Tiesitkö, että Audilla oli pistokehybridi jo 30 vuotta sitten – 100 Avant Quattro Duo ylsi 39 kilometrin sähköiseen toimintasäteeseen

Audinkin valikoimaan kuuluu nykyään useita pistokehybridejä, kuten TFSI e -mallimerkinnällä myytävät A6:n, A7:n, A8:n ja Q7:n töpseliversiot. Harva kuitenkin tietää, että Ingolstadtin ensimmäinen ladattava hybridi esiteltiin jo 30 vuotta sitten.

Tuo auto oli keväällä 1990 Geneven autonäyttelyssä komeillut 100 Avant Quattro Duo, joka palveli lähinnä rinkulamerkin tutkimuskäyttöä. Hybridi tehtiin liukkaasta aerodynamiikastaan tunnetun C3-korisen 100:n farkkumallin pohjalle, ja siinä oli luonnollisesti kaksi voimanlähdettä. Polttomoottorina palveli nokalla murissut 2,3-litrainen viitoskone, jonka tuottamat 136 hevosvoimaa välitettiin etupyörille. Taka-akseli saatiin puolestaan peliin mukaan Siemensin valmistaman 13-heppaisen sähkömoottorin avulla.





Parhaimmillaan 39 kilometrin sähköisen toimintamatkan vaatima virta saatiin nikkelikadmiumakulta, joka oli sijoitettu auton tavaratilan lattian alle. Sähkömoodi saatiin käyttöön, kun Audin kuljettaja laittoi vaihteiston vapaalle ja painoi kojelautaan integroitua E-nappia. Pelkällä sähköllä ei kuitenkaan päässyt kuin maksimissaan 50 km/h:n vauhtia. Toisaalta Audissa oli jo 30 vuotta sitten jarrutusenergian talteenotto, joten merkin Teknistä etumatkaa -sloganille löytyi katetta.

100 Avant Quattro Duo jäi edistyksellisestä tekniikastaan huolimatta tai ehkäpä juuri sen vuoksi vain 10 yksilön koe-eräksi. Autoja testattiin erilaisissa tutkimusohjelmissa, kuten esimerkiksi takseina Ingolstadtin historiallisessa keskustassa. Maailma ei ollut 30 vuotta sitten vielä kypsä pistokehybrideille, mutta Audi teki kuitenkin Duosta vielä toisen version vuonna 1991. Sekin syntyi 100 Avantin pohjalta.

Kuusi vuotta myöhemmin Ingolstadtin rinkulamerkki lanseerasi puolestaan A4 Avant Duon, joka oli Euroopan ensimmäinen tuotantoon asti päässyt pistokehybridi. Varsin harvinaiseksi jääneessä autossa käytettiin bensakoneen sijasta 90-heppaista 1,9-litraista TDI-dieseliä, jota täydensi vesijäähdytetty, 29-hevosvoimainen sähkömoottori.

Molempien voimanlähteiden tuottama teho ohjattiin etupyörille. Nyt pelkällä sähköllä pääsi parhaimmillaan kahdeksaakymppiä, ja molempien voimanlähteiden turvin huippunopeus oli 171 km/h. Tässäkin hybridissä oli 100 Avant Quattro Duon tavoin jarrutusenergian talteenotto.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...