Tesla Clubin tapaaminen keräsi sähköautoilijoita

Tesla Club Finlandin syyskuun tapaaminen järjestettiin heti kuun ensimmäisenä päivänä Långvikin kongressikeskuksessa Kirkkonummella. Paikalla oli runsaasti kävijöitä, mielenkiintoisia puheenvuoroja ja illan kruunasi Fortumin tarjoama drive-in elokuva sähköautoilijoille.

Kiinnostavia puheenvuoroja

Auditorion puheenvuorot avasi Sähköautoilijat ry:n puheenjohtajana toimiva Kari Kallonen, joka kertoi sähköautoilun edistyneen hyvin yhdistyksen viisivuotisen olemassaolon aikana. Latauspisteitä on nykyisin riittävästi ja niitä tulee lisää markkinaehtoisesti. Fortumin puheenvuoro vahvisti tämän, latauspisteitä tehdään lisää ja mm. ensimmäinen suurteholaturi on rakenteilla Lohjalle.





Ensi vuonna on tulossa laki sähköautoin työpaikkalatauksen verotusarvosta, jolloin epämääräisille tulkinnoille tulee loppu, ja latausmahdollisuudelle saadaan työsuhdekännykän tyyppinen kiinteä arvo. Toinen tärkeä lakimuutos on muutos taloyhtiölakiin, jonka jälkeen osakkaalla olisi Ruotsin ja Norjan tapaan oikeus asentaa sähköauton latauspiste omalla kustannuksellaan, eikä se vaatisi enää hallituksen päätöstä.

Paikalla vieraillut ministeri, itsekin sähköautolla (Nissan Leaf) ajava Kai Mykkänen valotti myös tulevia lakimuutoksia. Edellämainittujen muutosten lisäksi myös työsuhdeautojen verotusta on ehdotettu laskettavaksi täyssähköautojen osalta niiden myynnin edistämiseksi. Ympäristön kannalta sähkö on houkuttelevin vaihtoehto, koska biodieselin mahdollisuudet ovat rajalliset.

Jokamies-Tesla-Club-Finland-Långvik-BMW-i3
BMW i3 sai viime vuonna isomman 33 kWh akun. Kapearenkainen auto keräsi koeajajia Autokeskuksen osastolla. KUVA: Joose LUukkanen

Teslabjörn keräsi kuulijoita

Norjalainen TeslaBjörn keräsi odotetusti salin täyteen kuulijoita. Hän valotti meitä Norjan tilanteesta, jossa sähköautoja on todella paljon; maan kokemuksista on hyvä ottaa oppia.

Norjassa asukkaalla on taloyhtiössä oikeus asentaa latauspiste ilman erillistä taloyhtiön hallituksen päätöstä. Sen ansiosta sähköauton lataus on helppoa ja suurin osa lataa autonsa kotona. Kuitenkin myös julkisia latauspisteitä on tarjolla joka paikassa, yleensä niistä saa 1x16A ja ladata saa 8 tunnin ajan.

Jokamies-Tesla-Club-Finland-Långvik-Audiotorio-TeslaBjorn
TeslaBjön veti auditorion täyteen kuulijoita. KUVA: Joose Luukkanen

Vuodesta 2012 Teslalla ajanut TeslaBjörn kertoi sähköautoilun sujuvan yleensä ongelmitta, mutta pieniä lieveilmiöitä on matkalla ollut. Sähköautojen räjähdysmäinen kasvu aiheutti aluksi viikonloppuisin ruuhkia suosituimmille latauspisteille, mutta nykyisin pisteitä on lisätty ja niitä on tullut uusin paikkoihin runsasti. Sähköautojen oikeutta liikkua bussikaistoilla jouduttiin myös rajoittamaan, ja nykyisin ilman matkustajia ei enää saa ajaa bussikaistalla.

Norjassa sähkö on edullista, joten sähköautoiluun kannustaminen on järkevää. Vaikka infran rakentaminen on maksanut, niin saasteiden vähenemisen vuoksi se hänen mukaansa kannattaa.

 

Klikkaa kuvaa ja katso Teslabjörnin haastattelu!

Sähkö on ympäristöystävällistä

Seminaarin lopuksi kuultiin kolme lyhyttä asiantuntijapuheenvuoroa. Vesa Linja-Aho muistutti ARAN: myöntämästä 35% tuesta taloyhtiöiden latauspisteille ja valotti kahta uutta tutkimusta. Niistä ensimmäisen mukaan jo nyt 85-90% kaikista matkoista voitaisiin tehdä sähköautolla. Tulos ei ollut yllätys ainakaan sähköautoilijoille…

Toinen tutkimus valotti akun kestävyyttä. Vanhemman Nissan Leafin akkuja oli tutkittu yhdysvalloissa ja selvitetty niiden vanhenevan ajan kuluessa, eikä niinkään ajettujen kilometrien myötä. Akun eliniän katsottiin jatkuvan siihen saakka, että kapasiteetista on kadonnut kolmannes: lämpimässä Floridassa tämä tapahtui videssä vuodessa ja viileässä Alaskassa 13 vuodessa. Suomessa akun elinikä olisi sen mukaan n. 8-9 vuotta. Tutkimus oli ensimmäinen laatuaan, eikä ole suoraan yleistettävissä muihin kuin vanhan Leafin LMO-akkuun.

Jokamies-Tesla-Club-Finland-Långvik-Range-Rover-hybrid
Range Roverilta ei vielä löydy täyssähköistä mallia. Långvikissä pääsi koeajamaan uusia autoveroystävällisiä hybridimalleja. KUVA: Joose Luukkanen

Jonni Lehtiranta puolestaan kertoi sähköautoilun ilmastovaikutuksista. Hänen mukaansa polttomoottorin tie on kuljettu loppuun, ja öljylobbareiden epämääräisistä puheista huolimatta sähköauto on merkittävästi polttomoottoria ympäristöystävällisempi. Esimerkiksi Suomessa sähköauton päästöt jäävät neljäsosaan polttomoottorista. Lopuksi Tuomas Sauliala kertoi vielä autojen softista.

Monipuolinen näytteilleasettajalista

Pihalla oli iso joukko näytteilleasettajia. Koeajettavana oli pitkä rivistö sähköautoja. Nissan Leafeja oli ajettavana neljä autoja, lue koeajoraportti keväältä täältä. Renault toi ajettavaksi Zoen ja Twizyn. Autokeskuksen osastolla oli ihmeteltävänä BMW i3 ja i8. Jaguarin osastolla puolestaan oli esillä uusi I-Pace, josta löytyy myös aiempi koeajoraporttimme. Lisäksi ajoon tuli Range Roverin uusi hybridimalli, jonka koeajorapsa on tulossa lähipäivinä.

Tesla lisäksi Model S oli ajossa myös OP Kulku -osastolla. S mallia oli tarjolla sekä 75D että 100D versioina. Kaksi vuotta toiminut OP Kulku kertoi yksityisleasingin kasvavan vauhdilla. Muita palveluntarjoajia paikalla olivat Fortum, Autoklinikka ja Nokian renkaat.

Illan päätteeksi katsottiin sähköautojen Drive-in elokuvana Paluu Tulevaisuuteen osa 2. KUVA: TeslaBjörn

Illan päätti loppuunmyyty sähköautojen drive-in elokuva Paluu Tulevaisuuteen 2. Teeman mukaisesti haastattelimme Teslabjörniä siitä, miten hän näkee sähköautojen muuttavan maailmaa. Katso haastattelu täältä.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...