Täyssähköinen hippibussi on todellinen katsemagneetti – kävimme tutustumassa uuteen VW ID. Buzziin

Konseptiautojen matka sarjatuotantoon on välillä hämmästyttävän pitkä. Tämän lajin maailmanennätyksen taisi tehdä Volkswagen, joka esitteli ensimmäisen tutkielman klassisen T1-bussin uudelleentulkinnasta jo 21 vuotta sitten.

Vuoden 2001 Detroitin autonäyttelyssä esitelty Microbus-konsepti sai huiman positiivisen vastaanoton, mutta tuotantomallia ei silti alkanut kuulua. Seuraavan kerran aiheeseen palattiin 10 vuotta myöhemmin nähdyn Bulli-tutkielman myötä. Se oli todella tuotantovalmiin oloinen ja pykälää pienempi tulkinta samasta aiheesta, mutta tälläkään kertaa tuotantoautoa ei saatu aikaan.

Jatkoa seurasi vuonna 2016 lanseeratun BUDD-e:n myötä, jossa siirryttiin ensimmäistä kertaa täyssähköiseen voimalinjaan. Muotoilussa kadotettiin kuitenkin suurin osa klassisista piirteistä, mutta onneksi korjausliike tehtiin jo vuotta myöhemmin. Silloin julkisuuteen tuotiin tutkielma nimeltä I.D. Buzz, joka toi Kalifornian surffaajahippien suosikin hienosti uuteen aikaan.

Tämän jälkeen vaadittiin vielä neljä vuotta, kunnes ID. Buzz -nimen saanut tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin muutama kuukausi sitten. Myynti ensimmäisillä markkina-alueilla alkaa loppukesästä, mutta pääsimme ottamaan jo nyt kylmät tyypit kuumasta uutuudesta. Tästä saadaan kiittää Volkswagenia, joka kierrättää parhaillaan esisarjan autoa suomalaisten jälleenmyyjien luona.

Suosittelemme


Sopivasti vanhaa, sopivasti uutta

Jo ID. Buzzia lähestyminen kertoo, että legendan paluu kiinnostaa todellakin ihmisiä. Auton ympärillä oli niin paljon väkeä, että kuvien ottamiseen sopivassa välissä sai keskittyä oikein kunnolla. Uutuus on vaikuttanut kuvissa pakettiautopohjaisia edeltäjiään pienemmältä, ja sitä se on myös luonnossa esimerkiksi T6-koriseen Multivaniin verrattuna. Sähköbussin kokonaispituus jää ”vain” noin 4,7 metriin, mutta Buzz on kuitenkin paljon muhkeampi ilmestys kuin VW:n muut nykyiset täyssähköautot.

On myös virkistävää nähdä, että aivan jokaisen autouutuuden ei tarvitse olla SUV tai crossover kiinnostaakseen ihmisiä. Myös vanhasta kunnon tila-autosta saa seksikkään, kun sen paketoi ID. Buzzin tavoin. Auton muodot ovat luonnollisesti vesittyneet jonkin verran neljän vuoden takaiseen konseptiin verrattuna, mutta se on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tärkeämpää on se, että Buzz onnistuu tuomaan 1950- ja 1960-lukujen hippibussin huolettoman hengen hienosti päivitettynä nykypäivään.

Tyyliin kuuluu luonnollisesti myös kaksivärimaalaus. Esittely-yksilön vihreävalkoisen teeman lisäksi saatavilla ovat myös kolme muuta kaksiväriteemaa, mutta haluttaessa auton saa myös yksivärisenä. Silloin klassista esikuvaa kunnioittava ”junakeulalinja” häipyy kuitenkin näkyvistä. Taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin ansiosta pitkää keulaa ei tarvita, joten myös mittasuhteet ovat lähempänä klassisia esikuvia kuin esimerkiksi uudessa T7-sukupolven Multivanissa.

ID. Buzzin muhkeudesta kertoo, että edes esittelyauton 20-tuumaiset pyörät eivät vaikuta mitenkään ylikokoisilta sähköbussin alla. Takimmaisen kattopilarin koristeet muistuttavat klassikkojen tuuletusritilöistä, kun taas takapään halkaiseva litteä ledinauha on puhdasta nykyaikaa. Kuljettajan paikalle noustaan katumaasturien tavoin, joten näkyvyys ulospäin vaikuttaa erinomaiselta. Sitä kohentavat myös etummaiset sivuikkunat, jotka tuovat mieleen vanhan T1:n tuuletusruudut.

Digiajan tilaa

Muuten tyyli on lähellä ID-sarjan muita sähköautoja niin hyvässä kuin pahassa. Positiivista on ohjaamon pirteä tyyli vaaleiden pintojen sekä värikkään verhoilukankaan ansiosta, ja kojelautaakin koristaa mattapintainen vaalea puujäljitelmä. Pehmustettuja muovilaatuja on kuitenkin turha etsiä tästäkään autosta, ja esimerkiksi hanskalokerossa ei ole minkäänlaista verhoilua. Lisäksi etuistuinten kapteenityyliset käsinojat ovat yhtä kapeat kuin muissa ID-malleissa.

Myös käytettävyys seuraa samoja latuja, eli suurinta osaa toiminnoista hallitaan joko 10- tai 12-tuumaisen keskinäytön kautta ja esimerkiksi lämpötilaa joutuu edelleen säätämään hankalakäyttöisten sliderien avulla. Toivelistalle menee myös isompi mittaristonäyttö, koska nyt se on vain 5,3-tuumainen. Ajosuunta valitaan omasta rattikarahkasta muiden ID-mallien kierrettävän säätimen sijasta.

Koska kyseessä on tila-auto, tilaa todellakin riittää myös kahdessa osassa kaatuvalla takapenkillä. Takaluukkukin on suorastaan julmetun kokoinen yli 1100 litran virallisen vetoisuutensa myötä. Myöhemmin tulossa on myös kuusi- ja seitsemänpaikkainen istuinjärjestely, mikä selittää tilankäyttöä. Pitkäakselivälinen mallikin on jo varma juttu, joten ID. Buzz jatkaa polttomoottorikäyttöisten edeltäjiensä parhaita perinteitä.

Jatkoa seuraa

Tekniikan osalta aluksi saatavilla on vain 150-kilowattinen, eli reilut 200 heppaa tarjoava takavetoversio, jolla pitäisi päästä parhaimmillaan lähes 500 kilometriä yhdellä latauksella ainakin teorian tasolla. Lopullinen lukema on kuitenkin vielä varmistumatta. Samalta pohjalta tehdään myös ID. Buzz Cargo -nimistä pakettimallia, joka on vähintään yhtä nostalginen ilmestys kuin sähköbussi. Myöhemmin ainakin ID. Buzzista on tulossa muitakin tehoversioita ja myös kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetomalli.

Hinnat varmistuvat näinä päivinä, mutta mitään halpaa retrohuvia ID. Buzz ei ole. Lähtöhinta on varmasti 60 000 euron paremmalla puolella, ja pakunkin hinta kohonnee 50 000 euron luokkaan. Sähköbussi on kuitenkin paljon käytännöllisempi kuin moni samanhintainen katumaasturi, ja ainakin aluksi sympaattinen huomioarvo liikenteessä on enemmän kuin taattu.

Lue lisää