Tekevätkö Escort, Capri ja kumppanit paluun – Ford rekisteröi jälleen itselleen klassisia tavaramerkkejä

Nimiä Capri, Cortina, Granada, Orion ja Escort on turha etsiä Fordin tämän hetken Euroopan mallistosta, vaikka Kiinassa Escortia edelleen myydäänkin. Ovaalimerkin nyt tekemien tavaramerkkirekisteröintien perusteella luvassa voi kuitenkin olla lisää klassisten nimien kierrätystä.

Ford Authority -niminen sivusto tietää kertoa, että Ford on rekisteröinyt yllä mainitut nimet jälleen itselleen sekä Euroopassa, Australiassa että Uudessa-Seelannissa. Kaikkia on kuulemma tarkoitus käyttää maaliikenteeseen suunnatuissa kulkuneuvoissa ja niiden osissa sekä tarvikkeissa. Euroopan osalta patenttihakemus ehdittiin jättää vielä juuri ennen joulua, eli 23.12.

Lisäksi Ford rekisteröi uudelleen itselleen Thunderbird-nimen USA:ssa jo aiemmin vuoden 2021 aikana. Kierrätettyjen nimien joukkoon kuuluu myös 1990-luvun muskeli-pick-upista tuttu Lightning, jota käytetään nyt uuden F-150:n sähköversiossa. Se on sentään vanhan Lightningin kaltainen lava-auto, kun taas täyssähköisellä Mustang Mach-E:llä ei ole muutamia muotoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta mitään tekemistä aidon Mustangin kanssa.

Uuden sähkö-crossoverin nimeäminen poniautolegendan mukaan ei ole ollut traditionalistien mieleen, mutta ostajia asia ei ole tuntunut häiritsevän. Samaan kategorian voidaan laskea myös uusi Puma-crossover, joka ratsastaa 1990-luvun pikku-coupén nimellä. Euroopan Fordin päämuotoilijana toimiva Murat Gueler kertoi jo syksyllä, että vanhojen nimien uusiokäyttö voisi antaa Fordille kilpailuetua ja ainutlaatuisia bränditarinoita jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa esimerkiksi kiinalaisia ja korealaisia kilpailijoita vastaan.

Suosittelemme

Vastaavaa strategiaa hyödyntää esimerkiksi Opel, joka aikoo nimetä tulevan sähkö-crossoverin Mantaksi. Nähdäänkö markkinoilla siis lähivuosina jälleen myös saman kategorian asiakkaista kilpaileva Capri tai katumaasturin muotoon puettu iso Granada? Tämä voisi olla mahdollista, mutta autohistorian tylsimpiin sedaneihin kuuluneen Orionin paluu edes nimeä olisi melko varma kaupallinen itsemurha. Mielessä täytyy pitää sekin vaihtoehto, että Ford on rekisteröinyt nimet uudestaan vain siksi, jotta klassikkomalleihin voidaan tarjota jatkossakin ovaalimerkin virallisia osia ja tarvikkeita.

LähdeCarscoops

Lue lisää