Tila-autot olivat kuumaa kamaa automarkkinoilla vielä muutama vuosikymmen sitten. Volkswagen lähti leikkiin mukaan jo 1990-luvun puolessavälissä lanseeratun Sharanin myötä, ja vuonna 2003 oli pykälää kompaktimman Touranin vuoro.
Viidennen sukupolven Golfin perustekniikan varaan tehty ensimmäinen Touran tuli markkinoille myöhemmin kuin monet kilpailijansa, ja auto myös säilyi myynnissä hämmästyttävän pitkään. Ykköskorisen Touranin ura venyi nimittäin usean faceliftin saattelemana peräti 12 vuoden mittaiseksi, kunnes nykyinen Touran astui vihdoin näyttämölle vuonna 2015.
Seiskakorin Golfinkin alta löytyvää MQB-perusrakennetta hyödyntävä nyky-Touran on joutunut taistelemaan olemassaolostaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavia katumaastureita vastaan, ja auton loppu saattaa jo häämöttää. Touranin seuraajaksi ei ole kuitenkaan nousemassa SUV tai crossover, vaan täyssähköinen pikkubussi. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi brittiläiselle Autocarille, että Touranin epäsuorana korvaajana voisi toimia vuonna 2022 lanseerattava I.D. Buzz, eli klassisen hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta.
Welschin mukaan tila-autot ovat edelleen tärkeitä, vaikka niiden myynti onkin laskenut viime vuosina. Tilamallin myynti nykyostajalle edellyttää kuitenkin erityistä panostuista muotoiluun, mikä saattoi koitua järkevän mutta tylsän Touranin kohtaloksi. Vahvasti tunteisiin vetoavan I.D. Buzzin kohdalla tätä ongelma ei pitäisi olla, ja lisäksi Volkswagenin valikoimasta löytyy seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace tilavaa katumaasturia haluaville asiakkaille.
Suosittelemme
Touranin lisäksi myös isompi Sharan tulee tiensä päähän ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Tilavolkkarista kiinnostuneiden ei kuitenkaan tarvitse tyytyä pelkkään täyssähköautoon, koska valikoiman isointa päätä edustava Multivan-pikkubussi siirtyy jo lähiaikoina täysin uuteen sukupolveensa. Autosta pitäisi tulla entistä henkilöautomaisempi, koska myös Multivan tehdään jatkossa MQB-perusrakenteen varaan. Uuttakin Multivania vauhdittavat polttomoottorit, joten Volkswagenin tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen.