Täyssähköinen Alfa Romeo Giulia tulee kahden vuoden päästä – Quadrifoglio-huippumallissa on 1000 heppaa

Alfa Romeo aikoo tarjota pelkkiä sähköautoja vuodesta 2027 alkaen. Tärkeä osa uusittua mallistoa on seuraavan sukupolven Giulia, jonka sähkömoottorit tarjoavat parhaimmillaan nelinumeroisen hevosvoimamäärän.

Perinteikäs italialaismerkki on jälleen kerran uuden tulemisen kynnyksellä ties kuinka monettako kertaa pitkän historiansa aikana. Tällä kertaa Alfan uusi aika starttasi kompaktin Tonale-crossoverin myötä. Pitkälti Tonalen ansiosta Alfa Romeon myyntilukemat kasvoivat Euroopassa viime vuonna 22 prosentilla, mutta täytyy toki muistaa, että lähtötaso oli monissa maissa todella matalalla.

Kuva: Alfa Romeo

Tonalesta tarjotaan vasta eri tasoisia hybridejä, mutta Alfa aikoo olla koko automaailman nopein brändi siirryttäessä nykytilanteesta täyssähköiseen mallistoon. Brittiläisen Autocarin tietojen mukaan yksi ensimmäisistä sähkö-Alfoista on nykyisen Giulian seuraaja, joka näkee päivänvalon jo vuonna 2025. Voimalinjan ohella uusiksi menee myös korimalli, koska uudessa Giuliassa yhdistellään ilmeisesti sedanin ja farmarin piirteitä laajempien ostajaryhmien tavoittamiseksi.

Jo perusmallin kerrotaan tarjoavan noin 350 hevosvoimaa, ja miedommassa Veloce-sporttiversiossa on tymäkät 800 heppaa. Vielä paremmaksi pistää nelivetoinen Quadrifoglio-huippumalli, jossa on Alfa Romeon toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparaton mukaan lähes hyperautosarjan teholukema, eli noin 1000 hevosvoimaa. WLTP-normin mukaiseksi toimintamatkaksi lupaillaan puolestaan jopa 700 kilometriä, ja muotoilunkin pitäisi kuulemma olla juuri sitä Alfaa mitä ostajat haluavat.

Kuva: Alfa Romeo

Vielä ennen Giuliaa tulossa on mallistossa Tonalen alapuolelle sijoittuva pienempi crossover, joka saa Brennero-nimen maineikkaan alppisolan mukaan. Ensi vuonna esiteltävää Jeep Avengerin sisarmallia saa vielä hybridinäkin, mutta pääpaino on täyssähköisissä versioissa. Edellä mainittujen lisäksi suunnitteilla on vielä Stelvio-katumaasturin sähköinen seuraaja sekä isompi sähkösedan, jolle on kaavailtu tärkeää roolia erityisesti USA:n ja Kiinan markkinoilla vuodesta 2027 lähtien.

Alfan polttomoottorikauden joutsenlauluksi jäävä urheiluautokin on vielä esittelemättä. Todennäköisesti 6C-nimen saava keskimoottorinen superauto on kuulemma jo myyty loppuun, vaikka uutuutta ei ole vielä edes tuotu julkisuuteen. Tuo hetki koittaa ilmeisesti kesällä, jolloin nähdään myös, onko 1960-luvun 33 Stradalesta inspiraationsa saaneessa 6C:ssä hybriditekniikkaa vai pelkästään perinteinen polttomoottori.

Kuva: Alfa Romeo

Lue lisää