Tilavolkkarin loppu lähestyy – VW Touran joutunee täyssähköisen hippibussin korvaamaksi

Tila-autot olivat kuumaa kamaa automarkkinoilla vielä muutama vuosikymmen sitten. Volkswagen lähti leikkiin mukaan jo 1990-luvun puolessavälissä lanseeratun Sharanin myötä, ja vuonna 2003 oli pykälää kompaktimman Touranin vuoro.

Viidennen sukupolven Golfin perustekniikan varaan tehty ensimmäinen Touran tuli markkinoille myöhemmin kuin monet kilpailijansa, ja auto myös säilyi myynnissä hämmästyttävän pitkään. Ykköskorisen Touranin ura venyi nimittäin usean faceliftin saattelemana peräti 12 vuoden mittaiseksi, kunnes nykyinen Touran astui vihdoin näyttämölle vuonna 2015.

Seiskakorin Golfinkin alta löytyvää MQB-perusrakennetta hyödyntävä nyky-Touran on joutunut taistelemaan olemassaolostaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavia katumaastureita vastaan, ja auton loppu saattaa jo häämöttää. Touranin seuraajaksi ei ole kuitenkaan nousemassa SUV tai crossover, vaan täyssähköinen pikkubussi. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi brittiläiselle Autocarille, että Touranin epäsuorana korvaajana voisi toimia vuonna 2022 lanseerattava I.D. Buzz, eli klassisen hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta.

Welschin mukaan tila-autot ovat edelleen tärkeitä, vaikka niiden myynti onkin laskenut viime vuosina. Tilamallin myynti nykyostajalle edellyttää kuitenkin erityistä panostuista muotoiluun, mikä saattoi koitua järkevän mutta tylsän Touranin kohtaloksi. Vahvasti tunteisiin vetoavan I.D. Buzzin kohdalla tätä ongelma ei pitäisi olla, ja lisäksi Volkswagenin valikoimasta löytyy seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace tilavaa katumaasturia haluaville asiakkaille.

Suosittelemme

Touranin lisäksi myös isompi Sharan tulee tiensä päähän ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Tilavolkkarista kiinnostuneiden ei kuitenkaan tarvitse tyytyä pelkkään täyssähköautoon, koska valikoiman isointa päätä edustava Multivan-pikkubussi siirtyy jo lähiaikoina täysin uuteen sukupolveensa. Autosta pitäisi tulla entistä henkilöautomaisempi, koska myös Multivan tehdään jatkossa MQB-perusrakenteen varaan. Uuttakin Multivania vauhdittavat polttomoottorit, joten Volkswagenin tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen.

LähdeAutocar

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat