Tog Gear valitsi vuoden flopiksi Bemarin hirviömaasturin

Kyseessä ei ollut suinkaan ainoa automedia, jonka mielestä XM ei paljoa kehuja ansaitse.

Kuva: BMW.

Top Gearin artikkelin kirjoittaja Ollie Kew haluaa erityisesti korostaa, että valinta ei johdu vain ulkonäöstä. ”Arrogantti BMW XM on vuoden 2023 suurin huti, koska se ei menesty millään tasolla”, Kew muotoilee, ja perustelee valintaa myös järkisyin.

”Muotoilullisesti se on luonnollisesti katastrofi. Luksusautoksi sen tarjoama kyyti on liian kovaluonteista, ja toiminnot aiheuttavat turhautumista. Urheiluautoksi se on liian kaukaa haettu ja kömpelö toimiakseen. Perheautoksi se on liian kallis, eikä edes siihen käyttöön erityisen monipuolinen. Edes valoista lähdettäessäkään se ei yksinkertaisesti ole kovin nopea nelivetoiseksi autoksi. Puhtaasti hybridinäkin se ei taatusti edusta tehokkuusajattelun kärkeä”, Kew tykittää jutussaan.

Korostaakseen kyseisen autonvalmistajan hyviä saavutuksia toimittaja mainitsee myös M3 Touringin, joka on luokkansa parhaita kantamansa perusteella. ”Useimmilla autoilla on omat pienet juttunsa ja ainutlaatuiset myyntivalttinsa. Hitto soikoon, jopa X6 on kiistatta ihan vaikuttava ajaa, vaikka olisinkin mitä mieltä tahansa sen Notre Damen kellonsoittajaa muistuttavasta takaosasta”, Kew veistelee.

Kuva: BMW.

XM:n valinnassa korostuu se tosiasia, ettei auto vain yksinkertaisesti toimi kunnolla millään osa-alueella. ”Ei ole mitään asiaa, jonka se voisi suorittaa paremmin, kuin jonkin toinen kilpaileva auto”. Jutussa myös muistetaan mainita siitä, että autoa on jatkuvasti yritelty parantaa ja päivittää sen julkaisemisen jälkeen. Suomessakin yli 200 000 euroa kustantava auto on kieltämättä mojova summa rahaa autosta, joka ei edelleenkään tunnu valmiilta.

”BMW XM:n insinöörin suustakin voisi sopivalla hetkellä lipsahtaa, että kyseessä oli alun alkaenkin kirottu tehtävä, joka lähetettiin suoraan idioottimaiselta markkinointiosastolta. Näiden visioissa X:n ja M:n maailma yhdistyvät hyvin kokonaisuudeksi X5M:ssä. Insinöörit tekivät parhaansa, ja yrittivät rohkeasti, mutta lopputulos ei silti riitä täyttämään odotuksia”.

Suosittelemme

Ja toden totta, XM on aidosti flopannut. ”Kyseessä ei ole vain M-autojen fanit ja piikikkäät autotoimittajat, jotka eivät pysty sulattamaan autoa. Samoin ovat tehneet myös markkinat. Vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä pelkästään BMW USA myi vähemmän kuin toisella neljänneksellä, ja nämäkin luvut liikkuvat vain vaivaisissa sadoissa myydyissä autoissa”, Kew kuvailee XM:n katastrofaalista tilannetta Pohjois-Amerikan tärkeillä automarkkinoilla.

Kuva: BMW.

Yhdysvaltojen piti olla se XM:n onnellinen myyntimaa, jossa sen antelias koko ja hävytön ulkonäkö eivät loukkaisi ketään. Vaikka auton sikäläisestä myyntihinnasta silputtiin yhdessä yössä 10 000 dollaria taivaan tuuliin, ei sekään kääntänyt myyntilukuja nousuun. ”Osoittautuikin mahdolliseksi, että myös katumaasturilla voi tarjoilla ähkyä asiakkaille. Edes BMW:n ikoninen logo auton nokalla ei riitä pelkäksi myyntivaltiksi”.

Kaikesta niskaan sataneesta kurasta huolimatta BMW:n luksusautojen tuotekehityspäällikkö Frank van MeelFrank Van Meel on pysynyt uhmakkaana. Hänen mukaansa syynä on autonvalmistajan markkinointitiimin kömmähdys, jossa 750 hevosvoiman XM “Label Red” paljastettiin yleisölle liian aikaisin. ”Tottahan toki, kuka haluaa enää loukkaavimman mahdollisen katumaasturin, kun tietää tuloillaan olevan jotain vieläkin mauttomampaa”, Kew sivaltaa.

Lopuksi hän haluaa muistuttaa jutussaan, että XM saattaa silti vielä tulevaisuudessa olla hyvä lypsylehmä BMW:lle, jota sen aina odotettiinkin olevan. ”Mutta sitä ei muisteta suurena ja mahtavana M-autona, tai edes puolivillaisena sellaisena”, päättää Kew kirjoituksensa.

Kuva: BMW.
LähdeTop Gear

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat