Historialliset Ferrarit voivat olla kultaakin kalliimpia, vaikka auton kunnossa olisi reilustikin toivomisen varaa. Tällä kertaa kaupaksi meni lähes kahdella miljoonalla taalalla italialaisklassikko, joka näyttää maallikon silmään lähinnä hiiltyneeltä romukasalta.
Tieto tarjolle tulevasta vuoden 1954 Ferrari 500 Mondialista ehti pyöriä netissä jo monta viikkoa ennen varsinaista huutokauppaa, joka pidettiin muutama päivä sitten Kalifornian Montereyn ”Autoviikon” yhteydessä. Lähes 70 vuoden ikäisen Ferrarin hinnan arveltiin nousevan korkealle, vaikka kyseessä oli todellinen raato. Lopulta RM Sotheby’sin meklarin nuija paukahti pöytään 1,875 miljoonan dollarin kohdalla, eli samalla summalla olisi saanut vaikkapa upouuden hyperauton tai monta hieman vähemmän harvinaista klassikkoa paraatikunnossa.

Hintaa selittää se, että Ferrari valmisti 500 Mondial Spideria ainoastaan 13 yksilöä. Huutokaupassa ollut 500 Mondial on varustettu alustanumerolla 0406 MD, ja se on tämän sarjan toinen auto. Ferrari valmistui Maranellon tehtaalta maaliskuussa 1954, jolloin kaksipaikkaisen barchettan pintaa koristi Italian kilpailuvärinä toiminut perinteinen Rosso Corsa -punainen.
Enzo Ferrari myi auton suoraan milanolaiselle urheiluautokauppiaalle nimeltään Franco Cornacchia, joka pyöritti Scuderia Guastalla -kilpatallia. Niinpä 500 Mondialilla suunnattiin heti kättelyssä kilparadoille. Huhtikuussa 1954 Ferrarin rattia väänsi Franco Cortese, joka ylsi Coppa della Toscana -nimisessä kilpailussa yleiskilpailun 19. sijalle ja omassa luokassaan toiseksi.

Autolla osallistuttiin samana vuonna myös tarunhohtoiseen Mille Migliaan, minkä jälkeen vielä varsin tuore Ferrari sai kokonaan uuden korin Scagliettilla. Seuraavaksi vuorossa oli kesäkuussa 1954 järjestetty Imolan grand prix, jossa tuloksena oli kahdeksas sija. Huippuharvinainen auto vaihtoi omistajaa muutamaan kertaan 1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa, kunnes se kolaroitiin ja paloi pahasti 1960-luvun puolenvälin tietämillä.
Suosittelemme
Jäänteitä ei kuitenkaan onneksi romutettu, ja nyt Ferraria enää etäisesti muistuttava raato myytiin uudelle omistajalle matching numbers -vaihdelaatikon sekä kolmilitraisen Tipo 119 -neloskoneen kanssa. Siitä ei ole vielä tietoa, mitä 500 Mondialille seuraavaksi tapahtuu. Romukasa saatetaan jättää tähän tilaan pieneksi palaseksi Ferrarin maineikasta historiaa, mutta näin harvinaisen auton kohdalla täysentisöintikin saattaa vielä tulla kyseeseen. Valmista ei kuitenkaan kannata odotella aivan heti tai halvalla.




