Toivottavasti puristien kahvit eivät mene väärään kurkkuun – M-Bemareihin tulee neliveto ja autonomisen ajamisen teknologiaa

BMW:n M-divisioonan johtoon valittiin jokin aikaa sitten mies nimeltään Frank van Meel, joka toimi aiemmin vastaavassa tehtävässä Audilla. Hän vastasi rinkulamerkin puolella Quattro GmbH:n toiminnasta, joka kehittää Audin RS-malleja M-Bemujen suoriksi kilpailijoiksi. Kaikki RS-Audit raapivat merkin parhaiden quattro-perinteiden mukaisesti joka nurkasta. Esimerkiksi nykyinen RS 6 on jättänyt nelivetonsa ansiosta useimmissa testeissä pahimpiin kilpailijoihin kuuluvan BMW M5:n taakseen, ja Bemari on jäänyt myös myyntiluvuissa Audin varjoon monilla markkina-alueilla.

Niinpä ei ole mikään ihme, että neliveto tekee tuloaan myös BMW:n M-autoihin. Brittiläinen Autocar raportoi, että tulevia Ämmiä tarjotaan jokapyörävetoisina ja niihin tuodaan myös entistä enemmän autonomisen ajamisen mahdollistavaa teknologiaa. M-divisioonan pomo van Meel vakuutti kuitenkin, että tämän ei pitäisi tapahtua ajamisen ilon kustannuksella. Hän vihjasi, että takaveto pysyisi kaikesta huolimatta perusvetotapana ja nelivetoa tarjottaisiin halukkaille lisävarusteena.

Neljän vetävän pyörän tarve johtuu jatkuvasti kasvavista tehoista. Esimerkiksi tulevan M5:n teholukema liikkuu jo 600 hepan tienoilla, ja voiman välittäminen asfalttiin aiheuttaa insinööreille melkoista päänvaivaa. Pitoa, ajovakaudenhallintajärjestelmää ja vääntöä takapyörien välillä jakavaa systeemiä on yritetty optimoida niin pitkälle kuin mahdollista, mutta jossakin vaiheessa on pakko turvautua lisävarusteiseen nelivetoon. Takaveto on ollut tähän mennessä ainoa vaihtoehto filosofisista syistä, mutta 600-hevosvoimaisia takatuuppareita on kuulemma jo nyt hankala myydä esimerkiksi Kanadassa ja Sveitsissä, jossa on kunnon talvi.


M-autojen nelivetoa ei olla kuitenkaan nimeämässä joka nurkasta raapivien tavallisten Bemareiden tyyliin xDriveksi, vaan nelivedossa pitäisi korostaa takapainotteista voimanjakoa. Van Meel ehdottikin systeemin nimeksi esimerkiksi 2+2WD:tä. Puristit voivat kuitenkin huokaista helpotuksesta hybridivoimanlähteiden suhteen. Ämmiin ei ole kuulemma tulossa ainakaan lähivuosina bensakoneita avustavia sähkömoottoreita, koska ne ovat edelleen liian painavia sporttisten ajo-ominaisuuksien kannalta.

Myös autonomisen ajamisen teknologiaa ollaan tuomassa Motorsport-malleihin, mutta esimerkiksi uudessa M5:ssä nähdään vain osa merkin koko avustinarsenaalista. Laajemman vyörytyksen vuoro on vasta myöhemmin, vaikka tekniikka on jo olemassa ja sitä käytetään mm. uuden 5- ja 7-sarjan tavallisissa versioissa. Ensi vuonna myyntiin tuleva tuore M5 voi siis olla tässä mielessä vielä suhteellisen perinteinen tapaus, mutta sitä seuraava sukupolvi on todennäköisesti jo radikaalisti erilainen.

>
LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...