Tilavolkkarin loppu lähestyy – VW Touran joutunee täyssähköisen hippibussin korvaamaksi

Tila-autot olivat kuumaa kamaa automarkkinoilla vielä muutama vuosikymmen sitten. Volkswagen lähti leikkiin mukaan jo 1990-luvun puolessavälissä lanseeratun Sharanin myötä, ja vuonna 2003 oli pykälää kompaktimman Touranin vuoro.

Viidennen sukupolven Golfin perustekniikan varaan tehty ensimmäinen Touran tuli markkinoille myöhemmin kuin monet kilpailijansa, ja auto myös säilyi myynnissä hämmästyttävän pitkään. Ykköskorisen Touranin ura venyi nimittäin usean faceliftin saattelemana peräti 12 vuoden mittaiseksi, kunnes nykyinen Touran astui vihdoin näyttämölle vuonna 2015.

-- MAINOS --

Seiskakorin Golfinkin alta löytyvää MQB-perusrakennetta hyödyntävä nyky-Touran on joutunut taistelemaan olemassaolostaan jatkuvasti suosiotaan kasvattavia katumaastureita vastaan, ja auton loppu saattaa jo häämöttää. Touranin seuraajaksi ei ole kuitenkaan nousemassa SUV tai crossover, vaan täyssähköinen pikkubussi. VW:n tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch kertoi brittiläiselle Autocarille, että Touranin epäsuorana korvaajana voisi toimia vuonna 2022 lanseerattava I.D. Buzz, eli klassisen hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta.

Welschin mukaan tila-autot ovat edelleen tärkeitä, vaikka niiden myynti onkin laskenut viime vuosina. Tilamallin myynti nykyostajalle edellyttää kuitenkin erityistä panostuista muotoiluun, mikä saattoi koitua järkevän mutta tylsän Touranin kohtaloksi. Vahvasti tunteisiin vetoavan I.D. Buzzin kohdalla tätä ongelma ei pitäisi olla, ja lisäksi Volkswagenin valikoimasta löytyy seitsemänpaikkainen Tiguan Allspace tilavaa katumaasturia haluaville asiakkaille.

-- MAINOS --




Touranin lisäksi myös isompi Sharan tulee tiensä päähän ilmeisesti vielä tämän vuoden aikana. Tilavolkkarista kiinnostuneiden ei kuitenkaan tarvitse tyytyä pelkkään täyssähköautoon, koska valikoiman isointa päätä edustava Multivan-pikkubussi siirtyy jo lähiaikoina täysin uuteen sukupolveensa. Autosta pitäisi tulla entistä henkilöautomaisempi, koska myös Multivan tehdään jatkossa MQB-perusrakenteen varaan. Uuttakin Multivania vauhdittavat polttomoottorit, joten Volkswagenin tulevaisuus ei ole pelkästään sähköinen.

-- MAINOS --

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Honda Civic Type R on pian täällä – hot hatch jää bensakoneisten Hondien viimeiseksi mohikaaniksi

Honda Civic Type R on vaihtanut viime vuosina sukupolvea varsin kiivaaseen tahtiin. Pian tulossa on jälleen uusi Type R,...

Nissan julkaisi lisätietoja uudesta Qashqaista – crossoverin moottorivalikoima koostuu pelkästään hybrideistä

Suomen myydyimpien autojen joukkoon kuuluva Nissan Qashqai siirtyy pian kolmanteen sukupolveensa. Crossoverin sisustasta on jo julkaistu ennakkotietoja, ja nyt...

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.