Tesla Club Finlandin syyskuun tapaaminen järjestettiin heti kuun ensimmäisenä päivänä Långvikin kongressikeskuksessa Kirkkonummella. Paikalla oli runsaasti kävijöitä, mielenkiintoisia puheenvuoroja ja illan kruunasi Fortumin tarjoama drive-in elokuva sähköautoilijoille.
Kiinnostavia puheenvuoroja
Auditorion puheenvuorot avasi Sähköautoilijat ry:n puheenjohtajana toimiva Kari Kallonen, joka kertoi sähköautoilun edistyneen hyvin yhdistyksen viisivuotisen olemassaolon aikana. Latauspisteitä on nykyisin riittävästi ja niitä tulee lisää markkinaehtoisesti. Fortumin puheenvuoro vahvisti tämän, latauspisteitä tehdään lisää ja mm. ensimmäinen suurteholaturi on rakenteilla Lohjalle.
Ensi vuonna on tulossa laki sähköautoin työpaikkalatauksen verotusarvosta, jolloin epämääräisille tulkinnoille tulee loppu, ja latausmahdollisuudelle saadaan työsuhdekännykän tyyppinen kiinteä arvo. Toinen tärkeä lakimuutos on muutos taloyhtiölakiin, jonka jälkeen osakkaalla olisi Ruotsin ja Norjan tapaan oikeus asentaa sähköauton latauspiste omalla kustannuksellaan, eikä se vaatisi enää hallituksen päätöstä.
Paikalla vieraillut ministeri, itsekin sähköautolla (Nissan Leaf) ajava Kai Mykkänen valotti myös tulevia lakimuutoksia. Edellämainittujen muutosten lisäksi myös työsuhdeautojen verotusta on ehdotettu laskettavaksi täyssähköautojen osalta niiden myynnin edistämiseksi. Ympäristön kannalta sähkö on houkuttelevin vaihtoehto, koska biodieselin mahdollisuudet ovat rajalliset.
Teslabjörn keräsi kuulijoita
Norjalainen TeslaBjörn keräsi odotetusti salin täyteen kuulijoita. Hän valotti meitä Norjan tilanteesta, jossa sähköautoja on todella paljon; maan kokemuksista on hyvä ottaa oppia.
Suosittelemme
Norjassa asukkaalla on taloyhtiössä oikeus asentaa latauspiste ilman erillistä taloyhtiön hallituksen päätöstä. Sen ansiosta sähköauton lataus on helppoa ja suurin osa lataa autonsa kotona. Kuitenkin myös julkisia latauspisteitä on tarjolla joka paikassa, yleensä niistä saa 1x16A ja ladata saa 8 tunnin ajan.
Vuodesta 2012 Teslalla ajanut TeslaBjörn kertoi sähköautoilun sujuvan yleensä ongelmitta, mutta pieniä lieveilmiöitä on matkalla ollut. Sähköautojen räjähdysmäinen kasvu aiheutti aluksi viikonloppuisin ruuhkia suosituimmille latauspisteille, mutta nykyisin pisteitä on lisätty ja niitä on tullut uusin paikkoihin runsasti. Sähköautojen oikeutta liikkua bussikaistoilla jouduttiin myös rajoittamaan, ja nykyisin ilman matkustajia ei enää saa ajaa bussikaistalla.
Norjassa sähkö on edullista, joten sähköautoiluun kannustaminen on järkevää. Vaikka infran rakentaminen on maksanut, niin saasteiden vähenemisen vuoksi se hänen mukaansa kannattaa.
Klikkaa kuvaa ja katso Teslabjörnin haastattelu!
Sähkö on ympäristöystävällistä
Seminaarin lopuksi kuultiin kolme lyhyttä asiantuntijapuheenvuoroa. Vesa Linja-Aho muistutti ARAN: myöntämästä 35% tuesta taloyhtiöiden latauspisteille ja valotti kahta uutta tutkimusta. Niistä ensimmäisen mukaan jo nyt 85-90% kaikista matkoista voitaisiin tehdä sähköautolla. Tulos ei ollut yllätys ainakaan sähköautoilijoille…
Toinen tutkimus valotti akun kestävyyttä. Vanhemman Nissan Leafin akkuja oli tutkittu yhdysvalloissa ja selvitetty niiden vanhenevan ajan kuluessa, eikä niinkään ajettujen kilometrien myötä. Akun eliniän katsottiin jatkuvan siihen saakka, että kapasiteetista on kadonnut kolmannes: lämpimässä Floridassa tämä tapahtui videssä vuodessa ja viileässä Alaskassa 13 vuodessa. Suomessa akun elinikä olisi sen mukaan n. 8-9 vuotta. Tutkimus oli ensimmäinen laatuaan, eikä ole suoraan yleistettävissä muihin kuin vanhan Leafin LMO-akkuun.
Jonni Lehtiranta puolestaan kertoi sähköautoilun ilmastovaikutuksista. Hänen mukaansa polttomoottorin tie on kuljettu loppuun, ja öljylobbareiden epämääräisistä puheista huolimatta sähköauto on merkittävästi polttomoottoria ympäristöystävällisempi. Esimerkiksi Suomessa sähköauton päästöt jäävät neljäsosaan polttomoottorista. Lopuksi Tuomas Sauliala kertoi vielä autojen softista.
Monipuolinen näytteilleasettajalista
Pihalla oli iso joukko näytteilleasettajia. Koeajettavana oli pitkä rivistö sähköautoja. Nissan Leafeja oli ajettavana neljä autoja, lue koeajoraportti keväältä täältä. Renault toi ajettavaksi Zoen ja Twizyn. Autokeskuksen osastolla oli ihmeteltävänä BMW i3 ja i8. Jaguarin osastolla puolestaan oli esillä uusi I-Pace, josta löytyy myös aiempi koeajoraporttimme. Lisäksi ajoon tuli Range Roverin uusi hybridimalli, jonka koeajorapsa on tulossa lähipäivinä.
Tesla lisäksi Model S oli ajossa myös OP Kulku -osastolla. S mallia oli tarjolla sekä 75D että 100D versioina. Kaksi vuotta toiminut OP Kulku kertoi yksityisleasingin kasvavan vauhdilla. Muita palveluntarjoajia paikalla olivat Fortum, Autoklinikka ja Nokian renkaat.
Illan päätti loppuunmyyty sähköautojen drive-in elokuva Paluu Tulevaisuuteen 2. Teeman mukaisesti haastattelimme Teslabjörniä siitä, miten hän näkee sähköautojen muuttavan maailmaa. Katso haastattelu täältä.