Tätä Porsche 911 Targaa ei ole vaihdettu turhan usein – auto on viihtynyt ensimmäisellä omistajallaan jo 51 vuotta

Monista autoista tulee helposti sanottua, että tätä ei myydä koskaan mutta silti seuraavan kulkupelin houkutus kasvaa jossakin vaiheessa vastustamattoman suureksi. Näin ei ole kuitenkaan käynyt amerikkalaiselle Richardille, joka omistaa edelleen vuonna 1973 uutena ostamansa Porsche 911 Targan.

Miehen 911T Targa valmistui tehtaan linjoilta helmikuussa 1973, ja Richard osti auton vain kahta kuukautta myöhemmin kalifornialaiselta diileriltä. Hintalapussa luki lisävarusteet mukaan luettuna noin 10 000 dollaria, mikä kuulostaa nykypäivänä mitättömän pieneltä summalta uudesta Porsche 911:stä. Rahan arvo on kuitenkin muuttunut, ja 51 vuoden takainen 10 000 taalaa vastaa nykyrahassa noin 70 000 dollaria eli vajaata 65 000 euroa.

Sekään ei ole paha summa verrattuna uudesta 911 Targasta Atlantin takana tällä hetkellä perittävään 134 500 taalan alkaen-taksaan, ja Suomessa hinta on vielä aivan eri luokkaa. Kun auto on ollut samalla omistajalla yli puolen vuosisadan ajan, siihen liittyviä tarinoita riittää kerrottavaksi. Porsche ei ollut kuin vuoden vanha, kun tyttöystävänsä kanssa liikkeellä ollut Richard törmäsi sillä peuraan aamun varhaisina tunteina Los Angelesissa. Nuo vauriot korjattiin, ja Targaa on myös tuunattu hillitysti vuosien saatossa.

Muutoksia ei kuitenkaan välttämättä huomaa ainakaan pikavilkaisulla, koska ne on tehty hyvin tehdastyylisesti. Auto herätettiin vuonna 1991 jälleen ajoon viiden vuoden seisonnan jälkeen, ja tällöin Targaan sovitettiin vuoden 1973 911 Carrera RS;n leveämmät lokasuojat. Samalla takapuskuriakin säädettiin sopimaan yhteen pulleampien takakylkien kanssa. 16-tuumaiset takavanteet ovat puolestaan peräisin vuoden 1986 930 Turbosta, kun taas etuvanteet ovat alun perin palvelleet 1986-vuosikerran 944 Turbon takakiekkoina.

Lisäksi Richard on maalannut peruutusvalot oranssiksi, kun taas alkuperäiset takapuskurin pystykävyt ovat edelleen paikoillaan ja moottoritilan kansi on alumiinia. Etupuskuri on peräisin 911S:stä, ja alkuperäiset etuvalot on korvattu vähemmän kromisilla tarvikeosilla. Suurin osa auton kromiosista on kuitenkin edelleen orggistavaraa, ja sama koskee tiivisteitä sekä kumiosia ovenkahvoista ylöspäin. Helmapellit ovat puolestaan RS:n osia takalokasuojien tavoin.

Edessä sijaitsevan tavaratilan matto on edelleen tehtaan jäljiltä, ja alkuperäiset työkalutkin ovat vielä tallella tunkin, käyttöohjekirjan sekä mm. kaikkien huoltokuittien tavoin. Targassa on nykyään enemmän potkua kuin uutena, koska klassikkoa vauhdittaa lunastukseen menneestä vuoden 1986 911:stä lainattu 3,2-litrainen bokserikuutonen. Vuonna 1991 Targaan asennetulla moottorilla on ajettu ainoastaan 15 000 mailia, kun taas Richard kertoo koko auton ajomääräksi noin 130 000 mailia. Pannua on viritetty hieman, joten tehomäärä on 260-265 hevosvoiman luokkaa.

Suosittelemme

Suurin osa sisustastakin on edelleen alkuperäistä, mutta istuimet, ratti, radio, aurinkolipat ja lattiamatot on sentään laitettu vuosien saatossa uusiksi. Targan nykyiset penkit eivät ole Porschen jäljitä, mutta 51-vuotiaat Recarot pumpattavilla ristiseläntuilla sopivat tyylikkäästi muokattuun klassikkoon kuin nenä päähän.

Lue lisää