Klassikkoautojen sähkökonversiot ovat herättäneet kovasti keskustelua puolesta ja vastaan. Nyt tarjokkaiden joukkoon liittyy brittiläinen Electrogenic, jonka kehittämä sarja klassiseen Porsche 911:een ei kuitenkaan aiheuta mitään peruuttamattomia muutoksia.
Electrogenic haluaa ennen kaikkea tehdä sähkökonversioista helpompia. Firma on juuri luovuttanut ensimmäisen asiakasyksilön Porsche 911:stä, joka on rakennettu Electrogenicin plug and play -tyyppiseksi mainostaman muutossarjan avulla. Sarjan asennus onnistuu kuulemma keneltä tahansa mekaanikolta, ja haluttaessa auton pystyy myös palauttamaan alkuperäiskuntoon varsin helposti.

Kuvissa esiintyvä Porsche aloitti taipaleensa ns. G-korimallin 911:nä vuonna 1985, mutta auto on vanhennettu nykytrendien mukaisesti 1970-luvun alkupuolen legendaarisen Carrera RS 2.7:n näköiseksi. Tämä muutos oli tehty jo ennen kuin Porsche päätyi Electrogenicille sähkötekniikan asennukseen.
Firman kehittämä muutossarja tottelee E62 911 -nimeä. Electrogenicin sähkömoottori tuottaa 218 hevosvoiman tehon ja 312 newtonmetrin väännön, jotka kiidättävät klassikko-Porschen viidessä sekunnissa 60 mailin (96 km/h) tuntinopeuteen. Lisäpotkua kaipaaville tarjolla on myös E62s-niminen versio. Se tuo mukanaan jo 326 heppaa ja 420 newtonia, jolloin 60 mailin tuntinopeuteen pyyhkäistään vain 3.8 sekunnissa.

62 kWh:n akkupaketti on sijoitettu alkuperäisen bensatankin paikalle. Electrogenic kertoo sähkö-911:n toimintasäteeksi noin 290-320 kilometriä yhdellä latauksella, joka hoituu noin 50 minuutissa. Tässäkin tapauksessa sähkötekniikasta koituu lisäpainoa suunnilleen 100 kilon verran, mutta uusina ominaisuuksina tulevat energiaa talteen ottava jarrutus sekä useita eri moodeja kaupunkiajoa, sähkön säästämistä ja sporttista ajamista varten.
Suosittelemme
Koska autoon pystyy palauttamaan alkuperäistekniikan milloin vain, Porscheen on tehty mahdollisimman vähän muutoksia. Niinpä mittaritkin ovat alkuperäiset, mutta ne kertovat nyt toimintasäteestä ja latausnopeudesta. Lisäksi ohjaamoon on sovitettu sähkölämmitin lähes katseilta piiloon. E62-muutossarjan saa G-korimallin ja 964-sukupolven Porsche 911:een. Lisäksi Electrogenic tarjoaa vastaavaa sarjaa kotimaansa tuotoksiin, eli Land Rovereihin, Jaguar E-Typeen ja Triumph Stagiin.

