Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat 30 vuotta myöhemmin. Broncon valmistus päättyi vuonna 1996, mutta nyt se tekee jälleen comebackin.

Upouudesta Broncosta on jo nähty monenlaisia kuvavuotoja sekä tiisereitä, ja nyt se tuotiin vihdoinkin julkisuuteen koko komeudessaan. Vahvasti retrohenkistä maasturia saa perinteisen kaksiovisen mallin lisäksi neliovisena ensimmäistä kertaa Broncon historiassa. Uutta on myös se, että tarjolle tulee pienempi ja katumaasturimaisempi Ford Bronco Sport.



Tässä jutussa keskitytään kuitenkin ”isoon” Broncoon, joka ei ole katumaasturia nähnytkään. Kyseessä on pesunkestävä maastoauto, jonka mainostetaan tarjoavan luokkansa parhaan maavaran ja kahluusyvyyden. Lähestymis- ja jättökulmatkin on optimoitu maastoajoa varten, ja autoon saa suoraan tehtaalta 35-tuumaiset maastokumit pahimpia paikkoja varten. Uusi Bronco on tehty perinteiseen tyyliin erilliselle rungolle, mikä mahdollistaa kuulemma luokkansa suurimmat joustovarat.





Edessä hyödynnetään erillisjousitusta, kun taas takana luotetaan kierrejousilla ja viidellä tukivarrella varustettuun jäykkään akseliin. Molemmille akseleille saa sähköiset tasauspyörästön lukot, ja tarjolla on myös Bilsteinin iskunvaimentimet erityisen pitkillä joustovaroilla sekä puoliaktiiviset hydrauliset kallistuksenvaimentimet.

Konepellin alle saa puolestaan joko 270-heppaisen 2,3-litraisen EcoBoost-turbonelosen tai 310 hevosvoimaa tuottavan 2,7-litraisen turboahdetun V6:n. Neloskoneisessa mallissa on vakiona ryömintävaihteella varustettu seitsemänpykäläinen manuaali, mutta lisähintaan saatavilla on myös kymmenvaihteinen automaatti. Perusnelivedon lisäksi tarjolla on maastoajossa vielä etevämpi jokapyöräveto. Maastoajoa avittaa myös Trail Toolboxiksi kutsuttu ajoavustinten arsenaali.

Vahvasti retrohenkinen muotoilu on saanut ilmiselviä vaikutteita ensimmäisen sukupolven Broncosta pyöreitä etuvaloja myöten. Todellinen erikoisuus ovat sekä kaksi- että neliovisen mallin helposti irrotettavat karmittomat ovet, jotka mahtuvat jopa nelivetoversion kyytiin omissa pusseissaan. Lisäksi molemmissa malleissa on irrotettava katto, joka on kaksiovisessa Broncossa hardtop-tyyppinen ja neliovisessa versiossa kangasta. Jälkimmäiseen saa kuitenkin myös kovan katon.

Muotoilua voi räätälöidä mm. eri tyylisillä ovilla ja puskureilla, kun taas säänkestävän sisustan yksi oivalluksista on kojelaudan kiinnityskisko eri laitteille. Kojelaudan design on retrohenkisyydessään ilahduttavan selväpiirteinen, mutta varustelu on silti modernia parhaimmillaan 12-tuumaisen kosketusnäytön kautta käytettävää SYNC4-tietoviihdejärjestelmää myöten. Ajomoodeja on puolestaan tarjolla seitsemän erilaista.

Varustetasojakin löytyy peräti seitsemän, ja lisäksi Broncoon tarjotaan yli 200 lisätarviketta, jotka jälleenmyyjä voi asentaa. USA:ssa uutuuden hinnat alkavat hitusen alle 30 000 dollarista, mutta Euroopassa tätäkään Amerikan Fordia tuskin nähdään. Auton tuotanto alkaa vasta ensi vuoden alussa, ja ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada uusi Bronco alleen ensi keväänä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.