Coupé-korinen Audi quattro näki päivänvalon keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Rallipoluilla Audi sai aikaan nelivedon voittokulun, ja siviilipuolellakin alkuperäisen quattron tarina jatkui 1990-luvun alkuun saakka. Todennäköisesti viimeinen valmistunut yksilö huutokaupattiin äskettäin Isossa-Britanniassa muhkeaan hintaan.
Silverstone Auctions -nimisen huutokauppakamarin myymä yksilö vaihtoi heinäkuun viimeisenä päivänä omistajaa tarkalleen 163 125 punnalla, eli reilulla 191 000 eurolla. Huutokauppakamarin mukaan vuoden 1991 sportti-ikoni on viimeinen Audin tehtaan linjoilta putkahtanut alkuperäinen quattro, mikä pitää ainakin valmistusvuoden osalta paikkansa. Quattron tuotanto päättyi nimittäin juuri vuonna 1991 modernimman coupé-korisen Audin tieltä.
Saksan markkinoilla viimeisen mallivuoden hyväkuntoinen quattro noteerataan Classic Analyticsin datan mukaan 72 300 – 97 700 euron arvoiseksi, mutta huutokaupattu yksilö on hyvin poikkeuksellinen auto myös ajomäärältään. Kantikkaan coupén mittarissa oli kaupantekohetkellä nimittäin ainoastaan 9 654 mailin, eli noin 15 500 kilometrin lukema. Myyjä antoi takuun kilometrimäärän paikkansapitävyydestä, joten mittarinruuvausta ei tässä tapauksessa tarvitse epäillä.
Vaikka huutokaupassa myyty yksilö on tehty 1990-luvun puolella, quattro edustaa koko habituksellaan puhdasta kasaria. Levikkeillä höystettyä helmiäisvalkoista koria täydentää tumma nahkasisusta, jonka erikoisuuksiin kuuluu digitaalinen mittaristo. Nokalla muriseva 20-venttiilinen turboviitonen luovuttaa tehdasvireessään 220 hevosvoimaa, ja tässä yksilössä ei ole sorruttu minkäänlaisiin virityksiin. Jopa Pirellin P700-Z-renkaat ovat edelleen auton alkuperäiset, joten kumit voivat olla melkoisen kovat näin 30 vuoden jälkeen.
Suosittelemme
6,5 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä ja 233 km/h:n huippunopeuteen yltävä quattro ei ehkä säväytä suoritusarvoillaan enää nykysportteihin verrattuna, mutta omana aikanaan kyseessä oli yksi ripeimmistä nelipaikkaisista katuautoista. Alkuperäisen quattron ikoninen status näkyy viime vuosina voimakkaasti kohonneessa hintatasossa, mutta lähes 200 000 euron taksoja näistä autoista on harvemmin maksettu. Toivoa siis sopii Audin ostajan kannalta, että Silverstone Auctionsin lupaus tämän auton statuksesta viimeisenä valmistuneena yksilön pitää todellakin paikkansa.