Tehdasuusi Tenavatähti tarjolla – 33 vuotta vanhalla 190 E -Mersulla on ajettu vain 462 kilometriä

Mercedes lähti aivan uusille urille, kun tähtimerkin perinteisiä malleja paljon pienempi 190 E esiteltiin vuonna 1982. Auto haastoi mm. 3-sarjan BMW:n, ja tämä asetelma ulottui myös kilparadoille asti, kun 190 E:n Evolution-versiot ja E30-korinen M3 kamppailivat Saksan DTM-ratasarjassa. 190 E osoittautui varsin pitkäikäiseksi malliksi, koska se väistyi vasta vuonna 1993 ensimmäisen C-luokan tieltä. Tenavatähden lempinimen saanut kompakti tähtikeula säilyi katukuvassakin pitkään, koska se edusti vielä vanhaa kunnon Mersu-laatua.

Todella hyväkuntoiset yksilöt alkavat kuitenkin olla nykyään harvassa, ja autojen ajomäärätkin ovat usein ylittäneet puolen miljoonan kilometrin rajapyykin. Nyt Saksan Hampurissa majaansa pitävässä autoliikkeessä olisi kuitenkin tarjolla käytännössä ajamaton 190 E. Vuonna 1986 valmistetun tummanpunaisen 190 E 2.3:n mittarissa on ainoastaan 462 kilometriä, eli auto on seissyt reilut 30 vuotta lähinnä paikallaan.

Erikoisuus näkyy myös hinnassa, koska autosta pyydetään peräti 49 900 euroa. Saksassa saisi kaupasta halvemmalla upouuden C-luokan, mutta se ei olekaan keräilykappale. Tämän 190 E:n pitäisi sen sijaan kelvata vaativammallekin erikoisuuksien etsijälle, koska auto on edelleen alkuperäisessä luovutuskunnossaan. Tenavatähti on kuulemma seissyt uudesta lähtien ensimmäisen omistajansa ilmastoidussa tallissa, ja 190 E vaikuttaa ainakin kuvissa täysin uudenveroiselta.

Auton varustelukin on aikalaisekseen runsasta tasoa. Tummanpunainen ulkoväri saa kontrastia beigestä nahkasisustasta, ja Mersun alla on edelleen tehtaan alkuperäiset alumiinivanteet. Sisustaan on ruksittu lisävarustelistalta puukoristeita, ja muita herkkuja ovat mm. automaatti-ilmastointi, sähkökattoluukku, sähkölasit, vakionopeudensäädin sekä Beckerin Grand Prix -mallinen radio. Pellin alla hurisee 2,3-litrainen bensanelonen, joka tuottaa reilut 130 heppaa. Ne ohjataan takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta.

Myynti-ilmoituksen mukaan myös kaikki alkuperäiset tarvikkeet ja paperit ovat tallella, joten kyseessä on melkoinen poikkeusyksilö. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, ovatko esimerkiksi ajan myötä hapertuvat kumiosat edelleen alkuperäistä tavaraa. Jos Mersuun ei ole uusittu mitään osia yli 30 vuoden seisonnan aikana, se vaatisi hyvin kattavan huollon ennen uutta käyttöönottoa. Toisaalta auton ainutlaatuisuus karisisi lisäkilometrien myötä, joten 190 E saattaa säilyä jatkossakin ajamattomana.

Vastaavia autoja ei ole juuri tarjolla, joten suolaiselta tuntuvasta hintapyynnöstä on paha sanoa mitään. Tämä yksilö on lisäksi jenkkiversio, mikä laskee lähes aina jonkin verran youngtimer- ja museoikäisten euroautojen hintoja.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...