BMW:n muotoilu on ollut viime vuosina kauniisti sanottuna hukassa, kun möhkälemäisten autojen keulalle on sovitettu ylikokoisia munuaismaskeja. Parempaa saattaa kuitenkin olla luvassa, mikäli baijerilaismerkin nyt esittelemää konseptia on uskominen.
Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa lanseeratun tutkielman virallinen nimi on BMW i Vision Dee Concept. Se on retrofuturistisella otteella piirretty keskikokoinen sedan, jonka Dee-nimi tulee sanoista Digital Emotional Experience. Tämän myötä konseptiin on tuotu esimerkiksi koko tuulilasin leveyden kattava heijastusnäyttö, himmennettävät ikkunat sekä ns. E Ink -teknologiaa, jonka avulla auton ulkoväriä voidaan vaihtaa digitaalisesti.
Ainakin osa tästä jää varmasti konseptiauton erikoisuudentavoitteluksi, mutta auton todellinen tarkoitus on jotakin aivan muuta. Dee on nimittäin ensimmäinen etiäinen BMW:n seuraavan sukupolven sähköautoista, jotka tehdään täysin uudelle Neue Klasse -perusrakenteelle vuodesta 2025 alkaen. Jo pohjalevyn nimi on vahvasti retrohenkinen, koska alkuperäinen Neue Klasse -mallisarja pelasti koko merkin 1960-luvulla ja oli yksi markkinoiden parhaita sporttisedaneita.
Tästä päästään näppärästi uutuuteen, joka aiheuttaa helpotuksen huokauksen monessakin suhteessa. Se ei ole ensiksikään lähes kaikkien viime aikojen uusien mallien tapainen katumaasturimöhkäle, vaan perinteinen kolmen laatikon sedan. Lisäksi baijerilaismerkin aito ja alkuperäinen DNA näkyy autossa todella vahvasti. Deen peruslinjat ovat keveät ja yksinkertaiset kuin Paul Bracqin 1970-luvun luomuksissa, vaikka nokka onkin sähköautotyyliin melko lyhyt.
Konseptista löytyy myös C-pilarin Hofmeister-taitos sen alkuperäisessä muodossaan, ja nokka on kallistettu eteenpäin vanhojen haikeulojen tyyliin. Deessäkin on iso munuaismaski, mutta se on toteutettu paljon tyylikkäämmin kuin vaikkapa uudessa 7-sarjassa tai iX:ssä. Tutkielman munuaiset ovat nimittäin litteät mutta leveät, jolloin valot on voitu upottaa niiden osaksi. Tässäkin on vahvoja yhtymäkohtia vanhoihin tuplavalobemareihin, mutta uudessa tutkielmassa pyöreät lamput ovat vaihtuneet kahdeksi viiruksi.
Suosittelemme
Ne löytyvät myös litteiden takavalojen ulkoreunoista symmetrian nimissä, ja takavalopaneelit saa muutettua maskin tavoin korin väriseksi. Muuten konseptin perä on todellinen minimalismin riemuvoitto, koska ainoana muotoiluelementtinä takavalojen lisäksi toimii takapuskurin taitos ja koristeraita. Sisustakin on yhtä minimalistinen, jotta mikään ylimääräinen ei kuulemma häiritsisi digitaalista kokemusta ja korostetun ajoelämyksen uutta tunnetta. Jäämme odottelemaan, mitä korulauseet tarkoittavat tuotantomallissa, josta tulee todennäköisesti 3-sarjan sähkövastine.