Saksassa Teslan Gigafactoryn johtajat ovat ottaneet käyttöön kovat otteet vähentääkseen sairauspoissaoloja, jotka ovat jopa kolme kertaa korkeampia kuin alan keskiarvo.
Suurin osa työntekijöistä ei selviä työvuodesta olematta sairaslomalla päivän tai kaksi, koska he joko ovat sairaita, tai ainakin antavat näin ymmärtää. Teslan Berliinin gigatehtaan työntekijät ovat kuitenkin olleet viime aikoina sairaita niin suurella joukolla, että pomot ovat ottaneet sairauslomalle jääneisiin työntekijöihin yhteyttä tarkastaakseen, ovatko nämä todella kipeitä.
Saksassa keskimääräinen sairauspoissaoloprosentti vuonna 2023 oli Handelsblatt-sanomalehden mukaan 6,1 prosenttia, ja autoteollisuudessa sama luku oli 5,2 prosenttia. Teslan Berliinin tehtaalla lukema on kuitenkin ollut jopa kolme kertaa korkeampi saavuttaen peräti 17 prosentin viime elokuussa.
“Emme siedä sitä, että jotkut ihmiset vain jäävät kotiin löhöilemään, eivätkä halua tulla töihin”, tehtaanjohtaja André Thierig napautti yrityksen kokouksessa. “Tässä tehtaassa ei yksinkertaisesti ole tilaa ihmisille, jotka eivät nouse ylös sängystä aamulla”.

Kun työntekijöiden sairastumisaste pysyi korkeana, Thierig ja henkilöstöpäällikkö Erik Demmler keksivät suunnitelman tarjota tuhannen euron palkkion Teslan henkilökunnalle, joka saapui paikalle yli 95 prosentin ajaksi työajasta. Kun sekään ei riittänyt muuttamaan työntekijöiden asenteita, kaksikko päätti lähteä autokierrokselle koputtelemaan sairauslomalaisten ovia.
Suosittelemme
Tällaiset kotikäynnit, edes ennalta ilmoittamattomat sellaiset, eivät ole laittomia Saksassa. Näin väittää työlakimies Till Heimann asianajotoimisto Kliemtistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tällaisille oveen koputtajille tarjottaisiin automaattisesti kaffea ja pikkuleipiä. Dirk Schulze IG Metall -ammattiliitosta kuvailikin Teslan johdon ovien koputussuunnitelmaa “absurdiksi” vastaukseksi ongelmiin, jotka aiheutuvat työntekijöiden raskaasta työtaakasta tehtaalla.
Onkin esitetty päinvastainen teoria työntekijöiden laiskuudesta, että osa vain yksinkertaisesti uupuu työtaakan alle, mikä puolestaan jättää jäljellä jääville työntekijöille enemmän painetta, jolloin sairastelukierre saa vain lisää vettä myllyyn. “Jos tehtaan johto todella haluaa vähentää sairauspäivien määrää, sen pitäisi katkaista tämä noidankehä”, Schulze pamauttaa.