Hartaasti odotettu Teslan ”kansanmalli”, eli Model 3 on saatu vihdoin tuotantoon. Auton valmistus on aloitettu pidemmän toimintamatkan versiolla, mutta perusmallikin on tulossa myöhemmin. Kummankaan version akkujen kapasiteetista ei ole annettu vielä virallisia tietoja, mutta Tesla on sentään kertonut autojen toimintamatkat.
Perusmallin sähköiseksi toimintasäteeksi on ilmoitettu 220 mailia, eli reilut 350 kilometriä. Paremman version toimintamatkaksi on puolestaan kerrottu 310 mailia, joka tarkoittaa pyöreästi 500 kilometriä. Julkisuuteen putkahti äskettäin USA:n ympäristönsuojeluvirasto EPA:n laatima tyyppihyväksyntädokumentti, jossa oli monenlaisia tietoja Model 3:een liittyen. Niitä oli ensin hankala tulkita, mutta tarkempi analyysi paljasti paperista mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Dokumentista kävi ensinnäkin ilmi Model 3:n kahden version akkukapasiteetit, jotka ovat ilmeisesti 50 ja 80 kWh. Teslarati-sivusto tutki paperia vielä tarkemmin, ja siitä paljastui uusia tietoja myös auton toimintamatkasta. EPA on nimittäin arvioinut Model 3:n paremman version toimintasäteeksi peräti 334 mailia, joka tarkoittaa lähes 540 kilometriä.
EPA on aiemmin laskenut myös Model S 100D:n toimintamatkan yläkanttiin, eli asiassa ei ole sinänsä mitään uutta. Tällä kertaa ero EPA:n arvion ja Teslan ilmoittaman virallisen lukeman välillä on kuitenkin vielä suurempi. Ympäristönsuojeluvirasto käyttää kuulemma toimintasäteitä arvioidessaan viisivaiheista prosessia, ja lopulta lukema vielä kerrotaan 0,7:llä, jotta se vastaisi paremmin tosielämän olosuhteita. Toimintamatkan laskennassa kaupunkiajolle annetaan 55 prosentin ja maantieajolle 45 prosentin painoarvo.
Tesla-foorumeilla on jo kovasti arvuuteltu, miksi sähköautopioneeri ilmoittaisi Model 3:n paremman version toimintamatkan tarkoituksella selvästi alakanttiin. Yhtenä syynä on mainittu se, että auton ei haluta astuvan liian pahasti isomman Model S 100D:n varpaille. Ilmoille on heitelty jopa sellainen perustelu, että Tesla ei halua Model 3:sta enää lisää varauksia, jotta se pystyy valmistamaan nyt jo tilatut autot. Tämä kuulostaa kuitenkin varsin epätodennäköiseltä, koska harva yritys haluaa tarkoituksella vahingoittaa omaa bisnestään. Todennäköisin selitys on se, että Tesla haluaa pelata varman päälle, jotta sitä ei päästäisi syyttämään ylioptimistisista lupauksista.
Model 3:n perusmallin toimintamatkaksi on puolestaan arvuuteltu noin 380 kilometrin lukemaa, mikä olisi samaa luokkaa Opel Ampera-e:n jenkkiversiona tunnetun Chevrolet Boltin kanssa. Tämä on kuitenkin vielä puhdasta spekulaatiota, koska Tesla ei ole julkaissut vielä mitään tietoja perusversion toimintasäteestä.