Tilavolkkarin loppu lähestyy – VW Touran joutunee täyssähköisen hippibussin korvaamaksi

Tila-autot olivat kuumaa kamaa automarkkinoilla vielä muutama vuosikymmen sitten. Volkswagen lähti leikkiin mukaan jo 1990-luvun puolessavälissä lanseeratun Sharanin myötä, ja vuonna 2003 oli pykälää kompaktimman Touranin vuoro.

Viidennen sukupolven Golfin perustekniikan varaan tehty ensimmäinen Touran tuli markkinoille myöhemmin kuin monet kilpailijansa, ja auto myös säilyi myynnissä hämmästyttävän pitkään. Ykköskorisen Touranin ura venyi nimittäin usean faceliftin saattelemana peräti 12 vuoden mittaiseksi, kunnes nykyinen Touran astui vihdoin näyttämölle vuonna 2015.

-- MAINOS --

Seiskakorin Golfinkin alta löytyvää MQB-perusrakennetta hyödyntävä nyky-Touran on joutunut taistelemaan olemassaolostaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavia katumaastureita vastaan, ja auton loppu saattaa jo häämöttää. Touranin seuraajaksi ei ole kuitenkaan nousemassa SUV tai crossover, vaan täyssähköinen pikkubussi. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi brittiläiselle Autocarille, että Touranin epäsuorana korvaajana voisi toimia vuonna 2022 lanseerattava I.D. Buzz, eli klassisen hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta.

Welschin mukaan tila-autot ovat edelleen tärkeitä, vaikka niiden myynti onkin laskenut viime vuosina. Tilamallin myynti nykyostajalle edellyttää kuitenkin erityistä panostuista muotoiluun, mikä saattoi koitua järkevän mutta tylsän Touranin kohtaloksi. Vahvasti tunteisiin vetoavan I.D. Buzzin kohdalla tätä ongelma ei pitäisi olla, ja lisäksi Volkswagenin valikoimasta löytyy seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace tilavaa katumaasturia haluaville asiakkaille.

-- MAINOS --




Touranin lisäksi myös isompi Sharan tulee tiensä päähän ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Tilavolkkarista kiinnostuneiden ei kuitenkaan tarvitse tyytyä pelkkään täyssähköautoon, koska valikoiman isointa päätä edustava Multivan-pikkubussi siirtyy jo lähiaikoina täysin uuteen sukupolveensa. Autosta pitäisi tulla entistä henkilöautomaisempi, koska myös Multivan tehdään jatkossa MQB-perusrakenteen varaan. Uuttakin Multivania vauhdittavat polttomoottorit, joten Volkswagenin tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen.

-- MAINOS --

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.