Tekevätkö takavuosien suosikit paluun – Renault 4 ja 5 saatetaan herättää henkiin sähköautoina

Tipparelluna tunnettu Renault 4 näki päivänvalon 60 vuotta sitten, ja pikkuautojen luokan modernisoinut Renault 5 tuli puolestaan markkinoille reilut 10 vuotta myöhemmin. Monia muistijälkiä jättäneistä legendoista saatetaan pian nähdä uudet tulkinnat, koska Renault suunnittelee ikoniensa herättämistä henkiin sähkön voimin.

Ranskalaiset pikkuautot olivat aikanaan todella suosittuja, koska Tippaa ehdittiin valmistaa yli kahdeksan miljoonaa yksilöä ennen kuin tuotanto lopulta päättyi 1990-luvun alkupuolella. Viitonen sai väistyä samoihin aikoihin kahden sukupolven ja peräti yhdeksän miljoonan valmistetun auton jälkeen Clion tieltä, joka on jatkanut Renaultin pikkuautojen menestystarinaa näihin päiviin saakka. Muuten ranskalaismerkki on kuitenkin ollut viime vuosina vaikeuksissa, joten uusille ideoille olisi tarvetta.

-- MAINOS --

Tässä tapauksessa vanhat konstit voivat olla parempia kuin pussillinen uusia. Automotive News Europe tietää nimittäin kertoa kahden nimeämättömän lähteen suulla, että Renault suunnittelee sekä 4:n että 5:n comebackia markkinoille puhtaina sähköautoina. Vanhojen kestosuosikkien paluu auttaisi ranskalaismerkkiä kasvattamaan jälleen myyntiään, ja lisäksi ne sopisivat mainiosti Renault’n uuden ajan sähköautojen strategiaan.

Ranskalaiset ilmoittivat jo viime vuonna, että seuraavien kolmen vuoden aikana tavoitteena on säästää noin kaksi miljardia euroa. Koronaviruksen vaikutukset ovat pahentaneet Renault’n ahdinkoa entisestään, ja strategisia muutoksia kaivataan. Toimenpidelistalle on nostettu esimerkiksi keskittyminen entistä harvempiin, mutta paremmin kannattaviin tuotteisiin. Tämä tarkoittaisi todennäköisesti lisää katumaastureita ja crossovereita sekä uusia sähköautoja, joiden joukkoon 4:n ja 5:n uudet tulkinnat sopisivat paremmin kuin hyvin.

-- MAINOS --




Tällä hetkellä kaikki on kuitenkin vasta spekulaation tasolla. Asiaan saatetaan saada lisävalaistusta jo pian, koska Renault’n uusi toimitusjohtaja Luca de Meo on luvannut esitellä merkkinsä päivitetyn strategian jo muutaman päivän päästä. Toivottavasti samalla kuultaisiin jotakin myös 4:n ja 5:n comebackista. Autojen tyylistä tai sähkötekniikasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta legendaaristen mallinimien uusiokäyttö edellyttäisi myös muotoilun osalta jonkinlaista retrohenkeä tunnistettavuuden takaamiseksi.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.