MAINOS: FOSTO

Täyssähköinen Turbo – Renaultin uusi konseptiauto on modernisoitu versio 80-luvun rallitykistä

Renault 5 tekee lähiaikoina paluun täyssähköisenä retroversiona. Uutuuden ennakkomarkkinointia avittaakseen ranskalaismerkki on kaivanut naftaliinista vanhoja Viitosia ja tehnyt niistä modernisoituja restomod-tulkintoja.

Tällä kertaa vuorossa on uusi tulkinta 1980-luvun alkupuolen rallitykistä, eli keskimoottorilla ja muhkeilla levityksillä varustetusta 5 Turbosta ja sitä seuranneesta Turbo 2:sta. R5 Turbo 3E:ksi nimetyssä tutkielmassa on putkirunko sekä FIA-hyväksytyt turvakaaret, ja voimanlähde on totta kai täyssähköinen. Taakse sijoitetut sähkömoottorit tuottavat ”vain” 380 hevosvoimaa, mikä on sporttiseksi sähköautoksi vähän mutta kuitenkin yli tuplasti enemmän kuin alkuperäisen katu-Turbon teholukema.

Vääntöä sähkömoottoreista irtoaa 700 newtonmetriä, mikä tekee konseptista kuulemma todellisen driftauspelin. 42 kWh:n akkujen tarjoamaa toimintamatkaa ei ole kerrottu, mutta täyteen lataus vie kaksi tuntia 380 voltin laturista. Akut painavat 520 kiloa ja loppuauto 980 kiloa, joten kokonaismassa on sähköautoksi varsin pieni. Nollasta sataan pyrähdetään 3,5 sekunnissa, ja driftausmoodilla aikaa vierähtää 0,4 sekuntia enemmän. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 200 km/h:n lukemaan.

Hiilikuidusta tehdyn korin mitat ovat kasvaneet alkuperäisautoon verrattuna hitusen joka suuntaan korkeutta lukuun ottamatta. Kirjava väritys laseja ja ledivaloja myöten on saanut inspiraationsa pelien maailmasta, ja samaa voidaan sanoa hurjan näköisistä spoilereista. Pyörät edustavat modernia kokoa, eli ne ovat edessä 19- ja takana 20-tuumaiset. Latauspistoke on sovitettu nokkapellin skuupin sisään, ja monista ilmanottoaukoista on suora näkymä korin alla piilevään tekniikkaan.

Sisältä löytyy puolestaan Sabeltin hiilikuituiset kuppipenkit, retrotyylinen kojelauta, ruutukangas- ja alcantara-verhoilua sekä 10-tuumainen digitaalimittaristo. Käsijarru on driftauksen mahdollistavaa mallia, ja ajomoodeihin kuuluu esimerkiksi 360 asteen pyörähdykset tarjoava donitsiasetus. Lisäksi konseptissa on yhteensä 10 kameran kiinnityspistettä sekä sisällä että ulkona, jotta suoritukset saa videoitua saman tien.

Suosittelemme

R5 Turbo 3E tekee debyyttinsä syyskuun lopussa Chantilly Arts & Elegance 2022 -nimisessä tapahtumassa, minkä jälkeen se koristaa Renaultin ständiä lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä. Samaan show’hun on luvassa myös uudesta Tipparellusta esimakua antava konsepti, mutta sähkö-Viitosen tuotantomallia ei Pariisissa ilmeisesti vielä nähdä.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.