Tilavolkkarin loppu lähestyy – VW Touran joutunee täyssähköisen hippibussin korvaamaksi

Tila-autot olivat kuumaa kamaa automarkkinoilla vielä muutama vuosikymmen sitten. Volkswagen lähti leikkiin mukaan jo 1990-luvun puolessavälissä lanseeratun Sharanin myötä, ja vuonna 2003 oli pykälää kompaktimman Touranin vuoro.

Viidennen sukupolven Golfin perustekniikan varaan tehty ensimmäinen Touran tuli markkinoille myöhemmin kuin monet kilpailijansa, ja auto myös säilyi myynnissä hämmästyttävän pitkään. Ykköskorisen Touranin ura venyi nimittäin usean faceliftin saattelemana peräti 12 vuoden mittaiseksi, kunnes nykyinen Touran astui vihdoin näyttämölle vuonna 2015.

Seiskakorin Golfinkin alta löytyvää MQB-perusrakennetta hyödyntävä nyky-Touran on joutunut taistelemaan olemassaolostaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavia katumaastureita vastaan, ja auton loppu saattaa jo häämöttää. Touranin seuraajaksi ei ole kuitenkaan nousemassa SUV tai crossover, vaan täyssähköinen pikkubussi. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi brittiläiselle Autocarille, että Touranin epäsuorana korvaajana voisi toimia vuonna 2022 lanseerattava I.D. Buzz, eli klassisen hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta.

Welschin mukaan tila-autot ovat edelleen tärkeitä, vaikka niiden myynti onkin laskenut viime vuosina. Tilamallin myynti nykyostajalle edellyttää kuitenkin erityistä panostuista muotoiluun, mikä saattoi koitua järkevän mutta tylsän Touranin kohtaloksi. Vahvasti tunteisiin vetoavan I.D. Buzzin kohdalla tätä ongelma ei pitäisi olla, ja lisäksi Volkswagenin valikoimasta löytyy seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace tilavaa katumaasturia haluaville asiakkaille.

Touranin lisäksi myös isompi Sharan tulee tiensä päähän ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Tilavolkkarista kiinnostuneiden ei kuitenkaan tarvitse tyytyä pelkkään täyssähköautoon, koska valikoiman isointa päätä edustava Multivan-pikkubussi siirtyy jo lähiaikoina täysin uuteen sukupolveensa. Autosta pitäisi tulla entistä henkilöautomaisempi, koska myös Multivan tehdään jatkossa MQB-perusrakenteen varaan. Uuttakin Multivania vauhdittavat polttomoottorit, joten Volkswagenin tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...