Tipparelluna tunnettu Renault 4 näki päivänvalon 60 vuotta sitten, ja pikkuautojen luokan modernisoinut Renault 5 tuli puolestaan markkinoille reilut 10 vuotta myöhemmin. Monia muistijälkiä jättäneistä legendoista saatetaan pian nähdä uudet tulkinnat, koska Renault suunnittelee ikoniensa herättämistä henkiin sähkön voimin.
Ranskalaiset pikkuautot olivat aikanaan todella suosittuja, koska Tippaa ehdittiin valmistaa yli kahdeksan miljoonaa yksilöä ennen kuin tuotanto lopulta päättyi 1990-luvun alkupuolella. Viitonen sai väistyä samoihin aikoihin kahden sukupolven ja peräti yhdeksän miljoonan valmistetun auton jälkeen Clion tieltä, joka on jatkanut Renaultin pikkuautojen menestystarinaa näihin päiviin saakka. Muuten ranskalaismerkki on kuitenkin ollut viime vuosina vaikeuksissa, joten uusille ideoille olisi tarvetta.
Tässä tapauksessa vanhat konstit voivat olla parempia kuin pussillinen uusia. Automotive News Europe tietää nimittäin kertoa kahden nimeämättömän lähteen suulla, että Renault suunnittelee sekä 4:n että 5:n comebackia markkinoille puhtaina sähköautoina. Vanhojen kestosuosikkien paluu auttaisi ranskalaismerkkiä kasvattamaan jälleen myyntiään, ja lisäksi ne sopisivat mainiosti Renault’n uuden ajan sähköautojen strategiaan.
Ranskalaiset ilmoittivat jo viime vuonna, että seuraavien kolmen vuoden aikana tavoitteena on säästää noin kaksi miljardia euroa. Koronaviruksen vaikutukset ovat pahentaneet Renault’n ahdinkoa entisestään, ja strategisia muutoksia kaivataan. Toimenpidelistalle on nostettu esimerkiksi keskittyminen entistä harvempiin, mutta paremmin kannattaviin tuotteisiin. Tämä tarkoittaisi todennäköisesti lisää katumaastureita ja crossovereita sekä uusia sähköautoja, joiden joukkoon 4:n ja 5:n uudet tulkinnat sopisivat paremmin kuin hyvin.
Suosittelemme
Tällä hetkellä kaikki on kuitenkin vasta spekulaation tasolla. Asiaan saatetaan saada lisävalaistusta jo pian, koska Renault’n uusi toimitusjohtaja Luca de Meo on luvannut esitellä merkkinsä päivitetyn strategian jo muutaman päivän päästä. Toivottavasti samalla kuultaisiin jotakin myös 4:n ja 5:n comebackista. Autojen tyylistä tai sähkötekniikasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta legendaaristen mallinimien uusiokäyttö edellyttäisi myös muotoilun osalta jonkinlaista retrohenkeä tunnistettavuuden takaamiseksi.