Teslan uskotaan maksaneen 76 miljoonaa dollaria langattomaan lataustekniikkaan erikoistuneesta saksalaisesta Wiferion-yrityksestä.
Tesla on antanut aloittamallaan hintasodalla myrskyvaroituksen suurille autonvalmistajille, ja nyt julkisuuden valokeilassa viihtyvä autonvalmistaja on ulottanut lonkeronsa yritykseen, joka olisi voinut hyödyttää myös Teslan kilpailijoita.
Tavallisesti tällaisiin hankintoihin liittyy kauppaa koskeva ilmoitus, mutta Tesla tai saksalainen Wiferion eivät ole vielä virallisesti kommentoineet kauppaa. Tiedämme ainoastaan sen, että Wiferionin verkkosivuilla sanotaan, että se on nyt osa “Tesla Engineering Germany GmbH:ta”. Ostohintaa ei myöskään ole ilmoitettu, mutta sen uskotaan olleen 76 miljoonaa dollaria, koska tämä kyseinen luku on mainittu Teslan viimeisimmässä tulosraportissa nimellä “Business Combinations”.
Wiferonilla on kokemusta ja erityisosaamista induktiivisten latausjärjestelmien kehittämisestä ja valmistuksesta, ja se on toimittanut tähän asti tuotoksiaan ensisijaisesti erilaisiin kuljetusjärjestelmiin, trukkeihin ja robotteihin. Sen jälkeen kun Tesla osti yrityksen, Saksan kaupparekisteriin tehdyt päivitykset osoittavat, että yhtiö keskittyy nyt entistä enemmän “tuotteisiin ja palveluihin tehoelektroniikan alalla, sekä muilla teknisillä aloilla, jotka tukevat sähköajoneuvojen ja kiinteän energian varastointijärjestelmien kehitystä ja laitteita.”
Tesla on avoimesti kertonut viimeaikaisista sähköautojen langattomien latausratkaisujen kehittämisestä, ja onkin ilmiselvää, että yritys haluaa tulevaisuudessa hyödyntää Wiferonin alan asiantuntemusta parantaakseen omia järjestelmiään. Tesla vihjasi jo aikaisemmin langattomaan latausjärjestelmäänsä maaliskuun sijoittajapäivillä, kun Teslan Global Charging Infrastructure -päällikön Rebecca Tinuccin esityksessä vilahti dia, joka näytti kuvan Model S:stä pysäköitynä langattaomalle latausalustalle.
Suosittelemme
Tieto Teslan uusimmasta hankinnasta levisi pian sen jälkeen, kun autonvalmistajien liitto, mukaan lukien BMW, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz ja Stellantis, ilmoittivat yhteisyrityksestä luodakseen latausverkoston Pohjois-Amerikkaan haastaakseen Teslan Superchargers-järjestelmän. Suunnitelman mukaan Yhdysvaltoihin ja Kanadaan rakennetaan vähintään 30 000 laturia CCS- ja NACS-liittimillä, jotka tukevat vähintään 350 kW:n latausnopeuksia, ja 400 kW:n enimmäisnopeuksia.