Katumaasturien luokkaan kuuluva Cayenne oli viime vuonna Porschen täpärästi myydyin malli ennen Macan-pikkuveljeä. Jälkimmäinen on Euroopan markkinoilla tarjolla enää täyssähköisenä, mutta Cayenne jatkaa eri voimanlähdevaihtoehtojen turvin.
Porsche vahvisti nyt julkisuuteen, että se aikoo kehittää ja päivittää edelleen nykyistä kolmannen sukupolven Cayennea, joka esiteltiin jo vuonna 2017 ja sai viime vuonna ensimmäisen faceliftinsä. Tämä tarkoittaa todennäköisesti sitä, että kasvojenkohotuksia on luvassa vielä lisää. Autoa aiotaan nimittäin myydä reilusti ensi vuosikymmenen puolelle neljännen sukupolven Cayennen rinnalla, joka on lanseerausvuorossa ensi vuonna.

Täysin uudella Cayennella ei ole kuitenkaan teknisesti mitään tekemistä nykymallin kanssa, koska uusi Cayenne on täyssähköauto Macanin tavoin. Kolmannen sukupolven Cayennen päivitykset kohdistuvat puolestaan ennen kaikkea auton nelilitraisen tuplaturboveekasin kehittämiseen mahdollisimman taloudelliseksi. Mylly löytyy tällä hetkellä 474-hevosvoimaisesta Cayenne S:stä, 500-heppaisesta GTS:stä ja peräti 739-hevosvoimaisesta Turbo E-Hybrid -pistokehybridistä.
V8 aiotaan pitää tulevien vuosien päästömääräyksien tasalla, mutta nykymallin kolmelitraisen V6:n tulevaisuudesta Porsche ei ole maininnut vielä mitään. Tämä moottori löytyy Cayennen perusmallista sekä osana pistokehybridivoimalinjaa 470-hevosvoimaisesta E-Hybridistä ja 519-heppaisesta S E-Hybridistä. Eri versioiden saatavuus riippuu myös markkina-alueista, koska esimerkiksi Iso-Britannia on kieltämässä kaikkien uusien bensa- ja dieselautojen myynnin vuodesta 2030 alkaen.

Porschen ilmoitus polttomoottori-Cayennen valmistuksen jatkumisesta täyssähkömallin rinnalla liittynee siihen, että merkki on myös pehmentämässä tavoitettaan sähköautojen myyntilukemien suhteen. Niiden piti vastata 80 prosentista Porschen myynnistä vuoteen 2030 mennessä, mutta sähköautojen nihkeä kysyntä ei mahdollista tällaisia tavoitteita Porschellakaan. Euroopan sähköautomyynti nousi ainoastaan kahdella prosenttiyksiköllä vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana, kun vastaava lukema vuotta aiemmin oli vielä 28 %.
Suosittelemme
Pelkän sähkö-Cayennen varaan heittäytyminen olisi ollut Porschelle todennäköisesti liian riskialtista, koska Cayenne oli viime vuonnakin Porschen suosituin malli 87 553 myydyn auton myötä. 87 355 yksilöön yltänyt Macan seurasi tiukasti perässä, mutta täyssähköisen Macanin myyntilukemat ovat vielä kysymysmerkki. Sama koskee myös keskimoottorisia 718 Boxster ja 718 Cayman -urheiluautoja, jotka korvataan jo pikapuoliin täyssähkömalleilla.
