MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tesla ja Stellantis jäivät pahnan pohjimmaisiksi luotettavuustilastossa

Amerikkalainen Consumer Reports on jälleen laittanut autot järjestykseen niiden vikaherkkyyden pohjalta.

Käytettyjen autojen buumin myötä ostajat metsästävät nyt luotettavia käytettyjä vaihtoehtoja. Koska valinnanvaraa on tällä hetkellä paljon, on hyvä tietää mitkä automerkit todennäköisesti kestävät käytössä parhaiten. Näin voi säästyä kalliilta virheiltä, ja löytää itselleen luotettavan käyttöpelin vielä vuosiksi eteenpäin.

Amerikkalainen voittoa tavoittelematon järjestö Consumer Reports on ajan hermolla, sillä se on tutkinut tilastoista dataa käytetyistä autoista, ja niiden ostokokemuksista. Sen uusimmat tilastot tekevät ainakin yhden asian harvinaisen selväksi: japanilaiset automerkit edustavat kirkkainta kärkeä. Sen sijaan Teslan ja Stellantis-konsernin tuotokset kansoittavat listan häpeällistä loppupäätä. Merkkien sijoituksissa ei sinällään ole mitään yllättävää, sillä vastaavanlaisia kokemuksia on ollut jo vuosien ajan myös täällä kylmässä pohjolassa.

Luotettavuusluokitusten laatimiseksi Consumer Reports tarkasti yli 150 000 jäsentensä omistamaa ajoneuvoa, ja vertasi kunkin mallin kohtaamien ongelmien määrää ajoneuvojen saamaan keskiarvoon vuosina 2014–2019. Tämä prosessi tuotti luotettavuuspisteet jokaiselle merkille, jonka pohjalta ne voidaan jakaa luotettaviin ja epäluotettaviin autoihin. Otantaan valikoitui 26 automerkkiä, koska muilta puuttui riittävä määrä tietoja luotettavaan tilasto-otantaan.

Lexus ja Toyota olivat selvällä erolla luotettavimpia käytettyjä automerkkejä, mikä vahvisti jälleen japanilaisvalmistajan mainetta maailman vähävikaisimpien autojen valmistajana. Consumer Reportsin automaattisen data-analytiikan ohjelmajohtaja Steven Elek totesikin, että nämä kaksi samaan konserniin kuuluvaa tuotemerkkiä ovat tunnettuja “konservatiivisesta uudelleensuunnittelusta, jolla parannetaan asteittain koko tuotevalikoimaa sen sijaan, että otettaisiin käyttöön useita täysin uusia järjestelmiä”.

Suosittelemme


Mazda seurasi tilastossa kolmannella sijalla, ja Acura Hondan kanssa varmisti japanilaisten autonvalmistajien ylivoiman viiden parhaan joukossa. Toisesta ääripäästä löytyvät jälleen tutut nimet Chrysler, Dodge, Tesla, Jeep ja Ram, jotka kaikki saivat surkeimmat luotettavuusluokitukset. Mielenkiintoista on, että autojätti Stellantis omistaa Teslaa lukuun ottamatta kaikkein huonoimmin menestyneet merkit. Tulokset voikin ottaa painavana sanana siitä, minkä autojen kanssa ostajien tulisi olla erityisen varovaisa – ainakin vuosien 2014–2019 mallien osalta.

Vaikka tilastot antavatkin vahvaa osviittaa autojen luotettavuudesta, järjestö kehottaa kuluttajia suhtautumaan niihin suuntaa antavana muistuttaen, että autot ovat yksilöitä, ja luotettavanakin tarjottu merkki voi osoittautua vikakimpuksi, ja heikommaksi luokiteltu merkki puolestaan yllättää positiivisesti.

Lisäksi on äärimmäisen tärkeää ottaa huomioon korjausten kustannukset ja niiden tyypit. Jossain autossa voi olla useita edullisestikin korjattavia vikoja, kun taas jossain toisessa voi olla vain yksi tai muutama kohtuuttoman kallis ongelma. Esimerkiksi jossain tapauksessa Dodgella ja Porschella voi olla samanlaiset hinnat käytettynä, mutta huolto- ja korjauskustannukset vastaavatkin niiden alkuperäisiä, uutena maksettuja hintalappuja.

LähdeCarscoops

Lue lisää