Tesla esitteli sekä rekan että uuden Roadsterin – rekan nuppi kiihtyy viidessä sekunnissa nollasta sataan, Roadsterin huiput ovat yli 400 km/h

Tesla on hehkuttanut jo pitkään kehitteillä olevaa rekkaansa, ja auto tuotiin nyt julkisuuteen ennakkolupausten mukaisesti. Ainakin paperiarvojen perusteella uutuus on sitä luokkaa, että kilpailijoiden on pakko olla kateudesta vihreitä. Futuristisen näköinen luomus yltää kuulemma noin 800 kilometrin toimintamatkaan silloinkin, kun rekalla vedetään yli 36 000 kilon täyttä kuormaa. Tässä lastissa rekka kiihtyy 60 mph:n nopeuteen (96 km/h) 20 sekunnissa, mikä tekee siitä paljon perinteisiä dieselkilpailijoita nopeamman. Pelkkä nuppi pinkaisee kuulemma samaan vauhtiin vain viidessä sekunnissa, mikä on urheiluautoluokkaa.

 

Auton kulun taustalta löytyy neljä sähkömoottoria, jotka on sijoitettu takapyöriin. Niille menevää vääntöä pystytään ohjamaan dynaamisesti, minkä vuoksi rekan ei pitäisi koskaan kääntyä linkkuun. Vakiovarusteisiin kuuluu päivitetty autopilotti, joka mahdollistaa mm. automaattisen kaistavahdin ja itsenäisen hätäjarrutuksen. Vaikka Teslalla ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta hyötyautoista, rekan luvataan olevan äärimmäisen luotettava. Tesla takaa, että auton ei pitäisi hajota ensimmäisten 1,6 miljoonan kilometrin aikana. Lisäksi rekan nupin ostajat saavat käyttöönsä sähköautovalmistajan uudet Megachargerit, joilla pystyy lataamaan lähes 650 kilometriä toimintamatkaa vain puolessa tunnissa.

Tesla jysäytti rekan esittelyn yhteydessä myös toisen uutispommin. Hartaasti odotettu uusi Roadster julkistettiin nimittäin samalla kertaa, ja tässäkin autossa piilee monta yllätystä. Uutuus ei ole ensiksikään puhdas avoauto kuten nimestä voisi päätellä, vaan se on ennemminkin targa. Auto on lisäksi tehty aivan puhtaalta pöydältä. Teslan tarinan aloittanut ensimmäisen sukupolven Roadster luotiin vielä Lotus Elisen pohjalta.

Suosittelemme

Uusi Roadster on Teslan sporttisin malli, mikä näkyy auton muotoilustakin. Uutuudella on suorastaan häijy ilme viirumaisten ledietuvalojen ansiosta, ja takapäässäkin on aivan tuoretta näköä. Litteät takavalot ja iso diffuusori tuovat sporttiin lähes konseptiautomaista fiilistä. Suorituskykykin on enemmän kuin kunnossa, koska jo perusmallin pitäisi pinkaista 60 mph:n vauhtiin lähes henkeäsalpaavassa 1,9 sekunnissa. Varttimailikin sujuu nopeammin kuin monella kiihdytysautolla. Siihen tuhrautuu vain 8,9 sekuntia 200 kWh:n akkupaketin ansiosta, ja huippunopeudeksi luvataan hyperautotyyliin yli 400 km/h.

Käytännöllisyyttä edustavat puolestaan noin 1000 kilometrin toimintasäde ja Roadsterin nelipaikkaisuus, vaikka takapenkillä onkin varmasti melkoisen ahdasta. Teslan pomo Elon Musk lupasi auton esittelyn yhteydessä, että Roadster laittaa lopullisen naulan perinteisten polttomoottorisporttien arkkuun. Niillä onkin melkoinen työ pysyä Teslan perässä, jos luvatut suoritusarvot pitävät paikkansa. Sporttiuutuus ei ole kuitenkaan halpaa herkkua Jenkeissäkään. Lähtöhinnaksi kerrotaan 200 000 dollaria, josta varausmaksun osuus on 50 000 taalaa. Kovimmille Tesla-faneille tarjotaan vielä Roadster Founders Series -nimistä erikoismallia, josta pitää pulittaa 250 000 dollaria.

LähdeCarscoops

Lue lisää