Ferrari Testa Rossa, eli suomeksi Punapää oli alun perin 1950-luvun lopun kilpuri, jolla osallistuttiin mm. legendaariseen Mille Miglian maantiekilpailuun. Auto sai nimensä moottorin punaisista sylinterinkansista, ja samaa perinnettä jatkettiin vajaat 30 vuotta myöhemmin. Keskimoottorisen 512 BBi -katusportin vuonna 1984 esitelty seuraaja ristittiin nimittäin vanhojen aikojen kunniaksi Testarossaksi, vaikka autolla ei ollut merkkiä lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä vanhan kilpa-auton kanssa.
1980-luvun Testarossa oli yksi aikansa nopeimmista katuautoista, ja Pininfarinan piirtämät muodot persoonallisine kylkiritilöineen tekivät siitä varsinaisen juppivuosikymmenen ikonin. Testarossan kuva löytyi lähes jokaisen pikkupojan lastenhuoneen seinältä, mutta auto vetosi myös aikuisempaan makuun. Lähes 450-heppaisella V12:lla varustetun sportin omistajiin kuuluivat mm. ranskalainen näyttelijä Alain Delon ja brittilaulaja Elton John, mutta varsinaiseen maailmanmaineeseen Testarossa kohosi Miami Vicen ansiosta.
Sonny Crockettin puikottama valkoinen Testarossa on jättänyt moneen lähtemättömän muistijäljen, ja toki tunnettuus edisti mukavasti myös auton myyntiä. Testarossa-nimestä luovuttiin kuitenkin faceliftin yhteydessä, kun italosportti sai 512 TR -nimen. Myöhemmin autolle tehtiin vielä toinenkin kasvojenkohotus, jolloin se ristittiin F512 M:ksi. Kunniakas 12 vuoden ura päättyi lopulta vuonna 1996, kun etumoottorinen 550 Maranello korvasi jo pahasti ikääntyneen keskimoottorisportin.
Suosittelemme
Ferrari ei ole siis käyttänyt aktiivisesti Testarossa-nimeä vuosikymmeniin vanhojen autojen tehtaalla suoritettuja korjauksia ja entisöintejä sekä varaosabisnestä lukuun ottamatta. Niinpä saksalainen lelutehtailija Kurt Hesse päätti hankkia itselleen oikeudet nimeen ja hyödyntää sitä jatkossa lelujen lisäksi mm. polkupyörissä, sähköpyörissä ja parranajokoneissa. Ferrari ei tietenkään pitänyt tästä ideasta, ja asia eteni Saksassa oikeuteen asti.
Düsseldorfilainen oikeusistuin päätti nyt, että legendaarinen nimi on vapaata riistaa Hessen omistamalle Autec AG:lle, koska Ferrari ei ole käyttänyt Testarossa-nimeä tarpeeksi viimeisten viiden vuoden aikana. Vanhoihin autoihin liittyvä bisneskin on tehty pääosin Ferrarin brändin alla, joten oikeudet Testarossaan eivät ole enää voimassa. Maranellon ori voi viedä asian halutessaan ylempään oikeusasteeseen, mutta tästä ei ole vielä varmuutta.
Saksalaisen oikeusistuimen tekemä päätös on joka tapauksessa merkittävä lajissaan, koska se tarkoittaa sitä, että yritysten pitää hyödyntää vanhoja tavaramerkkejään aktiivisesti säilyttääkseen oikeudet niihin. Muuten legendaariset nimet voivat päätyä vaikkapa pahimpien kilpailijoiden käyttöön tai aivan eri tuotteisiin. Kukapa ei haluaisi aloittaa päiväänsä surauttamalla oman Testarossan käyntiin, vaikka se tapahtuisi sitten parranajon yhteydessä.