Tesla Model S P100D:n tarkat teho- ja vääntölukemat selvisivät vihdoinkin: lähes 590 heppaa ja yli 1200 newtonia!

Netti on on ollut viime aikoina pullollaan videoita, joissa tämän hetken nopein Tesla, eli Model S P100D on pitänyt kiihdytyssuoralla monia muskeli- ja superautoja pilkkanaan.

Kahdella sähkömoottorilla varustetun auton kokonaistehoa on ollut hankala laskea virallisen kaavan mukaisesti, koska moottorit eivät luovuta täyttä potkuaan samanaikaisesti. Tesla kertoi jossakin vaiheessa hieman miedomman P90D:n kokonaistehoksi noin 700 hevosvoimaa, mutta virallista lukemaa jouduttiin myöhemmin korjailemaan alaspäin edellä mainitusta syystä.

Ludicrous Plus -moodilla varustettu Tesla Model S P100D pystyy pinkaisemaan vain 2,28 sekunnissa nollasta 60 mph:n (96 km/h) nopeuteen, eli se on tällä hetkellä maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto. Eksklusiivisimmat hyperautotkin jäävät tässä lajissa sähkötykille, joten voimaa on pakko olla melkoinen määrä laskutavasta riippumatta.

Drag Times päätti ottaa selvää Teslan todellisesta potkusta, ja niinpä auto vietiin dynamometrin rullille. Sähköauto alkoi ensin antaa vikakoodeja, ja täyttä tehoa ei saatu ulos. Pian ongelmat saatiin kuitenkin selätettyä, ja Model S:lle onnistuttiin tekemään luotettava tehomittaus. Tulos on komeaa katseltavaa, koska sähköautosta irtosi 588,79 hevosvoiman kokonaisteho. Se ei ole kuitenkaan vielä mitään maksimivääntöön verrattuna, joka oli musertavat 1247 newtonia!

Teslan huima kiihtyvyys paikaltaan selittyy juuri tällä lukemalla. Lisäksi testiauton akut olivat vain 88-prosenttisesti täynnä, ja pyörät löivät väistämättä tyhjää nelivedosta huolimatta. Todelliset arvot täysillä akuilla saattavat olla vieläkin parempaa tasoa, ja oikeaksi väännöksi arvellaan 1290 newtonia liippaavaa lukemaa. Sähköautoja on siis entistäkin hankalampi väittää laiskoiksi ja tylsiksi kulkupeleiksi.

LähdeCarscoops

Lue lisää