Tippana Suomessa tunnetun Renault 4:n tuotanto päättyi 30 vuotta sitten yli 30 vuoden valmistuksen jälkeen. Tipparellu on nyt tekemässä 5:n tavoin comebackia ranskalaisvalmistajan mallistoon sähkön voimin.
Uudesta Viitosesta tulee urbaani kaupunkiauto, kun taas tuleva 4 saa crossover-henkisen habituksen. Tuotantoautoa saadaan odotella vielä muutama vuosi, mutta pikapuoliin ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä nähdään jo konseptiauto aiheen tiimoilta. Siitä julkaistiin nyt ensimmäiset tiiserikuvat.
Kylkikuvan perusteella tutkielma on ehkä hieman Dacia Dusteria pienempi SUV, jonka muodot sisältävät useita viittauksia klassiseen esikuvaan. Niihin kuuluvat takimmaisen kattopilarin muoto ja siihen sovitettu ikkuna, peräpään viisto kulma ja päällekkäin sijoitetut takavalot sekä etureunastaan laskeva melko vaakasuora konepelti. Toisesta kuvasta erottuu puolestaan ledivaloilla kehystetty maski, jonka perusmuodot ovat myöskin tutut vanhasta Tipparellusta.
Maasturityylistä seikkailuhenkeä haetaan puolestaan isojen pyörien, korkean maavaran sekä kattotelineen avulla, ja lokasuojien reunoistakin löytyvät ilmeisesti levikkeet. Peilit on konseptissa korvattu litteisiin ulokkeisiin sijoitetuilla kameroilla, ja takalasin päällekin on sovitettu jonkinlainen ”seikkailupakkaus”. Aavikkorallityyliset höysteet jäänevät kuitenkin vain tutkielman erikoisuuksiksi tuotantoautosta julkisuuteen aiemmin putkahtaneiden patenttikuvien perusteella.
Suosittelemme
Renaultin päämuotoilija Gilles Vidal on kertonut, että retrohenkiset 4 ja 5 tulevat eroamaan myös designinsa puolesta muusta mallistosta. Vuosina 1961-1992 yli kahdeksan miljoonan auton valmistusmäärään yltänyttä alkuperäistä Tipparellua sai joinakin vuosina myös maavaraltaan korkeampana nelivetoversiona, joten ajatus auton uudelleensyntymästä katumaasturina ei ole aivan tuulesta temmattu.
Mahdollisesti 4ever-nimen saava uusi tulkinta tulee sijoittumaan Renaultin sähköautomallistossa pikkuautoluokkaan kuuluvan 5:n ja kompaktiautojen segmenttiä edustavan Megane E-Techin väliin. Henkilömallin lisäksi luvassa lienee kevyiden hyötyautojen sarjaan solahtava pakettiversio, jolla kelpaa toimittaa boulangerien patonkeja paikallisesti päästöttömästi.