Teslalla on ollut ongelmia erityisesti Kiinassa, jossa amerikkalaisvalmistajan autojen osuus Kiinan täyssähkö- ja lataushybridimarkkinoista on pudonnut peräti 6,8 prosenttiin.
Tesla on aggressiivisesti pienentänyt Model Y:n tuotantoa Shanghain tehtaallaan viime kuukausina sähköautojen kysynnän hidastuessa. Vielä on kuitenkin epäselvää, suunnitellaanko vastaavia leikkauksia Teslan tehtaille Yhdysvaltoihin ja Saksaan.
Kiinan autonvalmistajien liiton tiedot paljastavat, että Shanghain tehtaalla valmistettiin 49 498 Model Y -mallia maaliskuussa, ja 36 610 huhtikuussa, mitkä ovat merkittävät 17,7 % ja 33 % laskut vuoden 2023 vastaavista kuukausista. Reutersin nimettömän tietolähteen mukaan Tesla on aikonut leikata Model Y -tuotantoaan vähintään 20 % maaliskuusta kesäkuuhun.
Sekä Model 3 että Model Y valmistetaan Kiinan tehtaalla. Autonvalmistaja suolsi Shanghain tehtaalla 287 359 ajoneuvoa vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Mielenkiintoista on, että vaikka tämä on viisi prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2023, Model 3:n tuotanto on kuitenkin kasvanut 10 %.
Teslan kerrotaan aikovan myydä Kiinassa tänä vuonna 600 000–700 000 ajoneuvoa noin kahdesta miljoonasta autostaan, jotka se aikoo myydä maailmanlaajuisesti. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että amerikkalaisvalmistaja myi 603 664 autoa Kiinassa vuonna 2023. Teslan osuus Kiinan akku-sähköauto- ja pistokehybridimarkkinoista putosi 6,8 prosenttiin tämän vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana, kun se vuosi sitten oli vielä 7,8 prosenttia.
Tesla kehittää kuumeisesti uusia edullisia malleja Model 3:n ja Model Y:n hintatason alle. Näiden mallien odotettiin alun perin olevan täysin uusia autoja, mutta viime kuussa tihkuneiden tietojen mukaan ne ovat ainoastaan Model 3:n ja Model Y:n hinnat alkaen -versioita. Tesla varjelee edelleen tietoja lähtötason malleistaan, mutta on myöntänyt niiden käyttävänsä jo olemassa olevia alustoja, ja ne kootaan nykyisillä tuotantolinjoilla.