Audinkin valikoimaan kuuluu nykyään useita pistokehybridejä, kuten TFSI e -mallimerkinnällä myytävät A6:n, A7:n, A8:n ja Q7:n töpseliversiot. Harva kuitenkin tietää, että Ingolstadtin ensimmäinen ladattava hybridi esiteltiin jo 30 vuotta sitten.
Tuo auto oli keväällä 1990 Geneven autonäyttelyssä komeillut 100 Avant Quattro Duo, joka palveli lähinnä rinkulamerkin tutkimuskäyttöä. Hybridi tehtiin liukkaasta aerodynamiikastaan tunnetun C3-korisen 100:n farkkumallin pohjalle, ja siinä oli luonnollisesti kaksi voimanlähdettä. Polttomoottorina palveli nokalla murissut 2,3-litrainen viitoskone, jonka tuottamat 136 hevosvoimaa välitettiin etupyörille. Taka-akseli saatiin puolestaan peliin mukaan Siemensin valmistaman 13-heppaisen sähkömoottorin avulla.
Parhaimmillaan 39 kilometrin sähköisen toimintamatkan vaatima virta saatiin nikkelikadmiumakulta, joka oli sijoitettu auton tavaratilan lattian alle. Sähkömoodi saatiin käyttöön, kun Audin kuljettaja laittoi vaihteiston vapaalle ja painoi kojelautaan integroitua E-nappia. Pelkällä sähköllä ei kuitenkaan päässyt kuin maksimissaan 50 km/h:n vauhtia. Toisaalta Audissa oli jo 30 vuotta sitten jarrutusenergian talteenotto, joten merkin Teknistä etumatkaa -sloganille löytyi katetta.
100 Avant Quattro Duo jäi edistyksellisestä tekniikastaan huolimatta tai ehkäpä juuri sen vuoksi vain 10 yksilön koe-eräksi. Autoja testattiin erilaisissa tutkimusohjelmissa, kuten esimerkiksi takseina Ingolstadtin historiallisessa keskustassa. Maailma ei ollut 30 vuotta sitten vielä kypsä pistokehybrideille, mutta Audi teki kuitenkin Duosta vielä toisen version vuonna 1991. Sekin syntyi 100 Avantin pohjalta.
Suosittelemme
Kuusi vuotta myöhemmin Ingolstadtin rinkulamerkki lanseerasi puolestaan A4 Avant Duon, joka oli Euroopan ensimmäinen tuotantoon asti päässyt pistokehybridi. Varsin harvinaiseksi jääneessä autossa käytettiin bensakoneen sijasta 90-heppaista 1,9-litraista TDI-dieseliä, jota täydensi vesijäähdytetty, 29-hevosvoimainen sähkömoottori.
Molempien voimanlähteiden tuottama teho ohjattiin etupyörille. Nyt pelkällä sähköllä pääsi parhaimmillaan kahdeksaakymppiä, ja molempien voimanlähteiden turvin huippunopeus oli 171 km/h. Tässäkin hybridissä oli 100 Avant Quattro Duon tavoin jarrutusenergian talteenotto.