Todellinen kolmiovinen auto tulossa – Fiat aikoo lisätä toisen oven uuden sähkö-500:n takakylkeen

Autonvalmistajat puhuvat usein kolmiovisista autoista, vaikka kolmas ovi on todellisuudessa kaksiovisen hatchbackin iso takaluukun kansi. Fiat on kuitenkin tuomassa uudesta täyssähköisestä 500:sta version, jota voi hyvällä omallatunnolla sanoa kolmioviseksi.

Keväällä esitelty sähkö-500 seuraa tiiviisti alkuperäisen Cinquecenton ja vuonna 2007 debtyoineen retropainoksen jalanjäljillä, jolloin oviakin sopii olla korkeintaan kaksi. Neliovisuus vesittäisi 500:n ikoniset muodot, ja lisäksi Fiatin nykyvalikoimasta löytyy isompiakin 500:n nimellä myytäviä malleja suurempaan käytännöllisyyden tarpeeseen. Premium-luokkaan kurkottavan sähköpikkuautonkin ostajat odottavat kuitenkin helpompaa pääsyä takapenkille, joten Fiat on kehittänyt asiaan luovan ratkaisun.

-- MAINOS --

Kaksiovisen sähkö-500:n ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille ensi kuun aikana, ja tarjolla on tuttuun tyyliin sekä umpi- että avokattoinen malli. Kolmas vaihtoehto on puolestaan tulossa oleva kolmiovinen versio, jossa kolmas ovi sijoitetaan 500:n oikeaan kylkeen. Etureunastaan avautuva ovi lisää kuulemma auton painoa noin 30 kilolla, ja myös oikean kyljen B-pilari aukeaa oven mukana.

Autonews Europen mukaan kolmiovisen mallin myynti alkaisi jo ensi vuoden alkupuolella, eli auton pitäisi olla jo kohta tuotantovalmis. 500:n uuden version nimeksi saattaa tulla kolmea plus yhtä merkitsevä Trepiuno, jota Fiat käytti jo vuonna 2004 retro-500:n tuloa enteilleessä konseptissa. Tuolloin nimellä viitattiin vielä konseptiauton kykyyn muuntautua nelipaikkaisesta kolmen hengen menopeliksi, mutta kolmiovisen 500:n kohdalla Trepiuno tarkoittaisi kahta ovea, takaluukkua ja uutta kolmatta ovea.

-- MAINOS --




Ovijärjestely voi kuulostaa eksoottiselta, mutta Mazda RX-8:ssa oli jo yli 15 vuotta sitten vastaavalla tyylillä toteutetut takaovet molemmilla kyljillä. Lisäksi modernin Mini Clubmanin ensimmäisessä sukupolvessa käytettiin tällaista takaoviratkaisua pelkästään oikealla puolella tulevan Fiatin tapaan. Nähtäväksi jää, kuinka ostajat tällä kertaa innostuvat erikoisesta oviratkaisusta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.