Täyssähköinen Porsche Macan aikoo olla luokkansa sporttisin SUV – huippumallissa on yli 600 heppaa

Toisen sukupolven Porsche Macanista tulee täyssähköauto, jonka myynnin aloitus viivästyy vuoteen 2024 asti VW-konsernia muutenkin piinanneiden softaongelmien vuoksi. Odotusaikaa lyhentääkseen Porsche kertoi jo nyt julkisuuteen ennakkotietoja sähkö-SUV:staan.

Uusi Macan tehdään alusta alkaen sähköautoja varten suunnitellun Premium Platform Electric -perusrakenteen varaan, jota hyödyntää myös teknisesti läheistä sukua oleva Audi Q6 e-tron. Porsche on molemmille akseleille sijoitettujen sähkömoottorien myötä nelivetoinen, ja moottorien tekniikkaa on kehitetty Taycaniin nähden. ”Tupla-V”-magneettien ja puolijohteena käytettävän piikarbidin ansiosta sähkömoottorit ovat entistä energiatehokkaampia, ja etumoottori voidaan myös pudottaa pelistä kesken ajon toimintasäteen kasvattamiseksi.

Kahdesta sähkömoottorista irtoaa huippuversiossa tarkalleen 611 hevosvoiman huipputeho ja 1000 newtonmetrin maksimivääntö. Lukemat eivät ihan pärjää overboost-toiminnolla varustetulle Taycan Turbo S:lle, mutta omassa segmentissään Macanin suorituskyky on varmasti kärkikastia. Tehokkaammista Macaneista löytyy myös taka-akselin sähköinen lukko, jonka pitäisi kohentaa pitoa ja ajettavuutta.

Akun kapasiteetti on 100 kWh, ja sen taustalla hyödynnetään 800 voltin teknologiaa. Latausteho on puolestaan parhaimmillaan yli 270 kW. Porschen insinöörit eivät ole vielä kommentoineet toimintamatkaa, mutta entistäkin nopeamman latauksen pitäisi onnistua 400 V:n laturista, jolloin 800 voltin akku jaetaan ikään kuin kahtia.

Suosittelemme

Sähkö-Macanin voimalinjasta vastaava Antoon Janssen kertoi brittiläiselle Autocarille, että Porschen tavoitteena on tehdä uudestakin Macanista luokkansa urheilullisin auto. Tässä yhteydessä alustasta vastaava Dominik Hartmann paljasti, että auton painosta 48 prosenttia on etuakselilla ja 52 prosenttia takana. Tähän päästään sijoittamalla takamoottori mahdollisimman perälle taka-akselilla.

Lisäksi autoon tulee uudenlaiset kaksiventtiiliset iskunvaimentimet, joiden pitäisi kohentaa mukavuutta yhdessä Porschen PASM-jousituksen kanssa. Macanin alustaa voidaan tarvittaessa laskea paremman aerodynamiikan ja ajodynamiikan ehdoilla. Auton renkaatkin ovat leveämmät kuin tähänastisissa polttomoottori-Macaneissa, ja ohjauskulmaa kasvatetaan 15 prosentilla. Tämä parantaa ketteryyttä yhdessä nelipyöräohjauksen kanssa, joka kääntää takapyöriä parhaimmillaan viiden asteen verran alle 80 km/h:n nopeudessa.

Uuden Macanin jälkeen Porschelta on tulossa monia muitakin täyssähköautoja. Niihin kuuluvat vuonna 2025 debytoivat seuraavan sukupolven 718 Boxster sekä Cayman, ja samoihin aikoihin markkinoille odotellaan myös seuraavaa Cayennea. Sähköinen Panamera on puolestaan vuorossa vuonna 2026, ja myöhemmin Porsche esittelee vielä katumaasturimallistonsa lippulaivaksi sijoittuvan ison SUV:n.

LähdeCarscoops

Lue lisää