Tesla esitteli sekä rekan että uuden Roadsterin – rekan nuppi kiihtyy viidessä sekunnissa nollasta sataan, Roadsterin huiput ovat yli 400 km/h

Tesla on hehkuttanut jo pitkään kehitteillä olevaa rekkaansa, ja auto tuotiin nyt julkisuuteen ennakkolupausten mukaisesti. Ainakin paperiarvojen perusteella uutuus on sitä luokkaa, että kilpailijoiden on pakko olla kateudesta vihreitä. Futuristisen näköinen luomus yltää kuulemma noin 800 kilometrin toimintamatkaan silloinkin, kun rekalla vedetään yli 36 000 kilon täyttä kuormaa. Tässä lastissa rekka kiihtyy 60 mph:n nopeuteen (96 km/h) 20 sekunnissa, mikä tekee siitä paljon perinteisiä dieselkilpailijoita nopeamman. Pelkkä nuppi pinkaisee kuulemma samaan vauhtiin vain viidessä sekunnissa, mikä on urheiluautoluokkaa.

 

-- MAINOS --

Auton kulun taustalta löytyy neljä sähkömoottoria, jotka on sijoitettu takapyöriin. Niille menevää vääntöä pystytään ohjamaan dynaamisesti, minkä vuoksi rekan ei pitäisi koskaan kääntyä linkkuun. Vakiovarusteisiin kuuluu päivitetty autopilotti, joka mahdollistaa mm. automaattisen kaistavahdin ja itsenäisen hätäjarrutuksen. Vaikka Teslalla ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta hyötyautoista, rekan luvataan olevan äärimmäisen luotettava. Tesla takaa, että auton ei pitäisi hajota ensimmäisten 1,6 miljoonan kilometrin aikana. Lisäksi rekan nupin ostajat saavat käyttöönsä sähköautovalmistajan uudet Megachargerit, joilla pystyy lataamaan lähes 650 kilometriä toimintamatkaa vain puolessa tunnissa.

-- MAINOS --




Tesla jysäytti rekan esittelyn yhteydessä myös toisen uutispommin. Hartaasti odotettu uusi Roadster julkistettiin nimittäin samalla kertaa, ja tässäkin autossa piilee monta yllätystä. Uutuus ei ole ensiksikään puhdas avoauto kuten nimestä voisi päätellä, vaan se on ennemminkin targa. Auto on lisäksi tehty aivan puhtaalta pöydältä. Teslan tarinan aloittanut ensimmäisen sukupolven Roadster luotiin vielä Lotus Elisen pohjalta.

-- MAINOS --

Uusi Roadster on Teslan sporttisin malli, mikä näkyy auton muotoilustakin. Uutuudella on suorastaan häijy ilme viirumaisten ledietuvalojen ansiosta, ja takapäässäkin on aivan tuoretta näköä. Litteät takavalot ja iso diffuusori tuovat sporttiin lähes konseptiautomaista fiilistä. Suorituskykykin on enemmän kuin kunnossa, koska jo perusmallin pitäisi pinkaista 60 mph:n vauhtiin lähes henkeäsalpaavassa 1,9 sekunnissa. Varttimailikin sujuu nopeammin kuin monella kiihdytysautolla. Siihen tuhrautuu vain 8,9 sekuntia 200 kWh:n akkupaketin ansiosta, ja huippunopeudeksi luvataan hyperautotyyliin yli 400 km/h.

Käytännöllisyyttä edustavat puolestaan noin 1000 kilometrin toimintasäde ja Roadsterin nelipaikkaisuus, vaikka takapenkillä onkin varmasti melkoisen ahdasta. Teslan pomo Elon Musk lupasi auton esittelyn yhteydessä, että Roadster laittaa lopullisen naulan perinteisten polttomoottorisporttien arkkuun. Niillä onkin melkoinen työ pysyä Teslan perässä, jos luvatut suoritusarvot pitävät paikkansa. Sporttiuutuus ei ole kuitenkaan halpaa herkkua Jenkeissäkään. Lähtöhinnaksi kerrotaan 200 000 dollaria, josta varausmaksun osuus on 50 000 taalaa. Kovimmille Tesla-faneille tarjotaan vielä Roadster Founders Series -nimistä erikoismallia, josta pitää pulittaa 250 000 dollaria.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...