Suomessa Tipparelluna tai -renuna tunnettu Renault 4 lanseerattiin vuonna 1961, eli ikonisimpiin ranskalaispikkuautoihin kuuluva Tippa viettää tänä vuonna 60-vuotisjuhlaansa. Merkkipaalun kunniaksi Renault loi alkuperäisen Tipan pohjalta täyssähköisen konseptin, joka viitoittaa tietä myös 4:n paluulle crossover-henkisenä sähköautona.
Retrohenkisesti muotoiltua uutta 4:ää saadaan odotella vielä muutama vuosi, mutta klassikkomallin sähköversio on jo nyt esittelyvalmiina. Suite N°4:ksi nimetyn luomuksen taustalla vaikuttaa ranskalaismuotoilija Mathieu Lehanneur, jolta Renault tilasi uuden tulkinnan Tipasta. Renault 4L:n pohjalta tehty yksittäiskappale on kuulemma saanut inspiraationsa trendikkäistä hotelleista, joten lähtökohta on hieman eri kuin autonvalmistajien tutkielmissa yleensä.
Tämä näkyy myös auton muodoissa. Takaosan koripaneelit on korvattu polykarbonaattimuovista tehdyillä ikkunoilla, jotka tarjoavat matkustajille enemmän kuin runsaasti valoa. Kattoa peittävät puolestaan läpinäkyvät aurinkokennot, joista saadaan energiaa täyssähköisen voimalinjan lataamiseen. Sähkömoottori näkyy myös keulan designissa. Koska perinteistä maskia ei enää tarvita, sen paikalle on sovitettu kiillotetusta alumiinista tehty ruttuisen näköinen levy. Tipan kolmikerroksisen värin on tarkoitus näyttää betonilta, joten innoitusta on selvästi haettu modernin arkkitehtuurin maailmasta.
Suosittelemme
Sisustan verhoilumateriaalien tavoitteena on luoda lämminhenkinen tunnelma. Niinpä etupenkit ja kojelauta on verhoiltu keltaisella sametilla, kun taas takaistuimet on päällystetty paksulla vakokuvioisella chenille-kankaalla tukevan vaikutelman luomiseksi. Myös takaluukku on laitettu täysin uusiksi. Lattia on päällystetty luonnonkuiduilla, ja peräpeilistä voi vetää esiin puisen vetolaatikon, joka hoitaa myös penkin virkaa. Sillä on hyvä istuskella sateellakin, kun avattu takaluukun kansi toimii eräänlaisena katoksena.
Vaikka alkuperäinen Tippa oli omana aikanaan edullinen pikkuauto, konseptin kaikki materiaalit ovat peräisin pariisilaisilta arvokkaamman pään huonekaluvalmistajilta. Suite N°4:n ideana on tarjota eräänlainen hotellihuone pyörien päällä, joten ajamiseen liittyvät asiat ovat toissijaisia. Ehkäpä juuri siksi Renault ei kerro tarkempia tietoja konseptin sähkövoimalinjasta. Auto on aluksi esillä Pariisin Maison & Objet -näyttelyssä, ja marraskuusta alkaen siihen voi tutustua L´Atelier Renault -showroomissa Champs-Elyséen varrella.