Skodan täyssähköiseen Enyaq iV -valikoimaan on kuulunut jo jonkin aikaa viistoperäisen coupén RS-tehoversio. Nyt sellaisen saa myös Enyaqin pystyperäisemmän perusmallin pohjalta.
Ulkonäkö ei asiaa välttämättä heti kerro, mutta varsin kiltin näköinen sähkö-crossover on tällä hetkellä yhdessä coupé-sisarmallinsa kanssa Skodan malliston tehokkain auto. Tarkemmin katsomalla RS:stä erottuvat joko 20- tai 21-tuumaiset omaa designia edustavat vanteet, etulokasuojien logot, perän täysleveä heijastinnauha, kiiltävän mustat koristeosat sekä kuvien auton tapauksessa silmiinpistävän kirkas Hyper Green -värisävy, jonka saa ainoastaan RS:ään.
Vakiovarusteluun kuuluvat myös matriisiledit leditakavalojen ja valaistun maskin tavoin. Ison panoraamakaton voi puolestaan ruksia lisävarustelistalta. Käytännöllisyyttä edustaa perusvetoisuudeltaan 585 litran kokoinen tavaratila, joka on 15 litraa isompi kuin coupéssa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee puolestaan 1710 litran vetoisuuteen. Sisätiloihin sporttihenkeä tuovat kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluistuimet, jotka on verhoiltu Suedia-nimisellä mikrokuitukankaalla tai rei’itetyllä nahalla. Lisäksi RS:ssä on hiilikuitujäljitelmää kojelaudassa sekä oviverhoiluissa ja alumiinipolkimet.
Vakovarustelu on varsin hyvällä tasolla esimerkiksi 5,3-tuumaisen digitaalimittariston, 13-tuumaisen keskinäytön, kolmialueilmastoinnin, ledeillä toteutetun tunnelmavalaistuksen, puhelimen langattoman latausmahdollisuuden ja monien ajoavustinten myötä. Lisävaristelistalta voi panoraamakaton lisäksi poimia vielä vaikkapa tuulilasin heijastusnäytön ja 12 kaiuttimella varustetun Canton-äänentoistojärjestelmän.
Suosittelemme
Tekniikka on samaa kuin VW ID.4 ja ID.5 GTX:ssä, eli kaksi sähkömoottoria tuottavat yhteensä 299 hevosvoiman tehon ja 460 newtonmetrin maksimiväännön. 82 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 500 kilometrin toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna, ja se latautuu nopeimmillaan 36 minuutissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista 135 kilowatin pikalaturilla.
Painava sähköauto ei ole mikään raketti tällä tehomäärällä, mutta Enyaq RS iV kiihtyy kuitenkin 6,5 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 180 km/h:n lukemaan, mikä on sentään 20 km/h enemmän kuin Enyaq iV:n pienempitehoisissa versioissa. RS on edestä 15 milliä ja takaa 10 milliä perusmalleja matalampi urheilualustansa ansiosta, ja mukautuvan DCC-iskunvaimennuksen saa lisävarusteena. Eco-, Comfort-, Normal- ja Sport-moodin ohella kuskilla on käytössään Traction-asetus, joka tarjoaa jatkuvan nelivedon hitaissa vauhdeissa 20 km/h:n nopeuteen asti.
Enyaq RS iV:n tuotanto on jo startannut Mladá Boleslavin tehtaalla Tšekissä, joten hinnatkin selvinnevät pian. Täyssähköinen Enyaq iV on muuten ollut valmistajalleen melkoinen menestys, koska niitä on tehty vajaassa kahdessa vuodessa jo melkein 100 000 yksilöä.