäksi tuotantoa, ja Prologuen ulkoasu onkin jo lähes yksi yhteen tulevasta C-HR:stä julkisuuteen aiemmin vuotaneiden mustavalkoisten patenttikuvien kanssa.
Auton nokka edustaa samaa ”vasarahaityyliä” kuin Toyotan muut sähkö- ja hybridiuutuudet. Etuvalot oat nykymuodin mukaiset litteät nauhat kahdessa kerroksessa, ja varsin suuri osa mustasta keulailmeestä on itse asiassa aerodynamiikan ehdoilla suunniteltua umpinaista pintaa. Sivulasit ovat yhtä litteät kuin nykyisessä C-HR:ssä, ja C-pilarin erottuvuutta korostetaan kaksiväriteeman mukaisella mustalla perällä.

Konseptissa on käytetty jopa kolmatta väriä katon takareunan tehosteena, mutta tämän design-kikan tulo tuotantoon jää vielä nähtäväksi. Takaosaa dominoivat vaakasuuntaiset valot ja voimakkaat pokkaukset, joita löytyy kylkilinjastakin vähintään riittävästi. Edeltäjää isommat pyörät ja lyhyemmät korinylitykset päätyvät tuotantoon asti, mutta ulkopeilien tilalle sijoitetut kamerat jäävät vain konseptin erikoisuudentavoitteluksi.
Suosittelemme
Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta siitä tulee Toyotan mukaan aiempaa tilavampi ja käytännöllisempi. Myös digitaalisen kojelaudan entistä isommat näytöt ovat melko varma juttu, vaikka tutkielman tummat lasit estävätkin vilkaisun sisälle. Tekniikan yksityiskohdatkin pidetään vielä hämärän peitossa, mutta Toyota on jo vahvistanut että uusi C-HR saa sekä hybridi- että pistokehybridivoimalinjoja kuorensa alle. Autosta tulee siis Euroopan markkinoiden kolmas töpseli-Toyota RAV4:n ja Priuksen jälkeen.

Uuden C-HR:n perusrakenteena palvelee todennäköisesti TNGA-C-nimisen pohjalevyn edelleenkehitetty versio, joka löytyy jo hieman suuremman Corolla Crossin sekä uuden Priuksen alta. Itselataavaksi mainostettu voimalinja saatetaan ottaa ensiksi mainitusta, kun taas pistokehybriditekniikka olisi peräisin jälkimmäisestä. Täyssähköinen versiokin voisi olla mahdollinen lisä valikoimaan. Se on jo varmaa, että uuden C-HR:n valmistus tapahtuu nykymallin tavoin Turkissa, ja esittely on vahvistettu joksikin kohtaa ensi vuotta.
