Tekeekö Pyhimys paluun – klassinen Volvo P1800 bongattiin naamioteipin peittämänä sähköversiona

P1800-nimellä tunnettu 1960-luvun coupé lienee historian kaunein Volvo. Ensi vuonna 60-vuotissynttäreitään viettävä auto nousi lähes legendaariseen maineeseen Roger Mooren esittämän Pyhimyksen autona, ja se saattaa pian tehdä eräänlaisen paluun.

P1800:n ikoninen status on hyvin Volvonkin tiedossa, ja niinpä esimerkiksi Polestarin supertehokkaaseen hybridi-coupéen on tarkoituksella tuotu muutamia Pyhimykseen viittaavia muotoiluyksityiskohtia. Nyt Ruotsista kuuluu kuitenkin kummia alkuperäisen P1800:n suhteen. Volvon omistamalla Hälleredin testialueella lähellä Göteborgia bongattiin nimittäin naamioteipin peittämä testimuuli, joka on kaikkea muuta kuin tavallinen uuden auton prototyyppi.

Mustavalkoisen teipin alta pilkottaa alkuperäinen Pyhimys, jonka korilinjoissa on kuitenkin jotakin outoa. Helmat vaikuttaisivat ulottuvan paljon vanhaa P1800:aa syvemmälle, ja pyöränaukotkin ovat kasvaneet kokoa. Tämä johtuu siitä, että auton alla pyörivät kiekot näyttäisivät olevan vähintään 18-tuumaiset. Lisäksi Volvon perässä ei näy minkäänlaisia pakoputkenpäitä, mikä kielii täyssähköisestä voimalinjasta.





Ruotsin kilvissä oleva auto on rekisteritietojen mukaan vuoden 1964 punainen P1800, jonka omistaa eräs Mattias Evensson. Kyseinen herra toimii Volvon virallisena kilpaosastona palvelevan Cyan Racingin moottoripuolen kehityspäällikkönä, ja häntä ennen Pyhimys oli Jonas Christian Dahlin omistuksessa, joka on puolestaan Cyan Racingin nykyinen toimitusjohtaja.

Autolla tuntuu olevan sen verran yhteyksiä Volvon ja Polestarin organisaatioihin, että kyseessä voi olla ”virallinen” yksittäiskappale Pyhimyksen 60-vuotissynttäreiden juhlistamiseksi ensi vuonna. Jos modernisoitu Pyhimys on tosiaankin täyssähköinen, se saatetaan esitellä jopa Volvon sähköautodivisioonana toimivan Polestarin nimen alla. Sarjatuotantomallia tuoreutetun Pyhimyksen pohjalta on kuitenkin turha toivoa, koska 1960-luvun koritekniikalla varustettua autoa olisi mahdotonta saada läpi nykyisistä turvallisuusmääräyksistä.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.