Tekeekö Celica paluun – Toyota rekisteröi legendaarisen nimen jälleen itselleen

Vuonna 1970 lanseerattu Toyota Celica heitti aikanaan kovan haasteen Ford Caprille, Opel Mantalle ja kumppaneille. Mallinimi saattaa tehdä comebackin jo pikapuoliin takavetoisen coupén perässä.

Celican taival kesti seitsemän sukupolven ja 36 vuoden ajan, kunnes terävästi muotoilluksi etuveto-coupéksi muuttuneen sportin valmistus päättyi vuonna 2006. Sen jälkeen uutta urheilumallia saatiin odotella reilut viisi vuotta, kunnes Toyota esitteli Subaru BRZ:n sisarmalliksi kehitetyn GT86:n. Se oli jälleen takavetoinen alkupään Celicoiden malliin, mutta nimellä kunnioitettiin driftauspiireissä kulttimainetta nauttivaa AE86-Corollaa 1980-luvulta.

GT86:n valmistus on ehtinyt jo päättyä, ja sisarmalli Subaru BRZ on siirtynyt toiseen sukupolveensa. Perusresepti on takavedon ja vapaasti hengittävän bokserikoneen myötä ennallaan, mutta auto on kuitenkin täysin uusi koria myöten. Toyotan versio seuraa perässä todennäköisesti jo muutaman kuukauden päästä, ja GT86:n seuraajasta on vuotanut jo julkisuuteenkin muutamia salavalo- sekä patenttikuvia. Auton nimeksi kaavailtiin alun perin GR86:ta GR Yariksen ja GR Supran malliin, mutta tähän voikin tulla vielä muutos.

Toyota rekisteröi nimittäin itselleen jälleen oikeudet klassikoista tuttuun Celica-nimeen USA:n markkinoilla. Muutama viikko sitten tehty rekisteröinti koskee sekä autoja että niiden osia, ja ajoitus sopisi lähes täydellisesti yhteen GT86:n seuraajan pikapuoliin tapahtuvan lanseerauksen kanssa. Käykö siis niin, että takavetoinen sportticoupé ristitään ainakin Atlantin toisella puolella taas Celicaksi? Eurooppaan auto ei välttämättä tule enää ollenkaan, koska vaparibokserin säätäminen EU:n jatkuvasti kiristyvien päästömääräysten mukaiseksi voisi aiheuttaa japanilaismerkin insinööreille jo liikaa harmaita hiuksia.

Suosittelemme

Toisaalta sekin on mahdollista, että Toyota rekisteröi Celica-nimen jenkkimarkkinoilla vain varmuuden vuoksi säilyttääkseen siihen oikeudet jatkossakin. Autofanina tunnettu Akio Toyoda on kuitenkin näyttänyt viime vuosina vihreää valoa sekä Supran paluulle että GR Yaris -ralliluokitteluversiolle, joten Celican comeback sopisi joukkoon paremmin kuin hyvin. Miltä siis kuulostaisi GR Celica?

LähdeAutocar

Lue lisää