Toivottavasti autonomisen ajamisen tulevaisuus ei näytä tältä – Siemensin Mustang hoiperteli Goodwoodissa kuin rattijuopon ajamana

Automaailman kuumimmat tulevaisuuden teemat ovat viime vuosina olleet sähköistyminen ja autonominen ajaminen. Sähköautot eivät enää pian ole Teslan kaltaisten pioneerien ja isompien merkkien yksittäisten mallien yksinoikeus, vaan niihin ollaan panostamassa todella laajalla rintamalla jo aivan lähiaikoina. Täysin autonominen ajaminen ei sen sijaan ole vielä nurkan takana, vaikka monet merkit tarjoavat jo nyt osittain autonomiseen ajamiseen kykeneviä järjestelmiä.

Niitäkin pidemmälle meneviä systeemejä on jo kehitetty. Niistä esimerkkinä toimii Audin uuteen A8:aan luoma järjestelmä, joka yltää autonomisen ajamisen kolmostasolle. Traffic Jam Pilotiksi kutsuttu systeemi ottaa ajamisen haltuunsa moottoriteiden lisäksi jopa liikenneruuhkissa, mutta sitä ei ole vielä voitu tuoda asiakkaiden ulottuville Euroopan eri maiden lainsäädännön vuoksi. Lakipykälien muutoksia voidaan odotella jo ensi vuodeksi, jolloin järjestelmää päästään hyödyntämään myös todellisissa liikennetilanteissa.

Pitkälle menevissä autonomisen ajamisen systeemeissä hyödynnetään yleensä laserskannereita ja tutkia, jotka pystyvät kartoittamaan auton ympäristöä tarpeeksi nopeasti ja luotettavasti. Autoteollisuuden tärkeisiin alihankkijoihin kuuluva Siemens on sen sijaan kehittänyt GPS-signaaleihin pohjautuvaa teknologiaa yhdessä brittiläisen Cranfieldin yliopiston kanssa. Kehitystyön hedelmiä päätettiin esitellä parhaillaan käynnissä olevassa Goodwood Festival of Speedissä hyvin erikoisella tavalla.

Autonominen tekniikka pakattiin autoon, jolla ei luulisi olevan mitään tekemistä itsenäisen ajamisen kanssa. Siemensin teknologiaa demonstroitiin nimittäin vuoden 1965 Ford Mustangissa, joka sopi toisaalta mainiosti heinäpaalien reunustamalle historialliselle mäkiradalle. Poniauton voimanlähdettä ei sentään lähdetty sähköistämään, eli Mustin kulusta vastasi edelleen jenkkiläinen perinneveekasi.

Mustangia ei uskallettu päästää radalle täysin omatoimisesti, vaan kyydissä oli ihmisiä estämässä mahdollisia vaaratilanteita. Jenkkiklassikko starttasi kierrokselleen hyvin rauhallista tahtia kasin lotkotuksen säestämänä. Meno näytti jo pian lähdön jälkeen siltä, kuin ratissa olisi ollut hieman useamman oluen nauttinut kuski. Auto teki välillä äkkinäisiä käännöksiä pois ajolinjaltaan, vaikka edessä ei näkynyt mitään esteitä. GPS-pohjainen tekniikka ei näköjään ollut parhaimmillaan Goodwoodin metsäisellä pihamaalla, ja loppukierroksella auto teki jopa yllättävän koukkauksen suoraan heinäpaaliin.

Suorituksessa oli siis vielä reilusti parantamisen varaa, ja Siemens ilmoittikin optimoivansa vielä järjestelmää seuraavia näytöskierroksia varten. Goodwoodin radalla ei ollut ajon aikana muuta liikennettä, joten mieleen tulee väkisinkin kysymys, kuinka järjestelmä pystyisi toimimaan todellisissa liikennetilanteissa. Kaikesta päätellen on siis vain hyvä, että täysin autonominen ajaminen ei ole arkipäivää vielä lähivuosina.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...